به گزارش پارس نیوز به نقل از ایسنا، به منظور کاهش هزینه‌ها امکان ثبت و استعلام قراردادهای اجاره برای موجران و مستاجران توسط وزارت راه و شهرسازی فراهم شد. در این خصوص نسخه آزمایشی سامانه ثبت اجاره مسکن راه‌اندازی شده که متقاضیان باید به سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir قسمت «سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن (نسخه آزمایشی)» مراجعه کنند.

از طریق این سامانه، مالکان و مستاجران می‌توانند به صورت قانونی و بدون مراجعه به دفتر مشاور املاک با درج اطلاعات، قرارداد خود را ثبت و کد رهگیری را به صورت رایگان دریافت کنند. این خدمت در قالب پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارایه می‌شود.

از سال ۱۳۸۷ با راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات دریافت کد رهگیری برای معاملات مسکن از قبیل خرید و فروش و اجاره الزامی شده است که باید به صورت رایگان توسط مشاوران املاک به متعاملین ارایه شود. با این حال در بسیاری موارد مشاوران املاک به بهانه‌ی هزینه‌بر بودن کد رهگیری از ارایه آن خودداری و به ارایه قولنامه سه‌رنگ بسنده می‌کنند.

اقدام دولت در ارایه کد رهگیری به متعاملین در قالب پنجره ملی خدمات دولت هوشمند می‌تواند طرفین معامله در بازار مسکن را از برخی مشاوران املاک متخلف بی‌نیاز کند.