به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمد مسعود کریمی افزود: سمن‌سرای جوانان دارای سالن همایشی به منظور برگزاری مجمع عمومی سمن‌ها و جلسات شورای هماهنگی سمن‌ها است. این سمن‌سرا مکانی برای گفت وگوی جوانان و دفتر کاری برای سمن‌های موضوعی حوزه جوانان است و سازمان‌های مردم نهاد جوانان با بهره‌مندی از این فضا می‌توانند به هم‌افزایی برسند و فعالیت‌های خود را همگرا کنند.

وی با اشاره به راه اندازی سایتی برای سمن‌های جوانان استان اصفهان اظهار کرد: قرار است شورای هماهنگی سمن‌ها سایتی داشته باشد تا بتواند فعالیت‌هایی سازمان‌های مردم نهاد جوانان در استان اصفهان را پوشش دهد.

کریمی درباره سایر اقدامات انجام شده به منظور توسعه مشارکت‌های اجتماعی جوانان استان اصفهان در قالب سمن‌ها گفت: در جلسه‌ای که در ستاد ساماندهی امور جوانان استان اصفهان با موضوع توسعه مشارکت‌های اجتماعی جوانان برگزار شد، مصوب شد که شورای هماهنگی سمن‌های جوانان تشکیل دهیم. به این منظور آیین نامه‌ای تدوین شد. از بین سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان اصفهان پنج نفر به عنوان عضو شورای سمن‌های جوانان انتخاب شده‌اند. درون این شورا کمیسیون‌های مختلفی مانند فضای مجازی، آموزش و توانمندسازی جوانان، فرهنگی، مدیریت بحران تشکیل شده است و اعضای سمن‌های مرتبط در هر یک از کمیسیون‌ها عضو هستند. : استادان و صاحب‌نظران را نیز برای حضور در این کمیسیون‌ها دعوت کرده‌ایم

وی اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد ساماندهی امور جوانان استان اصفهان نیز به منظور عضویت در این کمیسیون‌ها ابراز علاقه کرده‌اند و نمایندگان آنها نیز در این جلسات شرکت می‌کنند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان در زمینه توسعه مشارکت‌های اجتماعی جوانان استان اصفهان گفت اظهار کرد: قرار است تمام دستگاه‌ها مواردی که قابل برون سپاری است را به سمن‌های جوانان در قالب انعقاد تفاهم نامه‌ای واگذار کنند.

وی درباره تعداد سمن‌های جوانان استان اصفهان گفت: در هر 24 شهرستان استان اصفهان تا پایان سال باید حداقل سه سمن ثبت کنند این در حالیست که تعداد سمن‌های حوزه جوانان در این استان در سالهای 90 تا 92 صفر بود ولی در سال 93، 11 سمن را ثبت کردیم. در سال 94 نیز تا کنون 40 سازمان مردم نهاد جوانان ثبت شده‌اند که با احتساب سمن‌های سال گذشته اکنون 51 سازمان مردم نهاد جوانان با مجوز وزارت ورزش و جوانان در حال فعالیت هستند.

کریمی افزود: در حال حاضر آسیب‌های اجتماعی،‌ازدواج، تحکیم خانواده، موضوعات فرهنگی، اجتماعی، حقوق شهروندی ، میراث فرهنگی و گردشگری، موضوعاتی هستند که سمن‌های حوزه جوانان در زمینه آنها فعالیت می‌کند. 97 سمن نیز از سازمان ملی جوانان سابق دارای مجوز بودند که از آنها خواسته‌ایم که نسبت به تمدید اعتبارنامه خود اقدام کنند.

وی درباره کمپین‌های جوانان در استان اصفهان گفت: کمپین‌های درباره آزاد سازی آب زاینده رود، خشکسالی، محیط زیست و آلودگی هوا در استان اصفهان با رویکرد مطالبه‌گری در حال فعالیت هستند. کمپین آب از اول مهرماه و کمپین‌های آلودگی هوا و محیط زیست از آذرماه شروع شده‌اند. با توجه به فعالیت کارخانه ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان و نیروگاه‌های برقی که سوخت مازوت مصرف می‌کنند، کمپین‌های حوزه جوانان مطالبات خود را در زمینه نقش این صنایع در زمینه محیط زیست اصفهان با مسوولان استان درمیان می‌گذارند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که آیا به مطالبه گری این کمپین‌ها توجهی می‌شود؟ گفت: مسئولان استان اصفهان دست کن دو هفته یکبار با سمن‌ها جلسه برگزار می‌کنند و آنها به شکل حضوری مطالبات خود را مطرح و خواسته‌هایشان را پیگیری می‌کنند.

وی درباره جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان گفت: استاندار اصفهان توجه جدی به این حوزه دارد و در همه جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان استان اصفهان شرکت می‌کند. در این جلسات مسئولان کشوری وزارت ورزش و جوانان و نمایندگان کمیسیون‌های مجلس حضور می‌یابند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان افزود: در سال 93، هفت جلسه و در سال 94 تا کنون 5 جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان اصفهان درباره ازدواج، اوقات فراغت، هویت، مشارکت اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی برگزار شده است. 43 جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان نیز در شهرستان‌های استان اصفهان برپا شده است.

کریمی در پایان اظهار کرد: در پنج جلسه برگزار شده در سال جاری مصوبات خیلی خوبی داشته‌ایم. به عنوان نمونه در یکی از جلسات سه میلیارد تومان در حوزه اوقات فراغت جذب کردیم. ذیل ستاد ساماندهی امور جوانان استان اصفهان کمیته‌های پیگیری مصوبات، ازدواج و خانواده، هویت، آسیب‌های اجتماعی تشکیل شده اند. کمیته مصوبات هر شش ماه یکبار سرنوشت مصوبات ستاد ساماندهی امور جوانان استان را بررسی می‌کند و اجازه نمی‌دهد که مذاکرات انجام شده مغفول باقی بماند.