به گزارش پارس نیوز، گرچه فصل تابستان زمان مناسبی برای فراغت از تحصیل و رفع خستگی 9 ماه آموزش به شمار می آید، اما دغدغه هایی چون تهیه روپوش مدارس، کتاب و ثبت نام از آغاز تعطیلات با والدین همراه است که این دغدغه ها زمانی پر رنگ تر می شود که سیستم آموزشی شرایط خاصی برای آن تعریف کند و خانواده ها ملزم به پیروی می شوند.

تعیین لباس فرم برای مدارس با الگوی مشخصی برای هر مدرسه، اتفاق جدیدی نیست و طی سال های گذشته در نظام آموزشی وجود داشته اما تغییر دائمی رنگ و مدل، اجبار برای تهیه هرساله آن و افزایش قیمت به صورت سالانه سبب شده تا خانواده با حساسیت بیشتری این موضوع را مورد بررسی قرار داده و از علت آن پرسش کنند کما این که برخی خانواده ها نیز از این بابت دلخورند و آن را ضرری به اقتصاد خانواده می دانند.
در گذشته بنابر دلایلی چون وجود فرهنگ قناعت، تعداد زیاد فرزندان، سطح اقتصادی خانواده ها و نگاه ساده به زندگی، گاه دیده می شد که دانش آموزان لباس فرم خود را بیش از یک سال و شاید سه تاچهارسال می پوشیدند.

لباس فرم دانش آموزان اختیاری است
در همین راستا سارانی مدیر آموزش و پرورش هیرمند در اولین جلسه کارگروه ساماندهی تامین فرم های دانش آموزان مدارس شهرستان هیرمند هیرمند در سالن جلسات این اداره، برگزار شد، با اشاره به اهمیت بررسی موضوع پوشاک مدارس همچنین وجود دغدغه خاطر خانواده ها در خصوص نوع رنگ و کیفیت پارچه و زمان تحویل آن به دانش آموزان، گفت: مهمترین اصل استفاده از ظرفیتهای شهرستان به خصوص مدارس می باشد که با جلب مشارکتهای مردمی و حذف واسطه ها پوشاک دانش آموزان با کمترین هزینه به دست دانش آموزان برسد.
وی افزود: با توجه به شرایط خاص منطقه و اینکه اکثر دانش آموزان شهرستان از خانواده های روستایی آسیب پذیر می باشند تهیه لباس فرم مدارس از طرف خانواده به صورت اختیاری می باشد.

آیین نامه انضباطی مدارس
این جبر عجیب از سوی برخی مدارس که در گذشته مختص دختران بود و اینک در مدارس پسرانه هم نمود پیدا کرده است در حالی خانواده ها و دانش آموزان را مجبور به خرید لباس های فرم یک رنگ که در آیین نامه انضباطی مدارس که بی شک همه دانش آموزان ملزم به رعایت آن هستند هیچ اشاره ای به چنین موضوعی نشده و در واقع در زمینه پوشش و لباس، مدیران مدارس پا را از آیین نامه و ضوابط و دستورالعمل های سازمانی فراتر گذاشته اند و به صورت خودسرانه عمل کرده اند.
متاسفانه بسیاری از خانواده ها از این آیین نامه بی اطلاع بوده و با وجود تاکید سازمان آموزش و پرورش بر عدم اجباری بودن این موضوع بازهم مدیران مدارس از عدم اطلاع والدین سوء استفاده کرده و میبینیم که بدون ترس از هیچ مشکلی هرساله دانش آموزان را مجبور به خرید لباس فرم از مراکز خاص می کنند.
در آیین نامه انضباطی مدارس آمده است: ماده ۶۴ -لباس دانش آموزان باید از نظر دوخت و رنگ، ساده و دارای ظاهری آراسته و متناسب با محیط آموزشی و تربیتی مدرسه باشد.
ماده ۶۵ -دانش آموزان باید علاوه بر استفاده از پوشش مناسب در مدرسه، بیرون از مدرسه نیز از لباس و پوشش مناسب و فاقد هر گونه تصویر و نوشته استفاده کنند.
ماده ۶۶ -لباس دانش آموزان علاوه بر پوشش، نشان وقار و عفاف آنان است، شکل و دوخت لباس آنان باید با شئون اسلامی مناسب باشد.
ماده ۶۷ -پوشش دانش آموزان دختر شامل: ۱) چادر، مانتو، شلوار، مقنعه ۲)مانتو، شلوار و مقنعه می باشد.
تبصره۱ -چادر بهترین حجاب و مناسب ترین پوشش می باشد، شایسته است مدیران مدارس ضمن رعایت عدم اجبار، دانش آموزان دختر را به استفاده از آن تشویق و توصیه کنند.
تبصره۲ -رنگ مانتو، شلوار و مقنعه دانش آموزان دختر باید ضمن توجه به شرایط سنی و جغرافیایی از میان رنگ های مناسب انتخاب شود.
حال با این شرایط باید گفت که امیدواریم امسال الزام مدارس به تهیه لباس فرم پایان یافته و اولیا در انتخاب لباس فرم آزادانه عمل کنند.