قاسم ساعدی ، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پارس نیوز، درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور و راه کار حل این مسئله گفت: ناترازی بنزین در کشور ما به وقوع پیوسته است، ولی این مسئله دلیلی نمی شود بر اینکه واردات این فرآورده سوختی در کشور به سرعت جریان بگیرد.

ساعدی در ادامه بیان کرد: واردات بنزین و تکمیل خلاء ها برای کاهش تولید بنزین یکی از راه های مواجهه با ناترازی بنزین است، ولی راه حل حل این مسئله نیست.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: راه کار حل معضل ناترازی بنزین، اصلاح سیستم  تولید خودروهای داخلی در کشور است. این خودروهای داخلی مصرف بسیار بالایی دارند و به هیچ وجه مصرف بهینه ای ندارند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: از سوی دیگر باید اقدام به متنوع کردن سبد سوخت در کشور کنیم و خودروهای برقی و هیبریدی را در کشور توسعه دهیم. برای کاهش مصرف بنزین باید خودروهای برقی و حتی اتوبوس های برقی را در سیستم حمل و نقل کشور توسعه دهیم.

ساعدی افزود: اقدام دیگر توسعه پالایشگاه های داخلی برای بالا بردن حجم و کیفیت بنزین تولیدی است. اقدام دیگر توسعه پالایشگاه های داخلی و بازسازی آنها است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: باید بتوانیم حداقل این پالایشگاه ها را به روز رسانی کنیم تا حداقل این ناترازی مرتفع شود.

ساعدی افزود: ابتدا باید با استفاده از راه های مختلف اقداماتی انجام دهیم تا ناترازی بنزین را مرتفع کنیم، مثل بهبود کیفیت خودروهای داخلی، متنوع کردن سبد سوخت، تقویت حمل و نقل عمومی، توسعه زیر ساخت های تردد در کشور و در مرحله بعد در صورت حل نشدن این معضل به سمت راه کار واردات بنزین برویم.

این عضو کمیسیون انرژی بیان کرد: تمام سعی مجلس و دولت بر این است که همه گزینه های داخلی را برای رفع ناترازی بنزین اجرایی کنیم و در مرحله بعد اگر این راه کارها به نتیجه نرسید.

ساعدی گفت: خودروسازان باید به سمت اصلاح صنعت خودروسازی بروند.  یکی از این راه ها دوگانه سوز کردن خودروها است. باید در کشور بار دیگر استفاده از خودروهای CNG توسعه پیدا کند تا این خودروها هم سهمی در صنعت خودروسازی داشته باشند.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: باید بیشترین استفاده از خودروهای دوگانه سوز را داشته باشیم و استفاده از این سوخت باید در دستور کار وزارت نفت قرار بگیرد. برای تسریع در حل معضل ناترازی بنزین ،فرآیند صدور مجوزها برای تاسیس جایگاه های سوخت را تسهیل کنند.

ساعدی گفت: باید بروکراسی اداری تا حد ممکن کاهش پیدا کند و جایگاه داران در کنار بنزین، سوخت CNG را هم توسعه دهند. بانک ها هم باید برای افرادی که می خواهند این خدمات را ارائه دهند، تسهیلاتی در نظر بگیرند.