محسن زنگنه ، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز، با اشاره به وضعیت بورس کالا گفت: در ادامه بررسی بندهای لایحه برنامه هفتم توسعه، مباحثی درباره برخی نهادها مطرح می‌شود و در همین راستا نیز روز گذشته انتقاداتی از سوی کمیسیون تلفیق به عملکرد بورس کالا مطرح شد . متاسفانه بورس کالا به جای پاسخگویی به شبهات و مسائل موجود، ترجیح می‌دهند با اتهام‌زنی و بحث‌های رسانه‌ای، منتقدان خود را به نحوی ساکت کنند و از آنجاکه امروز نیز  شاهد همین مسئله از سوی مدیر بورس کالا بودیم، اعتراض خود را به وزیر اقتصاد و رئیس بورس منتقل کردیم.

وی با بیان اینکه امروز بورس کالا به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده و از رسالت خود به شدت دور شده است، ادامه داد: دو نوع محصول در بورس کالا ارائه می‌شود؛ نخستین گروه محصولات انحصاری مانند فولاد، پتروشیمی و...  است که انتقادات بسیاری در بدنه دولت نسبت به نحوه عرضه این کالاها در بورس وجود دارد؛ متاسفانه جایگاه نهادها و تنظیم‌گرانی که در همه دنیا کنار بورس کالا وجود دارند و به نوعی تنظیم‌گری می‌کنند، در بورس کالا ما خالی است و عملا بورس کالا در حوزه این مواد و محصولات به حراجی تبدیل شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس گفت: دومین گروه محصولات کشاورزی هستند که بخشی از آن‌ها  در بورس عرضه می‌شوند که در این زمینه، بورس عملکردی عکس و به نفع ذی‌نفعان دارد. به این معناکه به جای اینکه بورس کالا از کشاورز و تولیدکننده محصول حمایت کند به نفع غیرتولیدکننده عمل می‌کند . در واقع عموما عملکرد بورس در حوزه محصولات کشاورزی به نفع ذی‌نفعان غیرتولیدکننده و غیرکشاورز است و عملا ما شاهد فضای بورس‌بازی برای تهدید سرمایه و محصول کشاورزان در بورس هستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: این انتقادات از سوی بخش‌های مختلف دولت یا در فضاهای کارشناسی بارها مطرح شده است. در مجلس نیز در کنار نکات مثبت بورس، انتقاداتی به بورس به ویژه بورس کالا وجود دارد. متاسفانه هر بار که این مسائل مطرح می‌شود، عزیزان بورس کالا به خود اجازه می‌دهند که با انتشار مصاحبه‌های تقطیع شده یا از طریق اتهام‌زنی به منتقدان به نحوی از پاسخ دادن به این مسائل فرار کنند.