لطف‌الله سیاهکلی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز، با اشاره به  تشکیل شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اظهار داشت: بیش از چند سال است که دنیا وکشورهای پیشرفته بیشتر و دیگر کشورها کمتر وارد بهره‌گیری از هوش مصنوعی شده است.

وی افزود: در کشور ما هم در حال حاضر از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم، اما از آنجا که روز به روز به سمت بهره‌گیری جامع‌تر و کامل‌تر از این فناوری می‌رویم، نیازمند عزم جدی‌تر، همگراتر، دقیق‌تر، علمی‌تر و تخصصی‌تر به این موضوع هستیم؛ بنابراین تشکیل این شورا را کار خوبی می‌دانم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مجلس هم از پیش با تشکیل فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها عزم خود را نشان داده است و این دو با همدیگر همگرا هستند.

سیاهکلی با تاکید بر اینکه من معتقدم در هوش مصنوعی باید حرکتمان کاملاً جهشی باشد و نباید خطی حرکت کنیم، اضافه کرد: در این حوزه کاملاً باید نمایی حرکت کنیم؛ یعنی دو یا سه سال بعد به اندازه بیست تا سی سال جابه‌جا شده باشیم. اگر این کار را نکنیم جزو کشورهای عقب‌مانده می‌مانیم؛ هزینه‌هایمان بالا می‌رود و کیفیت کارمان پایین می‌آید.

این نماینده مردم در مجلس بیان داشت: هوش مصنوعی موجب می‌شود ما بتوانیم قاچاق، رانت، فساد را حذف کنیم و بهره‌وری را در کشور بالا ببریم و رفاه را افزایش بدهیم. این‌ها اتفاقات مثبتی است که در فضای هوش مصنوعی می‌افتد؛ البته مضراتی هم دارد که از همین ابتدا باید از مضرات آن هم دوری کنیم. در واقع ممکن است سوءاستفاده‌ای از این فناوری هم بشود و باید رعایت کنیم اما فراموش نکنیم استفاده از هوش مصنوعی جزو لاینفک زندگی امروزین ما است.