به گزارش پارس نیوز، ابوذر اشتری مشاور پژوهشی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به اقدامات این جمعیت اظهار داشت: طرح پیشگیری از مصرف دخانیات بین دانش‌آموزان از سال تحصیلی 96-95 و 97-96 شروع و ادامه پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این طرح به صورت پایلوت در 63 مدرسه دخترانه و پسرانه متوسطه اول و در پایه هفتم اجرا می‌شود.

مشاور پژوهشی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات تصریح کرد: این طرح با شعار «ورامین ؛شهر بدون دخانیات» و با هدف مدارس بدون دخانیات در ورامین اجرا شده و روش کار با تاکید بر آموزش همسالان به یکدیگر است.

اشتری بیان داشت: در مجموع 1380 دانش‌آموز در این مدارس تحت آموزش قرار گرفتند که با در نظر گرفتن آموزش این افراد به همسالان خود 2500 نفر آموزش‌های لازم را دیدند.

وی با بیان اینکه مشارکت دختران در این طرح نسبت به پسران بیشتر بوده است، گفت: افراد تحت آموزش با عنوان «پادیاران »نامیده می‌شوند در خصوص مواجه با دخانیات و آسیب‌های احتمالی آن توانمند شده و مهارت «نه»گفتن دراین خصوص در جمع دوستان خود را می آموزند.

اشتری خاطرنشان کرد: دانش آموزان یاد می گیرند تا دوستان خود را از میان پادیاران انتخاب کنند و گروه‌های جدید پایاران در مدارس و خارج از مدارس ایجاد کنند.

وی متذکر شد: این طرح در 11 شاخص طی برگزاری پیش آزمون٬ دوره مداخله و پس از آزمون در مدت دو سال اجرا شده که پس از استخراج نتایج رشد 2 تا 28درصدی را شاهد بودیم.

اشتری ابراز داشت: در این مطالعه میزان مصرف و شیوع قلیان بیشتر از مصرف سیگار بوده است.