به گزاش پارس نیوز ، حسین میثمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد آخرین وضعیت کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه اظهار داشت: بانک‌ها تاکنون این گونه عمل می‌کردند که کارمزد بر اساس مانده بدهی سالانه تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت می‌شد، به عنوان مثال، اگر کسی 100 میلیون تومان وام می‌گرفت، از قسط اول کارمزد 4 درصد گرفته می‌شد و وقتی سال اول تمام می‌شد، دوباره از مانده تسهیلات کارمزد 4 درصد دیگر گرفته می‌شد و همین روال ادامه پیدا می‌کرد و درنهایت به‌جای کارمزد 4 درصد، در عمل کارمزد تجمیعی حدود 7 درصد گرفته می‌شد.

سخنگوی شورای فقهی بانک مرکزی اظهار داشت: شورای فقهی بانک مرکزی در اسفند 1401 مصوب کرد که کارمزد بانکی به مزد کار تبدیل شد، یعنی از همان ابتدا یک کارمزد ثابت 4 درصد به‌علاوه یک عدد ثابت مثلا 600 هزار تومان گرفته شود که در مجموع کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه نسبت به روش قبلی کاهش پیدا می‌کند و این نرخ 4 درصد فقط یک بار گرفته می‌شود و تکرار نخواهد شد.

میثمی افزود: هدف شورای فقهی این است که مزد واقعی کار و خدمات بانک در تسهیلات گرفته شود و مصوبه شورای فقهی ابتدا در دو بانک قرض‌الحسنه رسالت و مهر ایران در یک دوره 6 تا 12 ماهه اجرا می‌شود که اگر مثبت بود، به کل شبکه بانکی تعمیم داده می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بانک رسالت از خردادماه اجرای کارمزد جدید تسهیلات قرض‌الحسنه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شروع کرده و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران هم به گفته وزیر اقتصاد با مصوبه شورای پول و اعتبار اجرا خواهد کرد که الگوی مزد واقعی کار در تسهیلات قرض‌الحسنه گرفته شود.

سخنگوی شورای فقهی بانک مرکزی اظهار داشت: 3 بانک برتر در بحث نظارت شرعی امروز در همایش پولی بانکی مورد تقدیر قرار گرفتند.