یک کارشناس ارشد علوم اجتماعی پیشنهاد داد: باید در هر پایه تحصیلی براساس درک و یادگیری دانش‌آموزان مطالبی درباره مضرات اعتياد از سوی معلمان آموزش داده شود تا آنان با بینش و آگاهی درست در رویارویی با اعتياد آسیب‌پذیر نباشند.

به گزارش پارس، سودابه نونهالی در گفت و گو با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه آموزش مهمترین محور و رکن مقابله با اعتیاد است، افزود: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از افزایش گرایش به سمت اعتیاد ، باید از مدارس آغاز شود و دانش آموزان به عنوان سفیران سلامت آموخته های خود را به خانواده و جامعه انتقال دهند.

وی اظهار داشت: در این جهت باید نقش مدارس و خانواده‌ها را در قالب انجمن اولیاء و مربیان در نظر داشت زیرا ارتباط دو سویه‌ای که بین مدارس و خانواده ایجاد می‌شود می‌تواند بسیاری از مشکلات و آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها را رفع کند.

نونهالی ادامه داد: بسیاری از افراد 15 تا 20 ساله‌ برای کسب تجربه و یا در اثر معاشرت با دوستان نامناسب و یا معتادان به استفاده از ماده مخدر و روانگردان‌ها می‌پردازند که علت آن غالبا کنجکاوی و نداشتن پشتوانه خانوادگی و تربیت صحیح است و گاهی اوقات نیز بسیاری از این جوانان به علت احساس درماندگی، ناکامی، عدم کفایت و برای رهایی از تنهایی و فشار روانی معتاد می‌شوند و متاسفانه رهایی از این اعتیاد به‌سادگی میسر نمی‌شود.

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی ارتباطات دوستانه و عاطفی قوی بین دانش‌آموزان و معلمان در مدارس را از جمله عوامل مهمی دانست که می‌تواند رمز موفقیت برنامه‌های پیشگیرانه اعتیاد باشد.

نونهالی تصریح کرد: در عین حال بی‌مهری با دانش‌آموزان معتاد و طرد آنان از سیستم آموزشی هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، در واقع ما با اخراج دانش‌آموزان معتاد، آنها را در معرض تبدیل شدن به افراد پر خطر قرار می‌دهیم.

به گفته وی این درحالیست که می‌توانیم با کمک گرفتن از روش های صحیح پرورشی و تربیتی برای بازیابی این افراد به درون اجتماع گام های موثرتری برداریم.

نونهالی افزود: برگزاری جلسات، ‌فرستادن جزوه‌ها یا بروشورهای آموزشی برای والدین و ترغیب آنان به شرکت در تشکیلات مرتبط با والدین از طریق انجمن اولیاء و مربیان برای ایفای نقش های فعال تر، باید در راستای مقابله با اعتیاد انجام شود.

این جامعه‌شناس اجرای روش‌های تغییر نگرش دانش آموزان درباره اعتیاد را نیز مهم دانست و ادامه داد: بسیاری از روش‌های آموزش اطلاعات یا تغییر و تثبیت نگرش فرد را می‌توان از طریق ساختار مدرسه برای گروه‌های دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کرد، این آموزش‌ها می‌توانند به وسیله برگزاری کلاس، نمایش فیلم، ‌جزوه و یا بحث‌های گروهی انتقال یابد.

نونهالی تصریح کرد: یکی از روش‌هایی که نگرش گروه دانش‌آموزان را مورد هدف قرار می‌دهد، ‌استفاده از روش تلقیح شناختی است با این شیوه، ‌علاوه بر ارائه اطلاعات و باورهای صحیح در مورد مصرف موادمخدر صنعتی و روانگردان‌ها، ‌دانش‌آموزان را در مورد عقاید و باورهایی که احتمال دارد در آینده با آن روبه رو شوند به بحث وا می‌دارند. استفاده از این روش منجر به تثبیت نگرش های آموخته شده، می‌شود و آنان را برای تحمل فشارهایی که در آینده ممکن است از طریق دیگران برای پذیرفتن باورهای ناسالم اِعمال شود، ‌مهیا می‌سازند.

وی اظهار داشت: از شیوه‌های دیگر برای تغییر نگرش، ایجاد گروه‌های دانش‌آموزی است که تحت عناوینی مانند گروه‌های سالم كه با هر گونه عمل خلاف مخالفت می‌کنند، پیوستن فرد به چنین گروهی و به دنبال آن اعمال فشار گروه، منجر به شکل‌گیری نگرش های ضد مصرف موادمخدر و روانگردانها می‌شود.

نونهالی همچنین به مسئله ایجاد نشاط عمومی در نوجوانان و جوانان اشاره کرد که در مقابله با اعتیاد بسیار تاثیرگذار است .

این جامعه‌شناس گفت: بدون شک در هر برنامه پیشگیرانه، آموزش حرف اول را می‌زند، با افزایش سطح آگاهی و نگرش نوجوانان از خطرات و عوارض مصرف مواد اعتیاد آور و روش های پیشگیری از قبیل مقاومت در برابر فشار همسالان و دوستان، غلبه بر استرس بدون مصرف مواد مخدر، ورزش و تفریح های سالم و ادامه دادن به یک زندگی سالم، آن‌ها می‌توانند گام‌های موثری در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه بردارند.

نونهالی تصریح کرد: مسوولان امور اجتماعی و فرهنگی باید با فراهم کردن امکانات مورد نیاز ، شور و نشاط را در نوجوانان و جوانان ایجاد و حفظ کنند، یکی از مسایل اساسی‌ که امروز می تواند ضد این تحرک عمل کند و متاسفانه به وسیله‌ باندهای مافیایی توسعه داده می شود، مواد مخدر است كه بايد هوشيارانه در اين زمينه عمل شود.