~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس آرزو گلکار اظهار داشت: با توجه به اینکه در اطراف این محوطه باستانی مقدار زیادی زباله، کاغذ و پلاستیک پراکنده شده، دوستداران میراث فرهنگی قصد دارند با حضور در این محوطه به پاک‌سازی آن بپردازند.

وی افزود: در این راستا، برنامه این هفته سمنان‌گردی این انجمن به پاک‌سازی محوطه باستانی دژ چرمنه در خیابان حکیم الهی سمنان اختصاص دارد.

گلکار گفت: علاقمندان به این حرکت فرهنگی می‌توانند ساعت 9 صبح روز جمعه، بیست و چهارم مهرماه در محوطه چال خندق حضور داشته باشند.

بر اساس کاوش‌های انجام ‌شده در منطقه چال خندق، مشخص شد که این منطقه یک پشته طبیعی است و از بیش از 15 هزار سال پیش در این منطقه انسان‌ها زندگی می‌کردند.

همچنین کاوش‌ها، بیانگر استقرار مردم دوره اشکانی نیز در این منطقه است.

مواد فرهنگی و سفال‌هایی از قرن سه و چهار هجری قمری، دوره سلجوقی، دوره تیموری و ایلخانی و دوره اسلامی نیز در این منطقه مشاهده شده است.

به دلیل حفر خندق در این منطقه در دوره اسلامی، به عنوان چال خندق معروف شده است.

متأسفانه بنای شیشه‌ای نیمه‌تمام در جوار این منطقه باستانی در سال‌های گذشته ایجاد شده است و بر اساس اطلاعات موجود، بنای ساخته شده در منطقه چال خندق، قرار بوده به عنوان مرکز فرهنگی کاربرد داشته باشد؛ اما سال‌هاست که ساخت آن نیمه‌تمام رها شده است.