جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پارس نیوز، با اشاره به راهکارهای ساماندهی بازار ارز و جلوگیری از نوسانات آن اظهار داشت: دلار یکی از اهرم های مبادلاتی اقتصادی دنیا قلمداد می شود. خوشبختانه با ارتباطات خوبی که رئیس جمهور با کشورهای همسایه به ویژه بلوک شرق اعم از روسیه و چین برقرار کرده، فرصت خوبی ایجاد شده تا ما بیاییم از پول های ملی منطقه ای حمایت و آنها را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه ما موضوع پیمان های پولی یک الی چند جانبه را در قوانین داریم، تاکید کرد: در قانون برنامه های توسعه به دولت تکلیف شده تا پیمان های پولی یک الی چند جانبه را برقرار کند تا از این طریق حداقل در اطراف کشور، دیگر وابستگی به دلار کم شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه ایران بیشترین مبادلات را با کشورهایی همچون چین و روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد ، تصریح کرد: اگر ما بتوانیم با کشورهای دوست و همسایه خود به توافق برسیم تا این کشورها دلار را به عنوان یک اهرم پولی نپذیرند و بتوانیم با یک پول مبنا، تبادلات را انجام دهیم، حتما بخش وسیعی از اقتصاد ایران از مشکلات دلار نجات پیدا خواهد کرد.

کوچکی نژاد تصریح کرد: دولت باید مسیر فعلی گسترش ارتباطات با همسایگان اعم از امارات و عربستان و کشورهای همچون چین و روسیه را ادامه دهد چراکه این رویکرد می تواند ایران را نجات دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی ها همواره به دنبال رصد فعالیت های اقتصادی ما هستند، بیان کرد: باید تلاش کنیم هرگونه رویکرد ما در مهار دلار دور از نظر آمریکایی ها به درستی مراقبت شود.

وی بیان داشت: اکنون کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده اند که باید از دلار دوری کنند و خیلی از کشورهای جهان الان با ارزهای محلی و بومی خود تبادلات انجام می دهند و این رویه اگر ادامه پیدا کند قطعا جایگاه دلار متزلزل خواهد شد.