وزارت آموزش و پرورش آنان را نیروهای حق التدریس خطاب می کند، دانش آموزان به آنان به دیده معلم می نگرند اما نمی دانند که این معلم ماه هاست بدون حقوق در سر کلاس درس حاضر می شود.

 

نیروهای حق التدریسی، معلمانی هستند که در مدارس تدریس می کنند اما استخدام وزارت آموزش وپرورش نیستند و حقوق آنان با وقفه های طولانی پرداخت می شود. نظام تعلیم و تربیت همیشه به این نیروها بدهکار است.

 

سال تحصیلی ۹۵_۹۶ آغاز شده است و ساعت های تدریس برای تعدادی از  نیروهای حق التدریس تعیین شده است در صورتی که آنان عیدی و حقوق سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد خود را دریافت نکرده اند اما با این وجود در سر کلاس درس حاضر می شوند.

 

هزاران نیروی حق التدریسی که کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش را تا حدودی جبران می کنند.

 

بازنشستگی های سالانه در این وزارت خانه کمبود نیرو را وارد فاز جدید کرده است و وزیر آموزش و پرورش از افرادی که موعد بازنشستگی آنان رسیده است، درخواست کرده است درصورت تمایل به کار معلمی ادامه دهند تا مشکلشان تا حدودی رفع شود.

 

در عین حال وزارت آموزش و پرورش دو سال است که برای تامین نیروی انسانی از آزمون استخدامی استفاده می کند. امسال نیز ۱۰ هزار نیروی انسانی را طبق ماده ۲۸ در دانشگاه فرهنگیان جذب می کند این آزمون محدودیت جنسیتی و سنی دارد و افراد بالای ۳۰ سال نمی توانند در این آزمون شرکت کنند بنابراین بسیاری از نیروهای حق التدریس که سابقه زیادی را در این نظام تعلیم و تربیت دارند به دلیل محدودیت ها، سهمی در آزمون استخدامی ندارند.

 

نیروهای حق التدریسی در سال تحصیلی ۹۴_ ۹۵ بخشی از معوقات خود را  با وقفه طولانی دریافت کردند و با وجود اینکه سال تحصیلی جدید آغاز شده است، هنوز وزارت آموزش و پرورش به آنان بدهکار است.

 

در این باره یکی از نیروهای حق التدریسی که ۱۰ سال سابقه تدریس دارد به خبرنگار مهر می گوید: ۸ سال مربی پیش دبستانی بودم و نمایندگان دوره نهم مجلس شورای اسلامی الحاق یک تبصره به ماده۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در وزارت آموزش و پرورش را تصویب کردند و فعالیت مربیان پیش دبستانی به صورت نیروی حق التدریسی شد.

 

وی ادامه می دهد: حقوق ما ۶۵۰ هزار تومان است که با وقفه های طولانی پرداخت می شود و بیمه نیز به تعداد روزهایی که کار می کنیم حساب می شود.

 

این معلم پایه دوم ابتدایی استان البرز با صراحت می گوید: با وجود آغاز سال تحصیلی جدید هنوز حقوق سه ماه و عیدی سال تحصیلی گذشته پرداخت نشده است با این وجود بنده در هفته  ۲۴ ساعت تدریس دارم که از سوی آموزش و پرورش ۲۲ ساعت محسوب شد و با اعتراض های ما آن را ۲۴ ساعت محاسبه کردند اما حق الزحمه اضافه نشد در صورتی که بنده در کنار تدریس، مربی ورزش نیز بودم۰

 

وی با ابراز تاسف از شرایط موجود نیروی های حق التدریسی گفت: با سخت ترین شرایط و گذشت سال های زیاد تدریس در آموزش و پرورش، شرایط آزمون را به دلیل محدودیت های سنی و جنسیتی نداریم و آموزش وپرورش با وجود بلاتکلیفی ما قصد برگزاری آزمون و گرفتن ۱۰ هزار نیروی جدید را دارد.

 

باید در مقابل کم لطفی وزارت آموزش و پرورش به نیروهای حق التدریسی، یادآور شد که برخی از این نیروهای خق التدریس جزو با گذشت ترین و بهترین نیروهای آموزض و پرورش هستند که از جمله آنها، حمیدرضا گنگوزهی است که در فروردین ماه امسال، جان خود را سپر بلای دانش آموزان کرد و تا پیش از مرگش جزو افرادی بود که خرید خدمات آموزشی محسوب می شد. حمیدرضا هفت ماه بود که حقوقی دریافت نکرده بود.

 

گذشته از تمام نکات مطرح شده باید دید رفتن علی اصغر فانی در اولین ماه آغاز سال تحصیلی چه تاثیری بر این مشکل خواهد گذاشت و آیا این تغییر و انتخاب فردی جدید برای اداره این وزارتخانه پرمخاطب می تواند به تعیین تکلیف و استخدام یا حداقل پرداخت به موقع حقوق آنان بینجامد یا اینکه وزیر جدید اولویت را به حل مسائل و مشکلات دیگر این وزارتخانه می دهد و این مشکل همچنان لاینحل باقی می ماند.