اله وردی دهقانی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پارس نیوز، درباره رفتن به سمت مالیات ستانی هوشمند و گذر از شیوه مالیات ستانی سنتی گفت: هر چه قدر در زمینه مالیات ستانی شفافیت داشته باشیم و با سیستم های آنلاین اقدام به اخذ مالیات کنیم، به نفع کشور است.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از منابع مهم و مطمئن ترین منبع دولت برای تامین هزینه ها اخذ مالیات است. نکته حائز اهمیت در اخذ این مالیات عادلانه بودن، سیستمی و هوشمند بودن این روند است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: هر چه قدر ما به سمت سیستمی شدن فرآیند اخذ مالیات ها حرکت کنیم ، می توانیم عدالت در اخذ مالیات را محقق کنیم. متاسفانه در کشور ما افرادی هستند که درآمدهای بالا دارند ولی از پرداخت مالیات هم طفره می روند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: خیلی از مشاغل مثل کارمندان، کارگران و حقوق بگیران چون حقوقشان را سیستمی دریافت می کنند به محض پرداخت مالیات این حقوق از آنها کسر می شود. بعضی از صنوف هم هستند که درآمدهای اضافی دارند و با استفاده از فرآیندهای غیر قانونی مثل کالای قاچاق و از طریق طی کردن اقتصاد زیرزمینی مالیات پرداخت نمی کنند و حجم بالایی از درآمد را به خودشان اختصاص می دهند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: دولت بایستی برنامه هایی داشته باشد که بتواند به راحتی مالیات را از مشاغل بگیرد، به این وسیله افرادی که در حوزه قاچاق و فعالیت های غیرمولد اقداماتی انجام می دهند هم شناسایی می شوند و جلوی قاچاق به این وسیله گرفته می شود. این کالاهای وارداتی باید از مبادی رسمی وارد شود و شامل مالیات و .... هم بشود تا درآمدهای مالیاتی دولت هم محقق شود و عدالت مالیاتی هم در کشور برقرار باشد.

وی افزود: بر اساس تبصره ماده ۱۰۰ افراد خودشان می توانند اطلاع خود را ببینند و اظهارنامه پیش‌فرض تهیه شده است که همه چیز سیستمی و هوشمند بوده است. حتی به این وسیله افراد می توانند هر نوع معافیت مالیاتی مشمول را هم بگیرند که در وضعیت قبلی مشخص نبود شامل آن‌ها بشود یا خیر. در کنار این موضوع تقاطع‌گیری داده ها و سامانه های هوشمند نیز کمک ویژه ای به ما کردند و اگر این سامانه های هوشمند را به مرور تکمیل کنیم دیگر هرگز فرار مالیاتی هم نخواهیم داشت و می توانیم به روز مالیات را به صورت عادلانه اخذ کنیم و مودی نیز با توجه به مزایای ذیل تبصره ماده 100 به سمت این نوع مالیات ستانی خواهد آمد