به گزارش پارس به نقل از مهر، علی اصغر فانی شب گذشته با حضور در برنامه نگاه دو که از شبکه دوم سیما پخش می شد، به ساماندهی نیروی انسانی، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، توسعه مدیریت آموزشگاهی و سیاست عملیاتی کردن بودجه یا سرانه ای کردن بودجه اشاره کرد و گفت: این ۴ محور را از بین ۷۰۰ مساله استخراج کرده ایم تا به آنها رسیدگی کنیم که بسیاری از آن ۷۰۰ مساله به تبع این ۴ محور حل خواهد شد.

مدیریت آزمایشگاهی در مدارس

به گفته فانی، همکاران فرهنگی از بهترین کارکنان دولت هستند که باید به رسالت و هویت خود توجه داشته باشند. یکی از الویت های بنده ساماندهی مدیریت آموزشگاهی است. باید با برنامه ریزی صحیح آموزش لازم صورت بگیرد. چرا که حدس می زنیم تا ۲،۳ سال آینده مدیریت آزمایشگاهی را داشته باشیم و بنده یقین دارم مدیران خوب و متخصص در بین ما هستند که می توانند آموزش و پرورش را رشد و ارتقا دهند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش و ورزش و جوانان زمینه همکاری باهم را دارند و علاوه بر فعالیت های آموزش و پرورش باید توانست از امکانات ورزش و جوانان در رشد و ارتقا استفاده و بهره برد.

وی در ارتباط با کتب درسی که حجم بالا و ساعات درسی کم دارند خاطر نشان کرد: گروه های آموزشی در آموزش و پرورش از سال ۶۰ آغاز به کار کرده اند اما در سال های اخیر این نقش کم رنگ شده است. با توجه به این که بنده بنیانگذار گروه های آموزشی هستم می گویم که این گروه ها باید تقویت شوند.

فانی عنوان کرد: در بودجه سال ۹۳ ردیفی به نام ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش بررسی شده است که طبق آن تعداد دانش آموران نسبت به اول انقلاب ۲/۳ شده و فضای آموزشی ۱.۵ برابر شده است. از این موضوع نتیجه می گیریم که ارتقای استراتژی آموزش و پرورش ارتقای کیفیت است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در ذیل ردیف بودجه سال ۹۳ ارتقای کیفیت بخشی، تخصیص آزمایشگاه ها و استفاده از آزمایشگاه موجود، تخصیص هنرستان و فنی حرفه ای ها همچنین تقویت کمک آموزشی و تکنولوژی تعریف شده است.

وی اظهار کرد: باید با تقویت پژوهش سراهای آموزشی کیفیت آموزشی را بالا ببریم. تاکنون بیش از ۳۰۰ قطعه آموزشی از ۷۰۰ پژوهش سرای آموزشی کیفیت بخشی شده که باید در سال ۹۳ کیفیت این تعداد بالا رود. همچنین رسیدگی به دانش آموزان روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

اختصاص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار بین استان ها برای طرح روستای مرکزی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که امروز ۳۰ میلیارد تومان بودجه بین استان ها و مناطق برای طرح روستا مرکزی توزیع شده است افزود: طرح روستا مرکزی گامی برای افزایش عدالت آموزشی است. ۴۰ میلیارد تومان نیز در هفته آتی برای کمک به مدارس شبانه روزی به آموزش و پرورش اختصاص پیدا می کند.

فانی تصریح کرد: در اوایل شکل گیری دولت یازدهم ۵۰ میلیارد تومان اعتبار گرفتیم و برای سرانه بین مدارس توزیع کردیم. توزیع بودجه شیر در مدارس نیز در اواسط آذرماه در مدارس ابتدایی و متوسطه آغاز می شود.

خرید خدمات آموزشی

وی ادامه داد: یکی از مسایلی که در بودجه سال ۹۳ مطرح شد خرید خدمات آموزشی است. در شاخه کار دانش به جای ایجاد هنرستان ها و تجهیز کارگاه کار دانش به خرید آموزشی مبادرت کردیم.

فروش فضاهای آموزشی که نیازی به آنها وجود ندارد

وی درباره مدارس استیجاری با بیان اینکه مشکل مدارس استیجاری را حل می کنیم، تصریح کرد: از سال ها پیش خیرین مدرسه ساز اقدامات خوبی انجام دادند که بنده نیز کمال تشکر را دارم. از آغاز فعالیت آن ها ۲۵ هزار میلیارد تومان برای ساخت و ساز اختصاص یافته است. در بودجه سال ۹۳ بندی آمده است که بعضی از فضاهای آموزشی که نیاز به آنها وجود ندارد فروخته و در جای مورد نیاز بهره برداری شود. دولت نیز این موضوع را تصویب کرد.

وی با اشاره به این که برخی کتب آموزشی در ادامه کتب درسی هستند افزود: کتب آموزشی در کیفیت بالا، عمق یادگیری و رسیدن به سطوح یادگیری دانش آموزان را یاری می کند. با قانونی که مجلس تصویب کرده برای کنکور سال ۹۳،۲۵ درصد کنکور، معدل و نمرات نهایی دوره سوم متوسطه تاثیرگذار است.

فانی اظهار داشت: موضوع ذکر شده جهت گیری دانش آموزان را در درس به سمت خلاقیت و نوآوری بالا می برد پس اگر کتب آموزشی در راستای افزایش تفکر، خلاقیت و روحیه پرسش گری تدوین شود خوب است. امید است کتب کمک آموزشی به سمت عمقی پیش رود که دانش آموزان به سمت سطوح بالای یادگیری حرکت کنند. برخی از این کتب درسی مورد تایید ما نبوده و از حالت استاندارد خارج است.

وی یادآور شد: امروز برای کنکور سال ۹۳ قطعی شد که در آزمون سراسری ۲۵ درصد به نمرات سال سوم دبیرستان به صورت کتبی و نهایی، ۷۵ درصد آزمونی که برگزار می شود اختصاص یابد.

فانی در خاتمه عنوان کرد: طبق مذاکراتی که با معاون رییس جمهور شد امید است اعتبارات لازم برای پرداخت حقوق حق التدریس ها تا ۳ ماه آتی تخصیص پیدا کند.