فداحسین مالکی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارس نیوز، با اشاره به شرکت وزیر امور خارجه در اجلاس ‎بریکس پلاس، اظهار داشت: حضور پررنگ جمهوری اسلامی ایران در مناسبات بین‌المللی به‌ویژه در اجلاسی‌هایی که تاثیرگذاری خود را نسبت به موقعیت ایران در عرصه‌های جهانی نشان می‌دهد را می‌توان یک دستاورد مهم برای کشور تلقی کرد. اگرچه ایران با کشورهای آفریقایی از گذشته ارتباط خوبی داشته است اما این اجلاس نشان از یک سری تحولات ساختاری و خروج جهان از نظام تک قطبی دارد.

وی ادامه داد: نقش جمهوری اسلامی ایران در این تحولات ساختاری، می‌تواند نشانگر تاثیرگذاری و استراتژی راهبردی دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم باشد. به همین دلیل ما به تغییر شرایط خوشبین هستیم چراکه می‌تواند منجر به کم‌رنگ شدن قدرت‌های مانند آمریکا در منطقه شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: حضور جمهوری اسلامی ایران در معادلات بین‌المللی و ارتباطات تنگاتنگ با کشورهای مانند عربستان نشان دهنده جایگاه ایران در منطقه است. همچنین در نظم جهانی هر کشوری که قدرت داشته باشد می تواند نقش بسزایی داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آفریقای جنوبی نیز دارای موقعیت‌های بسیار مناسب تجاری و اقتصادی و سیاسی است لذا ارتباط با آن‌ها می‌تواند در تغییر شرایط اقتصادی ایران بسیار تاثیرگذار باشد. چراکه حضور سرمایه‌گذاران ایرانی در کشورهای آفریقایی را به دنبال دارد و این دورخیز ایران، فرصتی برای کم‌رنگ کردن تحریم‌ها باشد. آمریکا و اروپا در تلاش هستند نقش و تاثیرگذاری ایران را در جهان کاهش دهندT اما حضور در این اجلاسیه‌ها و دیدار با مقامات کشورهای دیگر خط بطلانی بر تلاش آن‌ها است.