به گزارش پارس به نقل از ایسنا محسن یارمحمدیان امروز (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید در حوزه گردشگری اتفاقات خوبی رخ داد و زمینه معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور و استان فراهم شد، اظهار کرد: بعد از گذشت یک سال تعامل مناسبی با دنیا در حوزه گردشگری برقرار شد و از بین ‌رفتن تنش‌ها موفقیت‌های بسیاری را در این حوزه ‌فراهم کرد.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی تعامل در دنیا حوزه گردشگری است، افزود: اهمیت حوزه گردشگری به دلیل نقش آن در رونق اقتصادی، اشتغال و توسعه ارتباطات است و علاوه بر این برخلاف سایر صنایع هیچ گونه آلایندگی به دنبال ندارد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به تاثیر از بین بردن ایران هراسی از طریق گسترش گردشگری گفت: تصوری که گردشگران خارجی از سفر به ایران داشتند مانند کشورهای افغانستان و پاکستان بود در حالی که با ورود به ایران این تصورات تغییر پیدا می‌کند و بیشتر گردشگران با مشاهده واقعیات جاذبه‌های گردشگری ایران غافلگیر می‌شوند.

ورود 6.5 میلیون و خروج 8 میلیون دلار ارز از کشور

یارمحمدیان با بیان اینکه یکی از روش‌های توسعه منافع ملی علی رغم داشتن مخالفت‌های بسیار، توسعه صنعت پاک گردشگری است، ادامه داد: باید فضای گردشگری را به سمتی پیش ببریم تا بر اساس منافع ملی با سایر کشورها ارتباط داشته باشیم و نگاه دولت این است که تعامل بیشتری از این طریق با دنیا داشته باشیم، حتی با کشورهایی که در گذشته رابطه خوبی نداشتیم.

‌وی با اشاره به 75 میلیون گردشگر داخلی در کشور، اضافه کرد: متاسفانه ارزی که از طریق گردشگری از کشور خارج می‌شود بیشتر از ارزی است که به کشور وارد می‌شود و در سال گذشته 6.5 میلیارد دلار ارز وارد کشور شد، در حالی که 8 میلیون دلار ارز از کشور خارج شده که بیشتر مربوط به سفرهای مذهبی بوده است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: سفرها و تفریح‌های مذهبی حق مردم است اما جذابیت‌های گردشگری در کشور به قدری زیاد است که خواسته گردشگر داخلی را ارضا می‌کند. ایران گردی مقدم بر جهان گردی است‌، در حالی که اشتیاق افراد برای دیدن برج ایفل بیش از جذابیت‌های گردشگری کشورمان است.

یارمحمدیان با بیان اینکه متاسفانه برای ورود گردشگر زیر ساخت‌ها فراهم نشده است، گفت: بخش خصوصی کشورهای دیگر در ساخت جاذبه‌های دست‌ساز مقدم هستند در حالی که کشور دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی است، بنابراین باید پتانسیل‌ها را شناسایی کنیم تا ارز‌آوری از گردشگری بیش از ارز خروجی باشد.

‌بازدید 180 هزار گردشگر خارجی از اصفهان

‌وی با بیان اینکه خوشبختانه جلساتی با دفاتر گردشگری داشته‌ایم، در جهتی که توازنی میان خروجی و ورودی گردشگر برقرار شود، ادامه داد: البته تاکیدمان بیشتر بر ورود گردشگر است تا خروج آن‌. یکی از پل‌های ارتباطی با کشورهای دیگر برگزاری نمایشگاه‌های مختلف برای مثال صنایع دستی اصفهان است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان خاطر نشان کرد: خوشبختانه بعد از 11 سال اولین جلسه شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور رییس جمهور تشکیل و ارتباط کشور با سازمان تجارت جهانی (WTO) برقرار شد، در حالی که این ارتباط از سال 2009 تا 2011 به صورت کلی قطع شده بود.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه نباید به پیشرفت‌های گردشگری بسنده کرد و شرایط را باید به سمتی سوق داد تا گردشگران داخلی و خارجی راضی شوند، اضافه کرد: در سال گذشته 180 هزار گردشگر خارجی به استان اصفهان آمدند، در حالی که در سال 1392 تعداد گردشگران خارجی 110 هزار نفر بوده است.

‌یارمحمدیان با اشاره به اینکه مشکل اساسی در گردشگری استان زیر ساخت‌ها است، خاطر نشان کرد: در صورتی که تعداد هتل‌های 4 و 5 درجه افزایش یابد حضور گردشگران افزایش می‌یابد. در حال حاضر به پنج هتل 4 و 5 ستاره در اصفهان نیاز است و ساخت 10 هتل 4 ستاره در استان در دستور کار است که 3 هتل در خارج از شهر اصفهان و 7 هتل در داخل شهر احداث می‌شود.

اولویت گردشگری با بوم گردی است

وی ادامه داد: هتل‌های در حال احداث 40 الی 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و جانمایی این هتل‌ها در شهرک سلامت، شهر رویاها، مجاورت سالن اجلاس و تالار مشایخ، آتشگاه و در خیابان کاوه است و امید می‌رود تا دو سال آینده ظرفیت‌های اقامت در استان افزایش یابد.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به افزایش صدور مجوز تاسیس آژانس‌های گردشگری گفت: آیین نامه صنعت گردشگری بعد از 25 سال تصحیح شده است و امید می‌رود در ماه‌های آینده آژانس جدید گردشگری ایجاد و پیش‌بینی می‌شود سال آینده مجوز 170 آژانس گردشگری صادر شود، این درحالی است که در یک سال و نیم گذشته تنها یک مورد مجوز صادر شده است.

وی با اشاره به ایجاد یک هتل در مجاورت اتوبان شهید کشوری گفت: برای این منظور نیازمند صدور مجوز ساخت از سوی شهرداری هستیم تا یک شهرک اقامتی احداث شود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه گردشگری راه نجات کشور است، ادامه داد: با توجه به 75 میلیون گردشگر داخلی 80 درصد اولویت گردشگری با بوم گردی است و بوم گردی استان در سمت شرق توسعه خوبی داشته است.

بخش خصوصی فعال‌تر شود

یارمحمدیان با بیان اینکه با آسیب شناسی طرح‌های گذشته در جهت جذب گردشگر می‌توان طرح کارآمدتری ارایه داد، افزود: شهرداری، اتاق بارزگانی، شورای شهر و اتاق فکر دانشگاه اصفهان در جهت ایجاد یک طرح مناسب با یکدیگر مشارکت دارند.

‌وی با اشاره به انواع مختلف گردشگری در استان گفت: در سال جاری قطارهای گردشگری اروپایی وارد استان شدند در حالی که در سال گذشته دو قطار و سال 1392 هیچ قطار گردشگری نداشتیم.

‌معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه یک بسته 25 هزار میلیارد تومانی جهت سرمایه‌گذاری خارجی در سال جاری فراهم شده است، خاطر نشان کرد: باید از صنعت گردشگری بیشترین استفاده را کرد زیرا درآمد حاصل از حوزه گردشگری مستقیم به جیب مردم می‌رود.

یارمحمدیان با اشاره به حضور فعال بخش خصوصی در صنعت گردشگری، ادامه داد: در سال جاری بخش خصوصی در سه نمایشگاه ارمنستان، دبی و نمایشگاه سن پترزبورگ نقش بسیاری داشته است و در شش ماهه دوم سال نیز نمایشگاه IT آلمان و FITOR اسپانیا برگزار خواهد شد.