به گزارش پارس به نقل از فارس مازندران با داشتن مناظر سرسبز، سواحل زیبای دریای خزر و دامنه‌های سرسبز کوه، هرساله پذیرای هزاران توریست از سراسر کشور و جهان است این استان با دارا بودن مناظر طبیعی متعدد فضای مناسبی را برای گذران اوقات فراغت گردشگران فراهم می‌کند و وجود آبشارهای زیبا در میان درختان جنگلی در سینه‌کش کوه و جنگل‌های پوشیده از انواع مختلف گونه‌های جانوری و گیاهی این زیبایی را بیش از پیش جلوه‌گر می‌کند.

وجود منطقه‌ای بکر، زیبا با چشم‌اندازهای بدیع، چمن‌زارها، جنگل‌های مرتفع و جلگه‌ای، آب و هوای مطبوع به همراه آبشار و چشمه‌های آب گوارا در کنار یکدیگر آرامش رویایی برای افراد مشتاق آرامش و طبیعت فراهم می‌کند.

با توجه به این مناظر زیبا، لازم است افراد با ورود در طبیعت، آن را دست‌خوش تغییر نکنند و با رهاسازی زباله و روشن کردن آتش و مسائلی از این قبیل زیبایی این طلای سبز را خدشه‌دار نکنند.

به‌گونه‌ای باید وارد طبیعت شویم که تنها ردپای ما در طبیعت برجای ماند نه اینکه به‌دلیل آرامش خود چهره طبیعت را دگرگون کنیم.

* ماندگاری هوای گرم در مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران در گفت‌وگو با فارس، به اشاره به ماندگاری هوای گرم در استان، اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که هوای نسبتا‌ً گرمی را در استان شاهد باشیم.

نوربخش داداشی با بیان اینکه براساس آخرین پیش‌بینی فصلی انجام شده، در سه ماه آینده میانگین میزان بارش استان در حد نرمال تا 20 درصد کمتر از نرمال اتفاق بیفتد، اضافه کرد: دمای هوای مازندران در حد نرمال تا یک درجه بیشتر از نرمال پیش‌بینی شده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین براساس آمار و اطلاعات ایستگاه هواشناسی سینوپتیک مازندران متوسط بارش در دو ماه نخست امسال حدود 42 میلی‌متر بوده که نسبت به دوره بلندمدت حدود 45 درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 50 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

* جنگل‌ها؛ نقطه عطف طبیعت‌گردی در مازندران

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری اظهار کرد: آنچه که مازندران را از سایر مناطق مختلف ایران متمایز می‌کند، موقعیت طبیعی و جغرافیایی آن است.

مهران حسنی با اشاره به اینکه مازندران با توجه به شرایط اقلیمی و زیست‌محیطی چشمه‌‌سارهای طبیعی و محصور از درختان مساعد از موقعیتی مناسب برای اسکان گروه‌های اولیه برخوردار بود، اضافه کرد: جنگل‌های انبوه در جنوب، وجود چشمه‌سارهای متعدد در بستر جنگل و بلندی‌های مرتفع پوشیده از درخت، دارای چشم‌اندازهای زیبا و طبیعت بکر و دست نخورده با اکوسیستم‌های بی‌نظیر و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است.


وی با اعلام اینکه جنگل‌ها به‌عنوان نقطه عطف طبیعت‌گردی در مازندران محسوب می‌شوند، بیان کرد: با هدف طبیعت‌گردی از جنگل‌ها استفاده کنیم و هدف ما حفظ محیط زیست، جنگل و جلوگیری از تخریب باشد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطرنشان کرد: از طبیعت حداکثر استفاده را با تاکید بر موضوع طبیعت‌گردی در گردشگری داشته باشیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری ساری در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با توجه به آغاز تعطیلات تابستان و ورود مسافران به جنگل‌ها، توصیه ما این است افراد از روشن کردن آتش در جنگل‌ها خودداری کنند و در صورت روشن کردن آتش برای گرم شدن و تهیه غذا اطلاع کاملی از خاموش شدن آن یابند و سپس محل را ترک کنند.

* کشاورزان از سوزاندن کاه و کلش خودداری کنند

عبدالرحیم اسماعیلی خاطرنشان کرد: توصیه دیگر به کشاورزان است که پس از برداشت جو، گندم و سویا از آتش زدن کاه و کلش به صورت جدی خودداری کنند در غیر این صورت اطراف زمین کشاورزی را آتش‌بر کرده و حتماً به منابع طبیعی اطلاع دهند.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در شمال کشور ما میراث‌دار یکی از اکوسیستم‌های با ارزش جهانی «جنگل‌های هیرکانی» هستیم که میراث جهانی است و اجداد جنگل‌های اروپا محسوب می‌شود.

داریوش مقدس ادامه داد: همان‌طور که از یک اثر باستانی بازدید می‌کنیم مراقب هستیم که به آثار صدمه‌ای وارد نشود حال شاید این آثار مربوط به یک‌هزار یا 2 هزار سال گذشته باشد اما این جنگل‌ها هزاران سال طول کشیده تا ایجاد شود.

وی با بیان اینکه همه‌ساله با آغاز تعطیلات تابستان مسافران بسیاری از تمامی نقاط کشور جهت بازدید از این عرصه‌های جنگلی، چشم‌اندازهای زیبا، چشمه‌ها و آبشارها وارد مازندران می‌شوند، اضافه کرد: در این فصل از سال و با توجه به خشکسالی این جنگل‌ها نسبت به آتش‌سوزی بسیار آسیب‌پذیر هستند برخی از مناطق جنگلی دور دست و صعب‌العبور هستند که در صورت سرایت حریق، مهار آن بسیار سخت است.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: به‌منظور استفاده مردم از چشم‌اندازها و زیبایی‌های طبیعی استان مناطق خاصی با عنوان «پارک‌های جنگلی» دیده شده که توصیه می‌شود مردم بیشتر برای تفرج و استراحت وارد این منطق شود به دلیل اینکه دارای یک سری امکانات و زیرساخت‌های اولیه است و همچنین دارای نیروهایی است که در صورت بروز مشکل به موقع می‌توانند وارد عمل شوند.

* مسافران از رفتن به مناطق دور دست و صعب‌العبور پرهیز کنند

مقدس با تاکید بر اینکه مسافران از رفتن به مناطق دوردست و صعب‌العبور پرهیز کنند، اضافه کرد: در صورتی‌که افراد وارد این مناطق شدند آتش برپا نکنند و همچنین وسایل و ابزاری که می‌تواند نور را منعکس کند از جمله شیشه و قوطی کنسرو را در طبیعت رها نکنند به‌دلیل اینکه این ابزار سبب بروز آتش‌سوزی می‌شود.

وی تصریح کرد: در این فصل سال با توجه به خشک‌سالی، در تمامی نقاط کشور جنگل‌ نسبت به آتش‌سوزی حساس است و حریق تنها به‌معنای سوختن درختان نیست بلکه بسیاری از جانوران، پرندگان و پستانداران و آنان که جنگل مأمن زیست‌گاهی است همراه درختان از بین می‌روند و صدماتی که به تنوع زیستی وارد می‌شود بسیار شدید است.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: مردم مانند همیشه نسبت به این موضوع باید احساس مسئولیت داشته باشند، به دلیل اینکه محیط زیست و حیات وحش منابع ملی هستند و متعلق به مردم هستند و متعلق به سازمان و یا ارگان خاصی نیست.

به گزارش فارس، امید است همه افراد با رعایت مسائل اجازه ندهند جنگل‌ها دچار حریق شده و آیندگان و تمامی مردم بتوانند با رفتن به دامان آن بتوانند آرامش یابند و از این موهبت الهی بهره‌مند شوند.