به گزارش پارس نیوز به نقل از مهر، عیسی زارع پور در مراسم رونمایی از سه سامانه تجزیه هوشمند انواع مرسولات پستی که امروز صبح در محل تجزیه و مبادلات مرسولات پستی برگزار شد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص وضعیت میزان پوشش و اتصال فیبر نوری در کشور گفت: پروژه فیبر نوری طبق استانداردهای دنیا در دو مرحله انجام می‌شود که قدم اول «هوم پس» است که یعنی فیبر در نزدیکی خانه‌ها می‌رود که نام آن را پوشش گذاشتیم که در حال حاضر طبق استاندارد فعلی تا ۳۰۰ متری به روز می‌کنیم و احتمالاً برای سال آینده تا ۱۰۰ متری شود.

وی افزود: در قدم بعدی اگر کسی درخواست بدهد اپراتور مکلف است در مدت یک ماه سرویس را برایش فراهم کند که به این شرط می‌گوئیم نقطه تحت پوشش قرار گرفته است یعنی فیبر تا نزدیکی خانه مردم برود و سرویس دایری را داشته باشیم و در نهایت هر کس درخواست کرد اپراتور باید بتواند ظرف یک ماه برای فرد سرویس را برقرار کند به این شرط در سایت iranfttx آن نقطه سبز رنگ می‌شود.

زارع پور ادامه داد: مردم باید درخواست بدهند که این امکان برایشان فراهم شود و باید مودم خود را ارتقا دهند. خیلی از اپراتورها مودم را به صورت قسطی روی سرویس حساب می‌کنند و عملاً هزینه زیادی برای مردم نخواهد داشت.

وی در خصوص آخرین وضعیت اجرای فیبر نوری در کشور گفت: هدف گذاری امسال برای اجرای فیبرنوری در کشور این بود که ۳۵ تا ۴۰ درصد پوشش فیبر نوری در کشور تمام شود که خدا را شکر در حال حاضر حدود ۷ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفتند و طی مراسمی که این هفته خواهیم داشت که اعلام پوشش هفت میلیون فیبرنوری در کشور را خواهیم کرد و تا پایان سال هم این آمار افزایش خواهد داشت.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه امیدواریم تا سال آینده این عدد حداقل ۲ برابر شود، گفت: اپراتورها مشخص و شهرها تفکیک شده‌اند، بیش از ۵۰۰ شهر از ۱۴۰۰ شهر مجوزهای لازم و توافق‌ها را از شهرداری دریافت کرده‌اند که این مساله باعث سرعت کار می‌شود و در قانون برنامه و بودجه، بندی آمده که به واسطه آن شهرداری‌ها و نهادهای مربوطه باید برای پروژه فیبرنوری با وزارت ارتباطات همکاری داشته باشند که ما امیدواریم سال آینده سال درخشانی برای پروژه فیبرنوری باشد و بتوانیم حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد کشور را تحت پوشش قرار دهیم.

وی افزود: با فراهم شدن این خدمت می‌توان سرعت اینترنت را تا حد بالایی افزایش داد و اکنون مشترکانی که از این سرویس استفاده می‌کنند سرعت‌هایی تا هزار مگابیت بر ثانیه را نیز تجربه کرده‌اند.

زارع پور درباره استقبال از اینترنت کودکان نیز گفت: رویدادی برای اینترنت ایمن تر داشتیم که جشنواره‌ای برگزار شد به نام جشنواره محصولات دیجیتال و دوستدار خانواده و ما هدف مان در وزارت ارتباطات این است که در راستای مصوبات شورای عالی فضای مجازی فناوری‌هایی که کمک می‌کنند به خانواده‌ها تا بچه‌ها در فضای امنی بتوانند از فضای مجازی استفاده کنند را تشویق کنیم.

وی گفت: این جشنواره در همین راستا برگزار شد و نامزدهای دریافت نشان دوستدار خانواده معرفی شدند که در ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات داوری‌ها کامل می‌شود و محصولاتی که مردم با خیال راحت می‌توانند استفاده کنند و امکانات لازم برای مراقبت از کودکان در فضای مجازی را دارند، معرفی خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات گفت: بحث اینترنت کودک و نوجوان هم حدود یک سالی است که با سرشماره #۴۵۶* راه اندازی شده که پدر و مادرها می‌توانند با خیالت راحت تنظیماتی را به اختیار در شیوه استفاده از فضای مجازی توسط کودکان انجام دهند و براساس بررسی‌های انجام شده بیش از یک میلیون نفر از این سرویس استفاده می‌کنند البته این آمار برای سه ماه قبل است و آمار جدید توسط دوستان اعلام می‌شود.

وی در ادامه در خصوص زیر ساخت ارتباطی درجریان سیل سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل سیل و قطعی برق در سیستان و بلوچستان ارتباط برخی از سایت‌های ارتباطی دچار اختلال شده بود که با فعالیت شبانه روزی، شرکت مخابرات و شرکت زیر ساخت در حال حاضر ارتباط همه سایت‌های ارتباطی برقرار است و قطعی چندین مورد خرابی و قطعی برطرف شده و نزدیک به ۱۰۰ سایت ارتباطی ارتباطشان مشکل پیدا کرده بود که در حال حاضر ارتباطات کامل پایدار است.

زارع پور در پایان در خصوص تولید موبایل گفت: مسؤولیت اصلی تولید موبایل با وزات صمت است برنامه ریزی مشترک بین وزارت ارتباطات و وزارت صمت انجام می‌دهیم و زیرساخت‌های لازم را به شرکت‌های توانمند در تولید گوشی، قرار می‌دهیم و انشالله سال آینده سال پر بارتر برای این موضوع خواهد بود.