به گزارش پارس نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا عسگریان با حضور در برنامه میز اقتصاد در این خصوص که در مرحله قبلی اجرای طرح افزایش ۲۰ درصدی اعتبار کالابرگ الکترونیکی که شامل مددجویان کمیته امداد و بهزیستی می‌شد چه تعداد تراکنش به ثبت و چند نفر از این درصد افزایش یارانه بهره‌مند شدند؟ اظهار کرد: ۲۰ تا ۲۵ روز قبل اولین دهک مددجویان سه دهک اول درآمدی کمیته امداد و بهزیستی را تحت پوشش بردیم که ۸.۵ میلیون نفر را شامل شد.

وی ادامه داد: بواسطه پویا بودن این طرح که قرار است تورم ناشی از افزایش قیمت کالاها را پوشش دهد، یک سبد غذایی در نظر گرفته شد؛ در مرحله اول اجرای طرح حدود ۱۰۰ هزار نفر از این طرح استقبال کردند که در طول یکماه یا کل سبد(مشمول ۱۱ قلم کالا) را کامل خریداری کردند و یا نسبتی از آن را اما توقع ما از استقبال طرح بیشتر بود؛ اما بدلیل واقعیات زندگی در حدفاصل سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ که در خانوارها شکل گرفت و خانوارها مدلی را برای زندگی انتخاب کرده بودند، نمی‌شد استقبالی که مدنظر ما بود از طرح به عمل آید لذا به سوی اجرای مرحله دوم طرح حرکت کردیم. 

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه از مجموع ۸.۵ میلیون نفرمشمول طرح افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه، تنها ۱۰۰ هزار خانوار از طرح استقبال کردند افزود: می‌توان گفت که از مجموع مشمولان، ۶۰ هزار خانوار از این تسهیلات توانستند استفاده کنند. 

وی با اشاره به اینکه در مرحله جدید اجرای طرح مذکور که تمامی خانوارهای سه دهک اول درآمدی را شامل می‌شود که ۲۵ میلیون نفر می‌شود، در این باره که۴۸۰ هزار تومان (۴۰۰ هزار تومان یارانه هر فرد + ۸۰ هزار تومان شارژ یارانه در صورت خرید کالا) چقدر در سفره مردم اثرگذار است؟ گفت: مبداء این طرح اردیبهشت ۱۴۰۱ بود که سبدی ۴۳۶ هزارتومانی تعریف شد تا ۲۵۰۰ کالری به هر فرد برساند که در اردیبهشت ۱۴۰۲ قیمت این سبد به ۸۰۰ هزار تومان رسید؛ دولت گفت این ۴۰۰ هزار تومان مابه‌التفاوت را جبران می‌کنم لذا مبلغی هم به عنوان اعتباری کنارش قرار  دادیم اما شرط گذاشتیم که افراد مشمول ۳۲۰ هزار تومان از سبد را خرید کنند تا مشمول افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه شوند تا اینگونه تغذیه مردم اصلاح و تورم روی سبد جبران شود. 

عسگریان افزود: این در حالیست که علاوه بر سبد، ما بسته‌های یارانه‌ای مختلف نیز پرداخت می‌کنیم بسته‌ای نیز در خصوص « دارو» دارد تعریف می‌شود و همینطور برای انرژی و آب و برق هم بسته‌های جداگانه تعریف می‌شود؛ یک بسته جدید هم تعریف شده به اسم کالابرگ تا به سفره مردم برود.