علیرضا عباسی ، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز، با اشاره به قیمت خرید تضمینی گندم، اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در کشور باید به آن توجه کنیم بحث امنیت غذایی در کالاهای اساسی است. لازم است در تامین اینگونه کالاها به سطح قابل قبولی از خودکفایی برسیم و بتوانیم نیاز کشور را تامین کنیم تا اگر روزی تحریم‌ها در حوزه‌ها اعمال شد نیاز داخلی را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه گندم یکی از اساسی‌ترین کالاهایی است که حاکیمت باید به آن توجه ویژه داشته باشد، ادامه داد: در کمیسیون کشاورزی مجلس با اصلاح قانون، شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی را ایجاد و روند را به نفع تولیدکنندگان و کشاورزان تغییر دادیم و طی چند سال اخیر قیمت گندم  به 17 هزار و 500 هزار تومان رسید.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه اصلاح قانون در زمینه خرید محصولات اساسی کشاورزی اقدام بسیار مناسبی بود که کمیسیون کشاورزی مجلس در راستای حمایت از تولید پایدار رقم زد و دولت نیز با آن همراهی کرد، عنوان کرد: در شورای قیمت گذاری چندین مولفه برای تعیین قیمت دیده شده که یکی از آنها متناسب بودن نرخ‌ها با قیمت‌های جهانی محصولات است. 6 سال گذشته به کشاورزان خارجی یارانه پرداخت می‌کردیم زیرا ارز 4 هزار 200 تومانی مبنا قرار می‌گرفت و نرخ تعیین شده دو برابر پایین تر از قیمت واقعی محصولی مانند گندم بود.

عباسی با اشاره به اینکه نتیجه غیر واقعی بودن قیمت ‌ها خرید تنها 4 میلیون 500 هزار تن در قالب خرید تضمینی و واردات حدودا 8 میلیون تن گندم بود، افزود: مصوبه مجلس توانست روند را به نفع تولیدکنندگان تغییر داد و مانع از قاچاق شد.

انتهای پیام/