به گزارش پارس به نقل از فارس،بر اساس این گزارش؛ توافقی در سال ۸۵ بین شهرداری و مالک بوده مبنی بر اینکه در صورت فضای پارکینگ منفی ۳ در خارج از محدوده پاساژ شهرداری به مالک مجوز بهره برداری تجاری از طبقه منفی ۳ را می دهد از آنجا که مالک به توافق عمل نکرده علاوه بر آن طبقه منفی ۳ و ۷ را به صورت غیر قانونی تجاری کرده است در نتیجه توافق ملغی شده است و کار تخریب آغاز شده است.

چند روز پیش طبقه منفی ۳ این پاساژ تخلیه شده بود و قرار است این طبقه پارکینگ شود. ابوالفضل قناعتی عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت که باید هر چه سریعتر این کار انجام شود چرا که این ساختمان ایمنی لازم را ندارد.

وی در ادامه گفت: برای تخریب این طبقه رای کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر شده است و به قالیباف برای انجام این کار مهلت یک ماهه داده بودیم. محمدی معاون شهرسازی منطقه ۱۱ با بیان اینکه این پرونده مثل سایر پرونده های شهرداری است، گفت: تفاوت پرونده علاء الدین این است که این پاساژ پرتردد و مهم است اما ایمنی و استحکام لازم را ندارد. وی ادامه داد: با تدابیر نظام مهندسی ، تقویت سازه در آن در حال انجام است. همچنین ضوابط و تاییدهای آتش نشانی تاکنون در این پاساژ اخذ نشده که در حال پیگیری هستیم.

علاوه بر این تخلفات ساختمانی هم دارد که وظیفه ذاتی شهرداری ایجاب می کرد پرونده را به ماده ۱۰۰ بفرستند. محمدی افزود: این پرونده با شماره ۳۵۵۹۱۸ در تاریخ ۱۷/۶/۹۳ حکم ماده ۱۰۰ مبنی بر قلع مستحدثات زاید در طبقه ۷ و رفع خلاف از تغییر کاربری پارکینگ منفی ۳ و اعاده کاربری .زیر زمین از تجاری برای آن صادر شد که اکنون شهردای به دنبال اجرای رای است.

معاون شهرسازی منطقه ۱۱ گفت: بند ۱۴ ماده ۵۵ مقررات ملی ساختمان در مورد طبقه ۷ علاء الدین رعایت نشده است و بنا برقانون ماده ۱۰۰ باید برای آن نظر می داد که در ابتدا این کمیسیون این پرونده را به منطقه بازگرداند اما بعد با استماع دفاعیات منطقه کارشناسان ماده ۱۰۰ رای به قلع دادند.

گیل آبادی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران گفت: پاساژ علاء الدین به دلیل تخلفات صورت گرفته پایان کار ندارد و گرچه طبقه ۷ شش ماه پیش از صدور رای ماده ۱۰۰ احداث شده اما درباره منفی ۳ مالک از همان روزهای نخست ساخت پاساژ در ۱۸ سال پیش قول تامین پارکینگ در پلاک دیگری را داده بود که این کار انچام نشد.

وی افزود: در هر ساعت ۶۴۰۰ نفر در این ساختمان تردد دارند، شهرداری برای حفظ ایمنی مردم و رفع تخلف و پیشگیری از حوادث احتمالی و برخورد با توافقات غیرقانونی مصمم به اجرای حکم ماده ۱۰۰ است.

مشاوز شهردار تهران تصریح کرد: تا امروز ۱۷۰ خبر درباره پاساژ علاء الدین تولید شده که این موضوع حمایت صاحبان قدرت از مالک این پاساژ و تهدید و ارعاب و تحریک خبرنگاران را نشان می دهد. بر اساس گزارش خبرنگار اعزامی فارس، بیش از ۲۰۰ نیروی انتظامی با متفرق کردن افرادی که جلوی در پاساژ تجمع کرده بودند وارد پاساز شده و تخریب ۳۰ مغازه تخلیه شده در طبقه ۷ سایر مغازه های که جنس داخل آنهاست و همچنین در طبقه ۷ را پلمب کرده ومشاعات این طبقه و منفی ۳ را تخریب می کنند.

حاشیه های تخریب ده ها مغازه در پاساژ علاءالدین
اقدام بامداد جمعه ماموران شهرداری تهران برای تخریب حدود ۲۰۰ مغازه مجتمع تجاری علاءالدین تهران در طبقات منفی سه و هفتم که به صورت غیرقانونی احداث شده اند، با حاشیه هایی همراه بود.

ماموران شهرداری که از ساعت ها قبل در مقابل پاساژ حضور داشتند، بعد از انجام اقدامات لازم، گروه گروه با کلنگ و پُتک و دستگاه های بُرش آهن وارد این مجتمع تجاری شدند.

** نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی همه ورودی ها به خیابان جمهوری و اطراف آن را مسدود کرده بودند.

** برخی از مغازه داران این مجتمع تجاری که از ساعت ها قبل در محل حضور یافته بودند، بعد از مشاهده ورود ماموران شهرداری به داخل پاساژ، از سوی ماموران پلیس به سمت دیگر خیابان هدایت شدند.

** به غیر از خودروهای متعلق به شهرداری تهران، ماشین های آتش نشانی و اورژانس تهران نیز در محل حضور داشتند.

** مجتمع تجاری علاءالدین یکی از بزرگترین مراکز عرضه گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی در تقاطع خیابان های جمهوری اسلامی و حافظ در مرکز تهران واقع است و در مجموع حدود یک هزار و ۱۰۰ باب مغازه دارد.