علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز، با اشاره به وضعیت مرغ،اظهار داشت:  یکی از صنایع فعال کشور صنعت پرورش طیور است که سالانه 2 و نیم تا 3 میلیون تن ظرفیت تولید دارد.

وی با تاکید بر اینکه در سال 97 و با بروز تلاطم های ارزی دولت تصمیم گرفت برای کنترل قیمت کالاهای اساسی ارز ترجیحی را اعمال کرد، عنوان کرد: در سال 1400 اتفاقات ناگواری افتاد و علی رغم تخصیص ارز ترجیحی 4 هزار 200 تومانی مرغ با قیمت بالا به دست مردم می‌رسید، به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا ارز ترجیحی حذف و ارز آزاد به واردات نهاده‌های دامی اختصاص پیدا کند و مابه‌التفاوت آن به مردم پرداخت شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: باید دولت برای 30 درصد مازاد تولید گوشت مرغ که حدود 700 هزار تن می‌شود با ذخیره سازی و صادرات برنامه ریزی می‌کرد که هیچکدام از این اتفاقات رخ ندارد و مرغ در بازار به وفور وجود داشت و مرغداران کم کم با زیان مواجه شدند و با قیمت پایین محصول تولیدی خود را به بازار عرضه کردند و مجبور به کاهش تولید شدند.

وی با اشاره به اینکه در دی ماه سال گذشته هشدار دادیم که اگر دولت به صنعت مرغ و صادرات این محصول ورود نکند در فروردین و اردیبهشت با مشکل مواجه می‌شویم، افزود: در بهمن ماه حدود 20 میلیون تخم مرغ نطفه دار را از دستگاه‌های جوجه کشی خارج کردند تا بازار تنظیم شود اما درحال حاضر با کمبود مرغ مواجه هستیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید در قیمت گذاری محصولی مانند گوشت مرغ تولیدکننده و مصرف کننده را مدنظر قرار دهیم و تنها به سمت یک جهت بازار تمرکز نکنیم، ادامه داد: اگر قیمت مناسبی برای مرغ تعیین و نهاده‌های دامی نیز به میزان کافی تامین شود با مشکلی در صنعت پرورش مرغ مواجه نمی‌شویم.