به گزاش پارس نیوز ،  محققان موسسه سلامت جهانی بارسلون گزارش کردند که خوردن صبحانه بعد از ساعت ۹ صبح خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۵۹ درصد در مقایسه با دیگرانی که قبل از ساعت ۸صبح صبحانه میل می‌کنند، افزایش می‌دهد.

این یافته‌ها که از تجزیه و تحلیل بیش از ۱۰۰هزار شرکت‌کننده در یک گروه مطالعاتی فرانسوی به دست آمده است، نشان می‌دهد که ما واقعا می‌توانیم خطر ابتلا به دیابت را نه تنها با تغییر آنچه می‌خوریم، بلکه با هنگام خوردن تغییر دهیم. در حال حاضر، دیابت نوع ۲ با تعدادی از عوامل خطر قابل اصلاح از جمله رژیم غذایی ناسالم، عدم فعالیت بدنی و سیگار کشیدن مرتبط است.

 

آنا پالومار-کروس، محقق موسسه ISGlobal و اولین نویسنده این مطالعه، در بیانیه رسانه‌ای اظهار کرد: «ما می‌دانیم که زمان خوردن غذا، نقش کلیدی در تنظیم ریتم شبانه‌روزی و کنترل گلوکز و چربی دارد اما مطالعات کمی رابطه بین زمان غذا خوردن یا ناشتا بودن و دیابت نوع ۲ را بررسی کرده‌اند».

به‌طور خاص، این گروه تحقیقاتی با دانشمندان موسسه INSERM فرانسه برای بررسی ارتباط بین دفعات وعده‌های غذایی و زمان‌بندی و بروز دیابت نوع ۲ در بین ۱۰۳هزار و ۳۱۲ بزرگسال (۷۹ درصد زن) از گروه فرانسوی NutriNet-Santé همکاری کردند.

شرکت‌کنندگان سوابق غذایی آنلاینی را تکمیل کردند که شامل آنچه خوردند و نوشیدند در یک دوره ۲۴ ساعته در سه روز غیر متوالی بود همچنین زمان آن وعده‌های غذایی را نیز شامل می‌شد. محققان میانگین سوابق غذایی را برای دو سال اول پیگیری ارزیابی، سپس سلامت هر فرد را در سال‌های بعد (میانگین هفت سال) ارزیابی کردند.

در مجموع ۹۶۳ مورد جدید دیابت نوع ۲ طی این طرح تشخیص داده شد. خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در بین افرادی که به‌طور منظم صبحانه بعد از ساعت ۹ صبح می‌خورند به‌طور قابل توجهی بیشتر بود.

پالومار-کروس توضیح داد: «از نظر بیولوژیکی، این منطقی است زیرا مشخص است که نخوردن صبحانه بر کنترل گلوکز و چربی همچنین سطح انسولین تاثیر می‌گذارد. این با دو متاآنالیز مطابقت دارد که به این نتیجه رسیده‌اند که نخوردن صبحانه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد».

در مورد سایر وعده‌های غذایی چطور؟

محققان همچنین خاطرنشان کردند که خوردن شام دیرهنگام (بعد از ساعت ۱۰ شب) به نظر می‌رسد خطر دیابت را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، خوردن مکرر(تقریبا پنج بار در روز) با بروز کمتر بیماری ارتباط دارد. برعکس، غذا خوردن بعد از مدتی طولانی‌تنها زمانی مفید بود که این رژیم شامل صبحانه زودهنگام (قبل از ساعت هشت صبح) و شام زودهنگام باشد.

مانولیس کوگویناس، محقق موسسه ISGlobal و یکی از نویسندگان این مطالعه، نتیجه‌گیری کرد: نتایج ما نشان می‌دهد که اولین وعده غذایی قبل از ساعت ۸ صبح و آخرین وعده غذایی قبل از ساعت ۷بعد از ظهر ممکن است به کاهش بروز دیابت نوع ۲ کمک کند.

پیش از این نیز، همان گروه موسسه ISGlobal شواهد قانع‌کننده‌ای در مورد ارتباط بین شام زودهنگام و خطر کمتر سرطان سینه یا پروستات ارائه کرده است.

در نتیجه، نویسندگان مطالعه بر این باورند که این نتایج استفاده از تغذیه منظم (یعنی ارتباط بین رژیم غذایی، ریتم شبانه‌روزی و سلامتی) را به‌عنوان راهی برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ و سایر بیماری‌های مزمن تثبیت می‌کند. نتایج این تحقیق در نشریه بین‌المللی اپیدمیولوژی (Epidemiology) منتشر شده است.