اقبال شاکری ، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارس نیوز، با اشاره به مصوبات برنامه هفتم در حوزه ساخت و ساز، اظهار داشت: براساس یکی از این مصوبات، شرکت‌های عمرانی شهرهای جدید باید در حوزه ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل درون و برون شهری نیز فعالیت داشته باشند ،چراکه موضوعات مرتبط به حمل و نقل جزء ضروریات و مسائل اصلی زندگی روزمره مردم محسوب می‌شود. درواقع مردم باید بتوانند از خانه‌های خود -که دولت به آن‌ها تحویل می‌دهد- به نقاط مختلف شهر رفت و آمد کرده و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی ادامه داد: طبق این مصوبه ایجاد بزرگراه و خطوط ریلی نیز جزو وظایف شرکت‌های عمرانی به شمار خواهد آمد. اگرچه شرکت‌های مذکور در گذشته نیز تاحدودی این اقدامات را انجام می‌دادند، اما اکنون این مهم قانونی شده است تا ایجاد زیرساخت‌های درون و برون شهری از سوی آن‌ها توسط سازمان بازرسی مورد ایراد واقع نگیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین باید حذف هزینه سنگین «حق الثبت وام و قرارداد» که حدود 25 میلیون تومان بود را نیز یکی دیگر از مصوبات نمایندگان در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه عنوان کرد چراکه پرداخت این هزینه برای افراد در آغاز زندگی در خانه‌های جدید بسیار سنگین بود.

شاکری با اشاره به رشد صنعتی‌سازی، هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های جدید در کشور و ضرورت استفاده از آن‌ها در زندگی مردم، مطرح کرد: در نتیجه این مصوبه باید نزدیک به 15 درصد از مسکن‌هایی -که ساخت آن‌ها را وزارت راه و شهرسازی بر عهده دارد- هوشمندسازی انجام شود چراکه این کار علاوه‌بر بالا بردن سرعت ساخت و ساز، هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد. درواقع به جای ساخت صرفا کار نصب صورت می‌گیرد، همچنین استفاده از هوشمندسازی، علاوه‌بر بالا بردن سرعت، هزینه‌های نگهداری را نیز کاهش می‌دهد.