به گزارش پارس نیوز به نقل از ایسنا، مهدی چمران پیش از آغاز جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز سه‌شنبه موضوع حسابرسی‌ها با توجه به عقب‌ماندگی که پیدا کردند در دستور کار قرار گرفته و بیشتر وقت جلسه امروز به موضوع حسابرسی‌ها اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: حسابرسی‌ها مربوط به قبل از سال ۱۳۹۹ است که باید بررسی می‌شده اما این کار انجام نشده و برای این‌که زودتر به اتمام برسد امروز در دستور کار قرار گرفته است.

چمران ادامه داد: یک طرح یک فوریتی در خصوص اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز نیز در دستور کار قرار گرفته و با توجه به این‌که در هر منطقه برابر قانون یکی از اعضای شورا باید در کمیسیون ماده هفت شرکت می‌کرد و اکثر اعضاء در نامه‌ای اعلام کرده بودند که این کار امکان پذیر نیست و در حقیقت کار اجرایی محسوب می‌شود، نیاز است که همانند روال سابق یک نماینده از شورا در کمیسیون حضور پیدا کند.

به گفته وی، موضوع برگشت به قانون در این مورد قبلی امروز مورد بررسی قرار می‌گیرد تا پس از اصلاح برای تایید نهایی به شورای عالی استان‌ها ارسال شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تزریق ۴۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان عمومی شهر تهران اظهار کرد: این ۴۰ دستگاه همان اتوبوس‌هایی هستند که در پایان سال گذشته یکی از کارخانه‌ها تماس گرفته بود و اعلام کرده بود که این ۴۰ دستگاه را می‌تواند تا پیش از پایان سال تحویل دهد. در حقیقت این ۴۰ دستگاه اتوبوس فراتر از ۶۵۰ دستگاه اتوبوسی است که مقرر شده وزارت کشور تحویل دهد که البته تاکنون تنها ۱۷۶ دستگاه را تحویل داده است.

وی تاکید کرد: برای سال جاری حرکت خوبی را شروع کرده‌ایم و با توجه به بودجه خاصی که برای حوزه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته‌ایم هرچه کارخانه‌ها بتوانند اتوبوس بسازند ما تحویل می‌گیریم. ظاهراً قرارداد ۲۰۰۰ اتوبوس بسته شده که باید انتظار تحویل آن را در شش ماه آینده داشته باشیم و امیدواریم تا پایان سال وعده ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس محقق شود که نقطه ایده‌آل است.

چمران در ادامه اظهار کرد: البته قرارداد ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به زودی منعقد می‌شود و ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیز وزارت کشور قرارداد منعقد کرده که با چانه‌زنی‌ها مقرر شده ۱۰۰۰ دستگاه را به تهران بدهد. در حال حاضر ما پیش پرداخت ۶۰۰ دستگاه اتوبوس را واریز کرده‌ایم ولی هنوز این اتوبوس‌ها ساخته و تحویل شهر تهران نشده است.

چمران ادامه داد: بی‌تردید از بودجه استفاده می‌کنیم تا اتوبوس‌های بیشتری را خریداری کنیم. از سوی دیگر در حوزه مترو نیز متاسفانه هنوز پیش پرداخت به ساخت ۶۳۰ دستگاه واگن پرداخت نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص خریداری اتوبوس‌های دست دوم گفت: در حوزه خرید این اتوبوس‌ها آنقدر انقلت وارد کردند که ما شرایط خرید را از دست دادیم اتوبوس‌هایی که برای جام جهانی به قطر آورده شده بود، تقریبا نو بودند و استفاده کمی از آنها شده بود و علاوه بر این استانداردهای بسیار بالایی دارند. مقرر بود ۱۰۰۰ دستگاه را خریداری کنیم ولی اظهارنظرهایی مبنی بر این‌که کسر شأن ماست که اتوبوس‌های دست دوم خریداری کنیم منتشر شد و ما شرایط خرید را از دست دادیم.

وی تاکید کرد: در هنگامی که ما واکسن مقابله با کرونا را نداشتیم رئیس جمهورمان این واکسن‌ها را از چین خریداری کرد و توانستیم به کمک این واکسن‌ها جلوی روزانه ۸۰۰ کشته را بگیریم. در حال حاضر نیز در شرایطی که اتوبوس نداریم و مردم زیر آفتاب و باران می‌مانند این اتوبوس‌ها با استانداردهای بالایی می‌تواند کمک بسزایی باشد، اما محقق نشد.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی نیز تصریح کرد: افزایش میانگین ۴۵ درصد برای تاکسی‌ها و ۴۰ درصد برای اتوبوس‌ها از ابتدای اردیبهشت‌ماه اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مهدی چمران همچنین در جریان برگزاری جلسه علنی  امروز شورای شهر با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای انقلاب اسلامی، شهدای مدافع حرم و امنیت کشور با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مسلمین در ماه مبارک رمضان به ۲۹ فروردین ماه، روز ارتش جمهوری اسلامی اشاره کرد و ضمن تبریک این روز به کلیه پرسنل و فرماندهان این نیروی خدوم برای آنان آرزوی موفقیت و پیروزی کرد. 

وی به دیدار اخیر سران و فرماندهان ارتش کشور با مقام معظم رهبری( مدظله العالی) اشاره کرد و گفت: در این دیدار همه استراتژی های خاص و بلند مدتی که برای نیروهای نظامی ما بخصوص ارتش ترسیم‌ شده بود مجددا یادآوری شد تا ما در حوزه های مختلف نظامی و بازدارندگی همانطور که قوی هستیم به قوت خود افزون کنیم و لحظه ای را غفلت نکنیم؛ چرا که دشمن هر لحظه در حال برنامه ریزی است و به دنبال ضربه زدن به نظام و مملکت ایران اسلامی است و باید ما آمادگی لازم در مواجهه چه در حوزه دفاعی و چه در حوزه تربیت نیروی نظامی کارآمد با هر مخاطره ای از سوی دشمن را داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه این روز به دستور امام راحل نامگداری شد، افزود: در دوران سرنگونی حکومت پهلوی سران ارتش شاهنشاهی از کشور فرار کردند؛ اما نیروهای ارتشی که علاقمند به استقلال و آزادی کشور بودند و در بسیاری از مقاطع همچون دوران دفاع مقدس این مهم را نسبت به خاک و ناموس وطن نشان دادند برآن شدند تا به دستور امام خمینی(ره) برای دلگرم کردن مردم به خیابانها آمده و رژه بروند که پس از آن این روز به نام روز ارتش نام گرفت و هرساله ما شاهد رژه پر اقتدار این نیروی ارزشی کشور در این روز هستیم.

رییس شورای شهر در ادامه با یادآوری روزهای مهم تاریخی کشور به اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شاعر نامدار و پرآوازه ایران اشاره کرد و یادآور شد: شیخ اجل سعدی شیرازی، شاعری است که موجب فخر ایران و زبان فارسی است؛ شاعری که هم از لحاظ زیبایی سروده ها و هم از نظر محتوا نگاه بسیار عالی و معناداری دارد و همین موجب شده تا اشعار این شاعر بزرگ هم در کشور ما و هم در کشورهای دیگر جهان مورد توجه ویژه قرار گیرد.

چمران همچنین با تبریک پیشاپیش عید سعید فطر به عنوان بزرگترین عید مسلمین این روز را به تمام مسلمانان روزه دار تبریک گفته و با بیان اینکه امیدواریم این یک ماه روزه داری و خودداری از خوردن و آشامیدن زمینه دوری از گناهان شده و موجب صیقل داده شدن روح و جسم شده باشد.