حسین امیری خامکانی اظهارداشت: مبارزه با مواد مخدر با ابلاغ بخشنامه، دستور و حکم نظامی به صورت جامع امکان پذیر نیست و از آنجایی که اعتیاد یک معضل اجتماعی به شمار می‌رود باید راهکار اجتماعی برای مبارزه با آن تدوین شود.

وی رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را بسیار کارآمد و مثبت برشمرد و عنوان کرد: حتی قاچاق و توزیع مواد مخدر را با رویکرد اجتماعی متوان رفع کرد. این موضوع با افزایش انگیزه ملی در مردم و رویکرد اجتماعی قابل بررسی بوده و لازم است مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم کرمان در مجلس ادامه داد: دوستان، اهالی محل و اعضای خانواده از ارکان اساسی رویکرد اجتماعی مبارزه با اعتیاد بوده که در صورت اهتمام و توجه به آنها می‌توان به کاهش اعتیاد بیشتر امیدوار بود. مبارزه با بیماری اعتیاد و نجات معتاد امری نشدنی نیست بلکه این مسئله راهکار خاص خود را به صورت اجتماعی می‌طلبد.

امیری خامکانی بیان داشت: اجتماعی شدن رویکرد مبارزه با مواد مخدر یک نهضت ملی به شمار رفته که با همکاری خیرین و سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند بسیار موثر اجرایی شود. تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته نشان می‌دهد اعتیاد امری چند بعدی بوده و برای مبارزه با آن نمی‌توان یک نسخه آن هم به صورت برخوردی داشت.

وی مبارزات رسانه‌ای را امری مهم در پیشگیری از مواد مخدر و اعتیاد برشمرد و عنوان کرد: فرهنگ سازی برای همکاری اجتماعی با مواد مخدر امری مهم بوده که نباید از دید مسئولان غافل بماند.  البته اعتیاد نیز ریشه‌های گوناگونی داشته که باید به آن به درستی پرداخته شود.

نماینده مردم کرمان با بیان اینکه اعتیاد توجیه بیکاری نیست، گفت: از بیکاری به سمت مواد مخدر رفتن همچون از چاله به چاه افتادن است. پرکردن چاله بیکاری بسی سهل تر از چاه اعتیاد است و باید این موضوع به جوانان و نوجوانان آموزش داده شود که راه درست ایستادن در مقابل مشکلات را فراگیرند نه اینکه برای دور شدن از مشکلات راه غلط و نادرست را انتخاب کنند.

امیری خامکانی با تأکید بر اینکه مسئولان باید فراخور مسئولیت خود به اشتغال در کشور توجه ویژه داشته باشند، خاطر نشان کرد: مجلس همگام با سایر دستگاه‌ها در زمینه اشتغال، جوانان و آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد نقش داشته و نمایندگان نیز در این راستا اهتمام دارند که امیدواریم در سال‌جاری شاهد بهبود هرچه بیشتر وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم باشیم تا به لطف و عنایت الهی نیز اعتیاد در جامعه کم رنگ و خانواده‌ها درگیر این معضل شوم نشوند.