به گزارش پارس نیوز به نقل از  فارس، بر اساس تکلیف بند «ی» تبصره 14 قانون بودجه 1402 دولت مکلف است، طرح کالابرگ الکترونیکی برای دسترسی خانوارها به کالاهای اساسی را اجرا کند که این طرح از زمستان سال 1401 ابتدا در سه استان به صورت آزمایشی شروع شد و در اسفند سال گذشته به صورت سراسری اجرا شد البته از همان ابتدا مسؤولان مربوطه اعلام کردند طرح کالابرگ به جای دریافت یارانه معیشتی ماهانه کاملاً اختیاری است و هیچ اجباری برای آن وجود ندارد.

بند ی تبصره 14

به گفته کارشناسان با توجه به اینکه امتیاز خاصی در طرح کالابرگ نسبت به یارانه نقدی وجود ندارد و فقط اعتبار خرید 11 قلم کالای مشمول کالابرگ از یک ماه زودتر در حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود بنابراین خانوارها می‌توانند با اعتبار واریز شده به مدت یک ماه زودتر از کالاهای منتخب و فروشگاه‌های متصل به طرح کالابرگ خریداری کنند.

در این زمینه طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امکان خرید از فروشگاه‌های مجاز که نشانی آنها از طریق مراجعه به سامانه «شما» شبکه ملی اعتبار به نشانی https://shoma.sfara.ir/ یا از طریق برنامه کاربردی «شما» قابل مشاهده است.

شبکه ملی اعتبار، شما

اخیرا علیرضا عسگریان معاون رفاه وزارت کار اعلام کرده است، برای سه دهک پایین درآمدی جامعه یعنی مشمولان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی که یارانه معیشتی آنها ماهانه به ازای هر نفر 400 هزار تومان است اعتبار یارانه‌ای آنها علاوه بر اینکه یک ماه زودتر واریز می‌شود اگر در طول این مدت به میزان حداقل 80 درصد از این مبلغ یعنی به مبلغ 320 هزار تومان از 11 قلم کالای منتخب خریداری کنند در آن صورت 80 هزار تومان اعتبار اضافه به حساب آنها واریز می‌شود. یعنی افراد مشمول کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی، اگر به میزان حداقل 80 درصد از اعتبار یارانه خود را صرف خرید 11 قلم کالای اساسی شامل شکر،‌قند، ماست، ماکارونی، برنج، مرغ،‌ تخم مرغ، پنیر،‌ روغن و شیر کنند، 80 هزار تومان اعتبار اضافه دریافت می‌کنند.

عسگریان این نکته را هم البته اشاره کرده بود که احتمال دارد طرح افزایش اعتبار برای مشمولان کالابرگ به سایر اقشار و دهک‌ها نیز تعمیم داده شود، اما هنوز خبر قطعی از این طرح درج نشده است.