فداحسین مالکی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پارس نیوز، با اشاره به حقابه ایران اظهار داشت: متاسفانه طالبان در این خصوص گروکشی کرده و در راستای تخصیص حق‌آبه ایران اقدام سازنده ای انجام نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه در این راستا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به طور جدی موضوع حقابه ایران را بررسی کرده است، افزود: گزارش های نگران کننده ای از سوی مسئولان وزارت نیرو تشریح شد که قابل تامل است. لذا مقرر شد بررسی این امر با حضور مسئولان دیگر و در سطوح بالاتر پیگیری شود. به عنوان مثال مردم در دریاچه خشک شده هامون تجمع هایی داشتند که بیانگر اهمیت رفع این دغدغه است.

مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه رییس جمهور در آخرین حضور خود در صحن علنی مجلس به مسئله حق‌آبه کشورمان اشاره کرد، ادامه داد: در این راستا گزارش کتبی به مخبر، معاون اول دولت ارائه و بر این اساس مقرر شد نشست یاد شده با حضور نهادهای امنیتی، دفاعی، شورای عالی امنیت ملی، نمایندگان مجلس و غیره هر چه سریع تر برگزار شود تا سازوکار پیگیری جدی ایران از طالبان به منظور تامین حق‌آبه تعیین شود.

مالکی با بیان اینکه مقررات بین المللی تاکید بر تخصیص حق‌آبه ایران از هیرمند دارد، افزود: طالبان باید این موضوع را بپذیرد و دیگر حق‌آبه جمهوری اسلامی را به سمت گود زره پاکستان روانه نکند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نبود ساختار سیاسی منسجم در افغانستان موجب شده روند پیگیری موضوع یاد شده به کلاف سردرگم تبدیل شود، خاطرنشان کرد: در صورت ادامه این روند مردم سیستان و بلوچستان دچار چالش های اساسی خواهند شد. لذا علماء و بزرگان طوایف نیز آمادگی رایزنی در رابطه با تامین حق‌آبه کشورمان را دارند اما به دلیل مذکور نمی توان اقدام اساسی انجام داد.