~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس سعدالله نصیری قیداری امروز در همایش نقش سوادآموزی و آموزش مداوم بزرگسالان در تحقق جوامع پایدار اظهار داشت: 50 سال پیش روز جهانی سوادآموزی نامگذاری شد تا این حرکت مداومت پیدا کند و اهمیت سوادآموزی در دنیا شناخته شود.

وی افزود: اگر در گذشته سواد فقط خواندن و نوشتن بود، امروز این موضوع یکی از پتانسیل‌هایی که باید در آن مهارت‌آموزی متناسب با نیازهای روز در نظر گرفته شود.

نصیری قیداری با اشاره به تعریفی در خصوص توسعه پایدار خاطر نشان کرد: توسعه پایدار توجه به نیاز امروز بشر نیست و نمی‌توانیم منابع زیرزمینی، آب و انرژی را بدون توجه به نسل آینده اداره کنیم؛ توسعه پایدار با رفع فقر، توجه به بهداشت و امنیت غذایی تعریف می‌شود و هیچ کدام بدون توجه به سوادآموزی امکانپذیر نیست.

سرپرست کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه فقر ارتباط مستقیم با بی‌سوادی دارد، تصریح کرد:‌ مادری که سواد نداشته باشد درباره تغذیه کودک خود آگاهی ندارد؛ ترکیب حاشیه‌نشینی و مناطق محروم ارتباط با بیسوادی دارد و قطعا توسعه پایدار نقش مهمی در زندگی انسان‌ها خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کمیسیون ملی یونسکو در چارچوب اهداف فرهنگی حرکت می‌کند، اظهار کرد: یونسکو یک بال فرهنگی سازمان ملل متحد است و نهادی خوشنام خارج از سیاست‌ کشورهای قدرت‌طلب کار خود را انجام می‌دهد؛ یونسکو مانند دیگر بال سازمان ملل متحد یعنی شورای امنیت در چنگ قدرت‌طلبان گرفتار نیست.