به گزارش پارس نیوز به نقل از مهر علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اولین نشست خبری خود گفت: ما شاهد برگزاری مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب به دلیل بارش باران بودیم که با همراهی ناشران در محل کوشک کتاب برگزار شد.

وی افزود: در ساعات اولیه بازگشایی نمایشگاه فعالیت بخش‌های مختلف آغاز شد از جمه این محل‌ها کوشک کتاب بود که برای فرهنگی‌تر شدن نمایشگاه در بطن آن قرار گرفته است.

قائم مقام نمایشگاه کتاب گفت: با وجود اعلام قبلی رسانه‌ها برای اطلاع رسانی بازگشایی نمایشگاه از ساعت ۱۰ صبح شاهد حضور زود هنگام مردم بودیم.

وی افزود: امروز و فردا توصیه می‌کنم مردم حضورشان را در نمایشگاه کتاب توزیع کنند و در ساعات مختلف با استفاده از وسایل نقلیه به نمایشگاه مراجعه کنند.

رمضانی گفت: از همه دستگاه‌های کمک کننده به نمایشگاه، مجموعه مصلی، شرکت پست، بانک ملی تشکر می‌کنم.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: همانطور که می‌بینید نمایشگاه با طراحی متفاوت تلاش می‌کند محیط آرام تر و امن تری برای خانواده‌ها و ناشران فراهم کند؛ در این راستا عرض راهروها میان غرفه‌ها که به دلیل کرونا بیشتر شده بود همچنان باقی مانده است.

وی درباره آمار فروش نمایشگاه کتاب در تاریخ ۲۱ اردیبهشت و در بخش مجازی گفت: آمار فروش تا ساعت ۱۳ امروز ناشران و کتابفروشان حاضر در سامانه مبلغ ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کتاب فروختند که این عدد در سال گذشته قریب به ۴ میلیارد تومان بوده است و نشان دهنده افزایش آن است.

رمضانی افزود: سهم ناشران نیز بیش از ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده و کتابفروشان ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان که نشان دهنده سهم دو برابری ناشران در روز گذشته است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در بخش مجازی ۹۴ هزار و ۶۰۰ نسخه کتاب به فروش رسیده است گفت: این عدد در سال گذشته و همین روز ۵۰ هزار مورد بود.

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب افزود: مجموع بسته‌های پستی تا امروز ۲۷ هزار بسته بوده که ۷ هزار مورد آن تحویل پست شده است و از ناشران و کتابفروشان درخواست می‌کنم سریع‌تر بسته‌های خود را ارسال کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم حضور برخی ناشران در نمایشگاه کتاب گفت: وزارت فرهنگ بستر حضور را برای همه تولیدکنندگان فراهم کرده است و شاید ۴ تا ۵ درصد از ناشران در این رویداد حضور نداشتند که طبعاً خودشان را از دیدار با مردم محروم کردند و چه بسا بی احترامی به مخاطب اما ناشران بخش حضوری در حال تلاش برای عرضه آثار خود هستند؛ چراکه مسئله فقط فروش کتاب نیست و بحث دیدار و اجتماع سالانه در این رویداد مهم است.

رمضانی افزود: جمع خوبی از ناشران حضور دارند در نمایشگاه در کنار بخش حضوری، بخش مجازی نیز در حال فعالیت است و مسئله دسترسی به کتاب از این بخش دنبال می‌شود چراکه توجه به تمام زنجیره‌های صنعت نشر برای نمایشگاه کتاب مهم است.

وی درباره برخی از غرفه‌های خالی در نمایشگاه کتاب گفت: مسئله هر ساله‌ای که با ناشران داریم تأخیر در تحویل غرفه‌هاست که اهتمام کافی نسبت به دریافت غرفه ندارند، در حال حاضر از ناشران متقاضی که فرصت حضور در نمایشگاه را نداشتند دعوت شد و غرفه‌ها در حال تکمیل است و شاید ۱۵ غرفه در همه بخش‌ها خالی باشد.

رمضانی درباره میزان آمار ثبت نام دانشجویان و طلاب در نمایشگاه کتاب افزود: بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای دریافت بن ثبت نام کردند که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر افزایش ساعت کاری نمایشگاه در روزهای آخر هفته گفت: در روزهای پنج شنبه و جمعه یک ساعت به ساعت کاری نمایشگاه اضافه می‌شود و ساعت پایان کار نمایشگاه از ۸ شب به ۹ شب تغییر می‌کند.

وی درباره قطعی برق و اینترنت غرفه‌ها که روز گذشته به دلیل بارش باران رخ داده بود افزود: در محدوده‌های دیگر شهر هم این مشکل ممکن است به وجود آید و چنین رویداد بزرگی هم مستثنی نیست.

رمضانی گفت: ناشران در بخش حضوری و مجازی مجاز به ارائه ده درصد تخفیف هستند.

وی در پایان افزود: امروز بخش بین الملل در حضور سفرا و مهمانان مختلف افتتاح شد و پیشنهاد می‌کنم مخاطبان به بخش بین الملل سر بزنند.

رمضانی گفت: در کشور تاجیکستان بخشی از ناشران فارسی زبان اند و قریب به ده ناشر فعال بزرگ به زبان و خط فارسی در این کشور در حال فعالیت‌اند.

وی افزود: خط این کشور تغییر کرده است و تبادلات میان دو کشور در حال طراحی است و اگر به این بخش مراجعه کنید شاهد این موضوع هستید.