علی بابائی کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پارس نیوز، با اشاره به اظهارنظرهای مختلف در خصوص افزایش حقوق کارگری در سال 1403 اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله در بحث تعیین مزد حقوق کارگران این است که این سه جانبه گرایی باید یک بار برای همیشه با شیوه تصمیم گیری در خصوص دریافت مزد و حقوق اصلاح شود.

وی افزود: بر اساس قانون کار فعلی، شورای عالی کار به ریاست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با حضور سه نماینده از جامعه کارگری، سه نماینده از کار فرمایان و سه نماینده از دولت، تصمیماتی برای کارگران اتخاذ می‌‎کنند که خود کارگران کمترین نقش را در این تصمیم گیری دارند، چراکه در اکثر مواقع کارفرمایان و دولت هم نظر هستند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با بیان اینکه تصمیم در خصوص افزایش حقوق کارگران باید بر مبنای تورم در جامعه باشد، ادامه داد: قانون باید به نحوی اصلاح شود که نمایندگان کارفرمایان یا همان بخش خصوصی و نمایندگان کارگری با یکدیگر به تفاهم برسند و دولت فقط نقش نظارتی داشته باشد. در این صورت نقش کارگران پر رنگ تر خواهد شد ولی در شرایط کنونی کارگران کمترین نقش را دارند.

بابایی با یادآوری اینکه 40 درصد کارکنان دولت بر اساس قانون کار فعالیت می‌کنند، گفت: بنابراین دولت بزرگترین کارفرمای کشور محسوب می‌‎شود که طبیعی است برای کاهش هزینه‌های خود مخالف افزایش حقوق و دستمزد کارگری باشد لذا این ساختار باید اصلاح شود.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس تأکید کرد: متأسفانه نگرانی از بابت دخل و خرج دولت تا دخل و خرج خانوارها بیشتر است و باید سطوح تصمیم گیری و تصمیم سازی به نحوی باشد که کارگران و خانوارهای ایرانی که 40 تا 50 درصد آن‌ها مشمول دریافت حقوق کارگری می‌شوند را در نظر گیریم.