محسن زنگنه ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز، با اشاره به مصوبه نمایندگان مجلس در رابطه با تعیین حقوق گمرکی کالاهای اساسی در بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: کالاهایی که به کشور وارد می‌شود، مشمول حقوق گمرکی هستند.

وی با بیان اینکه حقوق گمرکی شامل دو بخش «حقوق دولتی» و «سود بازرگانی» می‌شود، ادامه داد: سود بازرگانی در اختیار دولت بوده که می‌تواند سالیانه برای کالاهای مختلف تعیین و دفترچه آن را منتشر کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه در زمینه حقوق دولتی، قوانین دائمی لازم را در اختیار داریم، ادامه داد: در این بخش ۹ درصد برای کالاهای غیر اساسی و ۴ درصد برای کالاهای اساسی منظور می‌شود؛ لذا امسال هم همانند سال گذشته مجلس شورای اسلامی مصوب کرد که حقوق دولتی برای کالاهای اساسی، تجهیزات پزشکی، دارو و شیر خشک و مواردی از این قبیل و همچنین مواد اولیه آنها یک درصد باشد.

زنگنه ادامه داد: همچنین نمایندگان در مصوبه ای حقوق دولتی جهت واردات ماشین آلات، ابزار کارخانجات، مواد اولیه بخش تولید را به 2 درصد کاهش دادند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به واقع کاهش حقوق دولتی و به طور کل حقوق گمرکی می‌تواند در کاهش قیمت کالاهای وارداتی به ویژه کالاهای اساسی اعم از دارو ، تجهیزات پزشکی ، ماشین آلات و مواد اولیه تولید موثر باشد.