بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پارس نیوز، درباره عدم پرداخت وام ساخت و خرید مسکن از سوی بانک ها گفت: بانک ها متاسفانه در این دو سالی که از زمان تصویب قانون جهش ملی مسکن گذشته است، هیچ همکاری برای پرداخت وام ساخت و خرید مسکن نداشته اند.

وی بیان کرد: در حالی که باید در این سال ها 20 درصد از اعتبارات خود را صرف اعطای تسهیلات مسکن می کردند، ولی تاکنون به این قانون عمل نکرده اند و البته در هیچ حوزه ای وام های خرد و با سود کمتر را که کمکی به مردم است، پرداخت نمی کنند.

محبی نجم آبادی ادامه داد: تسهیلات دهی وام ها به طور کلی قطع شده است. از ابتدای سال حتی اعطای وام کشاورزی هم قطع شده است.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: این مسیری که بانک ها در پیش گرفته اند که برای جلوگیری از افزایش پایه پولی وام اعطا نشود، روشی درست نیست. باید سرمایه های بانک ها را به هر روشی که ممکن است، افزایش دهیم. از سوی دیگر با اعطای تسهیلات در زمانی که سرمایه در گردش چند برابر افزایش پیدا کرد، قرار بود وقتی ارز ترجیحی حذف شود برای تامین سرمایه در گردش قرار بود که تسهیلات ویژه ای اعطا شود.

وی گفت : در حوزه مسکن باید تکلیف هر بانک مشخص باشد و با توجه به اینکه اقدام به اعطای تسهیلات نمی کنند، باید سهم بانک هایی که در این حوزه موفق هستند و عملکرد قابل دفاعی دارند مشخص باشد.

این نماینده مجلس گفت : توان بانک ها باید سنجیده شود و متناسب با توانش به آنها اعتبار داده شود تا تسهیلات اعطا کنیم. وقتی اعلام می شود 166 هزار میلیارد بانک ها به خودشان وام داده اند چرا در این حوزه کسی این اقدام را محدود نمی کند.

محبی نجم آبادی با بیان اینکه باید به مردم جواب بدهیم، افزود: در برنامه هفتم توسعه مصوب کردیم که بانک هایی که در اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن کم کاری می کنند، توان تسهیلات دهی آنها را کاهش دهیم و در مقابل توان تسهیلات دهی بانک هایی که در این حوزه موفق عمل کرده اند را بالا ببریم. با این اقدامات می توانیم تا حدودی بانک ها را پای کار اعطای تسهیلات بیاوریم و همچنین درصددیم که این بند را در لایحه بودجه 1403 نیز بگنجانیم.