علی اصغر فانی در مراسم اختتامیه سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور  به جمع بندی مباحث مطرح شده در اجلاس پرداخت و گفت: ارزیابی وضع موجود، مروری بر عملکرد گذشته و آمادگی بیشتر برای استقبال از سال تحصیلی در این سه روز انجام شد.

وی افزود: آمادگی برای اجرای سند تحول بنیادین در برنامه ششم توسعه را نیز دنبال کردیم. راهبرد اصلی ما به استناد مصوبه دولت در برنامه ششم اجرای متوازن سند تحول است.

وزیر آموزش و پرورش لازمه اجرای متوازن سند را داشتن نقشه راه دانست و گفت: نقشه راه تصویب شده و زیرنظام های سند در حال تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش است.

فانی افزود: امروز مطالبه مردم ارتقای کیفیت در مدارس بویژه مدارس دولتی است ونیاز داریم بهره وری را در آموزش و پرورش ارتقا دهیم و خلق منابع جدید کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: استانداردسازی فضاهای آموزشی در یک سوم مدارس ناایمن و همچنین تامین تجهیزات مدارس از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود.

فانی با اشاره به چالش های پیش روی نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور گفت: گام اول در حل مسئله، شناخت مسئله است. باید ابتدا چالش ها را بشناسیم و سپس به راهکارها برسیم. تغییر و تحولات فرهنگی اجتماعی و اقتصادی و تغییر ارزش های فرهنگی جامعه است، حق نداریم با ابزار ۳۰ سال پیش با  مشکلات جامعه برخورد کنیم.

فانی تصریح کرد: عدالت کمی ما خوب و قابل قبول است اما وضعیت عدالت کیفی خوب نیست.باید تلاش کنیم خواسته عمومی مردم را جامعه عمل بپوشانیم.

وی افزود: اگر آموزش و پرورش آینده را ببنید و برای آن برنامه ریزی کنید خروجی آموزش و پرورش پاسخگوی آینده جامعه است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آینده نگاری و  آینده پژوهشی ضرورت دستگاه ها است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سرعت تغییر فناوری های ارتباطی و تنظیم نظام آموزشی با این فناوریها و برخورد با برخی آسیب های آن چالش دیگر است، نمی توانیم فضاهای مجازی را حذف کنیم بلکه باید آن را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه پراکندگی جمعیت و مهاجرت از روستاها چالش دیگر است گفت: بسیاری مدارس نویی که ساختیم اکنون خالی است. تعارض و ناهماهنگی برنامه های دستگاهها با آموزش و پرورش چالش دیگر ماست. تعارض میان خانه و مدرسه و جامعه و مدرسه را نیز باید درنظرگرفت.

تهی شدن آموزش و پرورش از تربیت همه جانبه یک چالش است

وی تجاری شدن آموزش و پرورش و تغییر کارکردهای آن را یکی دیگر از چالش های پیش رو دانست و گفت: تهی شدن آموزش و پرورش از تربیت همه جانبه یک چالش است. در دهه ۶۰ و ۷۰ به دنبال آن بودیم که دانش آموز بیرون از مدرسه نماند و حتی مدارس شش شیفته هم داشتیم. اما امروز فقط ۱۰ درصد مدارس ما دوشیفت هستند، کمیت رشد کرده اما کیفیت هنوز مطلوب نیست.

فانی با اشاره به شروع سال تحصیلی گفت: امسال بودجه ما نزدیک به ۳۱ هزار میلیارد تومان است و اگر ۲۰۰ روز آموزشی داشته باشیم که البته نداریم، حدود ۱۵۰ میلیارد تومان در هرروز می شود.  اگر یک روز مدرسه دیرتر راه بیافتد و یا تعطیل شود ۱۵۰ میلیارد تومان به هدر می رود. باید تقویم آموزشی به درستی اجرا شود. تلاش کنید روز شنبه سوم مهر مدارس با قوت شروع شوند.

فانی با تاکید بر استقرار مطلوب پایه دهم تصریح  کرد: این یک کار سختی است. برای آموزش معلمان برنامه ریزی های خوبی انجام شده و آموزش معلمان را باید بخصوص برای کتب جدید جدی گرفت.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هدایت تحصیلی امسال با چالش هایی مواجه بود گفت‌: عدم آمادگی لازم مدیران و مشاوران و اطلاع رسانی نسبتا ناموفق ما برای هدایت تحصیلی مشکلاتی را رقم زد که با تخصیص ظرفیت در برخی رشته ها بخصوص تجربی مشکل حل شد.

وی تاکید کرد: مدیران مناطق به گونه عمل کنند که دیگر شاهد مشکلات و گلایه ها درباره هدایت تحصیلی نباشیم.