به گزارش پارس نیوز به نقل از مهر، جمعیت هلال‌احمر کشور در اطلاعیه‌ای به تشریح اقدامات و تمهیدات این جمعیت برای راهپیمایی اربعین ۱۴۰۲ پرداخت. در این اطلاعیه آمده است: «جمعیت هلال‌احمر علاوه بر تداوم روند پوشش حوادث کشور، در ایام اربعین حسینی در داخل ایران و مرزهای مشترک با کشور عراق و داخل عراق، خدمات امدادی لازم به زائران حسینی را ارائه می‌کند. در همین راستا نیز چهار قرارگاه برون مرزی در شهرهای نجف، کربلا، بین‌راه و کاظمین فعال شده تا پوشش درمانی، بهداشتی و امدادی و همچنین هماهنگی و مدیریت لازم درباره سلامت و درمان زائران، در این قرارگاه‌ها انجام شود.»

در ادامه این اطلاعیه آمده است: «۱۰ قرارگاه امداد و نجات در درون مرزها، تشکیل و خدمات امدادی لازم را به زائران حسینی ارائه می‌شود. همچنین با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود بیش از چهار میلیون زائر از مرزهای کشور تردد داشته باشند، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، ۱۳۳۱ پایگاه، شیفت موقت و سیار ساماندهی کرده تا در طول مسیر به زائران خدمت‌رسانی کنند. در این راستا نیز قرارگاه‌های اصلی سازمان امداد و نجات در شش مرز شلمچه، چذابه، مهران، خسروی، باشماق و تمرچین است که در پنج استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی مستقر شده است.»

جمعیت هلال احمر کشورمان در ادامه این اطلاعیه، با اشاره به اینکه «قرارگاه‌های ورودی زائران اربعین امسال در مرزهای شرقی کشور در مرزهای دوغارون، ریمدان و میرجاوه در دو استان خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان فعال شده است»، اعلام کرد: «امدادگران و نیروهای داوطلب و متخصص به همراه ناوگان خودرویی شامل آمبولانس، خودروی نجات و سایر خودروهای امدادرسان از ۲۷ مردادماه در این پایگاه‌ها مستقر و به همراه تیم‌های نجات تا پایان مراسم اربعین به صورت شبانه‌روز آماده ارائه خدمات به زائران اربعین هستند. ۱۸ فروند بالگرد هلال‌احمر در مرزهای غربی برای پوشش حوادث احتمالی در ایام اربعین حسینی، مستقر شده‌اند و ۲۲ هزار امدادگر و نجاتگر هلال‌احمر در داخل کشور، وظیفه پوشش حوادث و مخاطرات احتمالی و کمک به آسیب‌دیدگان را برعهده دارند. علاوه بر آن ۳۵۰۰ دستگاه خودرو، آمبولانس، اتوبوس آمبولانس و … در داخل و خارج کشور آماده خدمات‎رسانی به زائران است.»

بنا بر اعلام جمعیت هلال احمر کشورمان «۷۹ پایگاه درمانی، آماده ارائه خدمات درمانی به زائران حاضر در پیاده‎روی اربعین هستند و ۷۰۰ نفر از پزشکان و پرستاران در قالب، کادر درمانی، در درمانگاه‌های برون مرزی، به زائرین خدمات درمانی ارائه می‌دهند. ۲۰۰ دانشجوی پزشکی نیز به زائرانی که در مراسم پیاده‌روی هستند، به صورت پیاده و سرپایی، خدمات درمانی ارائه می‌دهند. همچنین چهار درمانگاه ثابت در شهر کربلا و پنج درمانگاه ثابت در شهر نجف، آماده ارائه خدمات درمانی به زائران است.»