به گزارش پارس نیوز ،سید رضا فاطمی امین در جمع خبرنگاران درباره زمان تحویل خودروهای وارداتی با اشاره به اینکه از سال 97 واردات خودرو متوقف بود پس راه اندازی مجدد زمان می‌برد، گفت: ابتدا قرار بود خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شوند اما به دلایل مختلف این فرایند متوقف شد. پس زمان را از دست دادیم.

وزیر صمت افزود: علاوه بر این در مورد خودرو قوانین پیچیده‌ای داریم مثلاً گمرک باید از کشور مبدا قیمت بگیرد. ما برای واردات خودرو بیش از 13 مرحله را طی کردیم تا بستر واردات خودرو را آماده کنیم. در نهایت 13 شرکت 100 هزار خودرو ثبت سفارش کردند.

وی ادامه داد: آخرین مانع در مورد چند مساله استانداردی و قیمت‌های محاسبه شده از سوی گمرک بود که هفته گذشته مصوب شد و به محض ابلاغ، تحویل خودروها انجام می‌شود.

وزیر صمت گفت: در حال حاضر خودرو در گمرک موجود است و تعدادی در حال حمل هستند. به نظر می‌رسد در روزها و هفته‌های آینده عرضه خودروهایی که در گمرک وجود دارد آغاز و جریان این مسیر روان شود./تسنیم

اقدام عجیب بانک ها علیه متقاضیان خودرو / پول بلوکه شده پس داده نمی شود !

متقاضیان خرید خوروهای وارداتی باید ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی خود مسدود می‌کردند تا امکان ثبت‌نام داشته باشند و وارد گردونه قرعه‌کشی برای تعیین نوبت تخصیص و تحویل خودروهای وارداتی شوند.

یک روز پس از انجام فرآیند قرعه‌کشی و تعیین نوبت افراد متقاضی خودروهای وارداتی، امکان انصراف برای ثبت‌نام‌کنندگانی که تمایل به طی ادامه مسیر فرآیند ثبت‌نام و تحویل خودرو را نداشتند (به طور مثال جزو آخرین نوبت‌ها بودند و تمایل به انتظار نداشتند)، فراهم شد تا بتوانند انصراف خود را ثبت کنند. پس از فعال شدن گزینه انصراف وزارت صمت به صورت کتبی به بانک‌ها اعلام کرد که بلافاصله پس از طی روند فرآیند انصراف متقاضی در سامانه، بایستی وجه مسدود شده در حساب وکالتی‌ افراد آزاد و امکان برداشت وجه فراهم شود.

 بدین ترتیب افرادی که انصراف می‌دادند، علی‌القاعده بایستی می‌توانستند ۵۰۰ میلیون تومان خود را ازحساب برداشت کنند اما در همان زمان هم، وزارت صنعت، معدن و تجارت از وصول گزارش‌هایی به این سازمان مبنی بر عدم همکاری بانک‌ها خبر داد که مبلغ را از انسداد خارج نکرده‌اند؛ فلذا از بانک‌ها خواست تا پول مردم را بی‌دلیل نگه ندارند و وجوه انصرافی‌ها را آزاد کنند.

حال پس از گذشت حدودا ۱۸ روز کاری (از ۲۳ اسفند ماه سال گذشته تاکنون) که بانک‌ها فعال بوده‌اند، طی تماس‌های بسیار  خود وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده که بانک‌ها همچنان از آزاد کردن وجه مسدود شده افراد امتناع می‌کنند و پول افراد را نزد خود نگه داشته‌اند.

هفته گذشته، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید بر اینکه سازمان حمایت طی مکاتبه‌ای با بانک‌ها، اعلام کرده که به‌ محض انصراف بایستی وجوه مسدود شده افراد آزاد شود، از  دستور صریح وزیر صمت  در این رابطه نیز خبر داد.

همانطور که اشاره شد، علیرغم بارها مکاتبه‌های وزارت صمت و تاکید بر موضوع، همچنان پول افراد در حساب‌ها مسدود است و تا همین امروز (یکشنبه ۲۰ فروردین ماه) هم طی تماس با ایسنا، از این عدم همکاری بانک‌ها گلایه داشتند؛ حتی برخی بانک‌ها به مشتریان اعلام کرده‌اند، سیستم از سوی وزارت صمت بسته است و سیسم بانکی دخالتی در این امر ندارد.

از همین روی، سید مهدی نیازی-قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی- نامه‌ای خطاب به محمدرضا فرزین (رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی) بر  ضرورت رفع مسدودی حساب وکالتیِ سازمان حمایت، در صورت درخواست متقاضیان تاکید کرد و خواست تا حساب انصراف‌دهندگان باز و وجوه قابل برداشت شود.

در نامه این معاون وزیر صمت آمده است:

"همانگونه که مستحضرید در فرآیند ثبت‌نام خودروهای وارداتی و تولید داخل مقرر شد، متقاضیان حساب وکالتی به نام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افتتاح کرده و مطابق تصمیمات متخذه، در مواردی که به هر دلیل متقاضیان از ادامه فرآیند خرید خودروهای وارداتی یا طرح فروش خودروهای داخلی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو منصرف شوند، کلیه بانک های عامل نسبت به رفع مسدودی حساب این افراد اقدام کنند.

این موضوع طی نامه‌های شماره ۱۱۴۶۸۶۷۹  مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ ، شماره ۱۱۴۴۹۵۹۶  مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۳  و شماره ۳۴۹۲۵ مورخ  ۱۴۰۲/۰۱/۱۶  توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به کلیه بانک‌ها ابلاغ شده و متعاقب آن نیز طی نامه شماره ۱۱۴۷۷۶۲۸ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ با عنوان معاون محترم نظارت بانک مرکزی اعلام شده است. این در حالی است که متأسفانه علیرغم مکاتبه‌های مذکور و تاکیدهای صورت گرفته مبنی بر ضرورت رعایت حقوق افراد و رفع مسدودی حساب اشخاص پس از اعلام انصراف  یا درخواست کتبی متقاضی، همچنان برخی بانک‌های عامل از آزادسازی حساب‌های مذکور امتناع ورزیده و بعضاً در توجیه این موضوع، عدم اقدام توسط بانک مرکزی را اعلام کرده‌اند که این امر منجر به بروز نارضایتی و وصول شکواییه‌های متعددی در این زمینه شده است.

لذا خواهشمند است دستور فرمایید به منظور جلوگیری از سرگردانی هموطنان عزیز و محترم و تسریع در انجام امور مرتبط، موضوع به نحو مقتضی به بانک‌های عامل ابلاغ و از نتیجه اقدام، این وزارتخانه را مطلع کنید"

عرضه ۱۱۰۸ خودروی وارداتی / دعوتنامه تا پایان هفته ارسال می شود

امید قالیباف اظهار داشت: کار واردات خودرو همچنان ادامه داشته و در مراحل مختلفی قرار دارد. برخی خودروها در شرکت‌های مبدا در خط تولید هستند، بخشی در حال بارگیری، بخشی در حال حمل روی کشتی، بخشی در گمرک در حال تخلیه و بخشی هم ترخیص شده است.

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه بخشی از خودروهای وارداتی زودتر تحویل مشتریان می‌شود، گفت: هزار و ۱۰۸ خودرو در سامانه فروش خودروهای وارداتی عرضه شد که در این هفته برای تمام آن‌ها از سوی شرکت سایپا دعوتنامه ارسال می‌شود.

قالیباف اضافه کرد: هفته آینده احتمالاً ۳۰۰ دستگاه هیوندای النترا عرضه خواهد شد و این روند ادامه خواهد داشت، اما در خرداد ماه با اوج تنوع مدل‌ها و همینطور افزایش تیراژ خودروهای وارداتی مواجه خواهیم بود و بخش زیادی از متقاضیان خودرو خود را خواهند شناخت.

به گفته وی، این هزار و ۱۰۸ خودرو، شامل خودروهای چانگان CS۳۵ و CS۳۵ پلاس است.

دستور وزیر صمت برای آزادسازی پول های بلوکه شده انصراف دهندگان خودروهای وارداتی‌

 متقاضیان خرید خوروهای وارداتی بایستی ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی خود مسدود می‌کردند تا امکان ثبت‌نام داشته باشند و وارد گردونه قرعه‌کشی برای تعیین نوبت تخصیص و تحویل خودروهای وارداتی شوند.

پس از آنکه در تاریخ ۲۱ اسفند ماه قرعه‌کشی برای تعیین لیست نوبت افراد متقاضی خودروهای وارداتی انجام و نتایج آن از روز دوشنبه ۲۲ اسفند ماه اعلام شد، این امکان برای ثبت‌نام‌کندگان فراهم شد که نتایج نوبت تعیین شده خود را در فایل شخصی در سامانه saleauto.ir مشاهده کنند و به دنبال آن، گزینه انصراف هم از روز ۲۳ اسفند ماه فعال و به صورت کتبی به بانک‌ها اعلام شد که بلافاصله پس از آنکه متقاضی فرآیند انصراف را در سامانه طی می‌کند، باید وجه مسدود شده در حساب وکالتی‌شان آزاد شود و امکان برداشت وجه خود را داشته باشند.

 بدین ترتیب افرادی که تمایل به طی ادامه مسیر فرآیند ثبت‌نام و تحویل خودرو را نداشتند (بطور مثال جرو آخرین نوبت‌ها بودند و تمایل به انتظار نداشتند) می‌توانستند انصراف داده و ۵۰۰ میلیون تومان خود را ازحساب برداشت کنند اما در همان زمان هم، وزارت صنعت، معدن و تجارت از وصول گزارش‌هایی به این سازمان مبنی بر عدم همکاری بانک‌ها خبر داد که مبلغ را از انسداد خارج نکرده‌اند؛ فلذا از بانک‌ها خواست تا پول مردم را بی‌دلیل نگه ندارند و وجوه انصرافی‌ها را آزاد کنند.

حال پس از گذشت حدودا ۱۴ روز کاری (از ۲۳ اسفند ماه سال گذشته تاکنون) که بانک‌ها فعال بوده‌اند، طی تماس‌های بسیار با ایسنا و البته خود وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده که هنوز بانک‌ها از آزاد کردن وجه مسدود شده افراد امتناع می‌کنند و پول افراد را نزد خود نگه داشته‌اند. 

این در حالیست که پیش از این (پس از فعال شدن گزینه انصراف در ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۱)، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ضمن تاکید براینکه بانک‌ها بایستی بلافاصله پس از انصراف متقاضیان خودروهای وارداتی، وجه مسدود شده در حساب وکالتی این افراد را آزاد کنند، اعلام کرد: چنانچه متقاضیان خودروهای وارداتی، انصراف خود را (در سامانه) ثبت کنند، باید بلافاصله ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی آن‌ها توسط بانک آزاد شود. وزارت صمت مکاتبات لازم را هم با بانک‌ها انجام داده است.

همانطور که اشاره شد، علیرغم این تاکیدها برای آزاد شدن بلافاصله وجه مسدود شده افرادی که انصراف می‌دهند، اما هنوز تعدا بسیاری از بلوکه ماندن پول‌هایشان نزد بانک‌ها گلایه دارند. 

دستور صریح وزیر صمت برای آزادسازی وجوه مسدود شده

در این رابطه، امید قالیباف-سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مکاتبه رسمی با بانک‌ها؛ اعلام کرده است که چنانچه متقاضی انصراف دهد، به محض انصراف، بانک‌ها مکلف هستند که ۵۰۰ میلیون تومان مسدود شده افراد را از انسداد خارج کنند . بنده نیز بارها تاکید کرده‌ام که بانک‌ها اجازه ندارند، در صورت انصراف مشتریان، منابع مالی آن‌ها بلوکه کنند.

وی تصریح کرد: همچنین امروز (سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه) وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز باتوجه به شکایت‌های واصله به سامانه ۱۲۴ از سوی متقاضیان، دستور رسیدگی داده و خواسته که این موضوع هرچه سریع‌ترحل شود و بانک‌ها وجوه مردم را آزاد کنند. وزارت صمت  مدافع حقوق متقاضیان خواهد بود./ تیسنا

 

قیمت سانتافه ۶ میلیارد تومان + جدول قیمت خودروهای وارداتی نهم فروردین

 وضعیت قیمت ها در بازار خودرو با توجه به تعطیلات عید و کاهش خرید و فروش در یک ثبات نسبی به سر میبرد.

بر این اساس قیمت سانتافه ۶ میلیارد تومان، رنو کولیوس ۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان و تویوتا CH-R تمام چرخ متحرک لانچ ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت خورد. / اقتصادآنلاین

قیمت سانتافه ۶ میلیارد تومان + جدول قیمت خودروهای وارداتی نهم فروردین
قیمت خودروهای خارجی مدل خودرو مدل (سال ساخت) کارکرد  قیمت (تومان)

 

رنو کولیوس ۲۰۱۸ صفر ۵,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
رنو تالیسمان E3 ۲۰۱۸ صفر ۴.۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰
میتسوبیشی ASX تیپ ۴ ۲۰۱۸ صفر ۳.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰
تویوتا CH-R تمام چرخ متحرک لانچ ۲۰۱۸ صفر ۴.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰
کیا اپتیما ۴ سیلندر GT لاین مدل ۲۰۱۷ صفر ۴.۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰
کیا سورنتو ۴ سیلندر GT لاین مدل ۲۰۱۸ صفر ۶.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰
سانتافه (ix۴۵) ۴ سیلندر دو دیفرانسیل مدل ۲۰۱۸ صفر ۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰
لکسوس NX۳۰۰ H  مدل ۲۰۱۷ صفر ۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰
نیسان جوک پلاتینیوم ۲۰۱۷ صفر ۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰

 

فروش خودروهای وارداتی رسماً آغاز شد / عرضه ١١٠٨ دستگاه چانگان

طبق اعلام امید قالیباف به ایسنا، طبق وعده داده شده، وزارت صنعت، معدن و تجارت اولین نوبت خودروهای وارداتی را در سامانه aleauto.ir برای فروش عرضه کرد.

سخنگوی وزارت صمت ضمن اشاره به اینکه ۱۱۰۸ خودرو چانگان در دو مدل برای فروش عرضه شده است؛ گفت: تاکنون ۵۰۰ نفر بر اساس نوبت داده شده، برای خرید ثبت‌نام کرده‌اند. پس از پنج سال وقفه در واردات خودرو، وزارت صمت توانست تمام فرآیند واردات و فروش خودرو را در سال ۱۴۰۱ انجام دهد.

وی افزود: بخشی از خودروها وارد کشور شده و به زودی تحویل مشتریان می‌شود و بخشی هم در آستانه تخلیه در گمرک است.

 

فروش خودروهای وارداتی رسماً آغاز شد/ عرضه ١١٠٨ دستگاه چانگان

گفتنی است که هفته گذشته، این مقام مسئول در وزارت صمت وعده داده بود که تمام سعی و تصمیم این بوده است که اولین عرضه خودروهای واردتی را طی همین چند روز باقی مانده از سال ۱۴۰۱ انجام دهیم؛ بر همین اساس احتمالا اولین عرضه و فروش خودرو به نوبت‌های نخست، در روزهای پایانی سال انجام خواهد شد.

همچنین ضیغمی _ مدیر طرح واردات خودرو _ عنوان کرد که سامانه عرضه خودروهای وارداتی باز شده و متقاضیان خرید خودرو که شرایط لازم را دارند تا ۹ فروردین ۱۴۰۲ می‌توانند برای ثبت‌نام و انتخاب خودرو به آدرس saleauto.ir مراجعه کنند.

زمان قرعه کشی خودروهای وارداتی

امید قالیباف با اشاره به پایان مهلت ثبت نام خرید خودروهای وارداتی در ساعت 24 دیروز (13 اسفند) گفت: بلافاصله پس از پایان ثبت نام تمامی اطلاعات متقاضیان بر اساس شرایط اعلام شده بررسی می شود و فهرست نهایی احتمالا عصر سه شنبه جهت تعیین اولویت خرید، قرعه کشی خواهد شد.وی افزود متقاضیانی که بعد از اعلام اولویت بندی قصد انصراف داشته باشند، بلافاصله مبلغ مسدود شده آنها( که در حساب خودشان است) ازاد خواهد شد.

سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: میزان ثبت نام جهت خرید خودروی وارداتی مطابق هدفگذاری وزارت صمت است./ تسنیم

شرایط مهم برای متقاضیان خرید خودرو خارجی / به این سایت مراجعه کنید !

 وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرست اسامی ۲۲ بانک را برای ثبت نام خودروهای وارداتی اعلام کرد.

بانک‌های ملی، سپه، ملت، تجارت، اقتصاد نوین، آینده، پارسیان، پست بانک، توسعه تعاون، دی، رسالت، رفاه کارگران، سرمایه، سینا، شهر، صادرات، صنعت و معدن، کارآفرین، کشاورزی، مسکن، موسسه اعتباری ملل و قرض‌الحسنه مهر ایرانیان به این منظور معرفی شدند.

شرایط ثبت‌نام برای خرید خودروهای خارجی چیست؟

با آغاز به کار سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی saleauto.ir از روز شنبه گذشته (۶ اسفند ۱۴۰۱) متقاضیان تا روز پنج‌شنبه (۱۱ اسفند) فرصت ثبت‌نام در این سامانه را خواهند داشت. نکته مهم آن است که ثبت‌نامِ زودتر به معنای در اولویت قرار گرفتن در تخصیص خودرو نیست. بنابراین متقاضیان خرید خودروهای خارجی تا پایان هفته برای ثبت‌نام فرصت دارند و لازم نیست در همان ساعات اولیه آغاز به کار سامانه، به آن مراجعه کنند.

 

پیش‌شرط ثبت‌نام در سامانه مذکور، موجودی حساب بانکی متقاضی به اندازه حداقل ۵۰ درصد قیمت خودروی موردنظر است که به طور علی‌الحساب، ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. بر این اساس، متقاضیان خرید خودروهای وارداتی باید قبل از ثبت‌نام در سامانه، با مراجعه به شعب بانک‌های منتخب یاد شده فرم مسدودی ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید خودروی خارجی را پر کنند. این پول در حساب شخصی متقاضیان،‌ باقی می‌ماند و صرفاً مسدود می‌شود. سایر بانک‌های حائز شرایط پس از اتصال به سامانه، معرفی خواهند شد.

از جمله سایر شرایط مهم ثبت‌نام در سامانه فروش خودروهای خارجی که با هدف توزیع عادلانه اتخاذ شده است، همچون سایر شرایط فروش‌های فوری خودروهای داخلی در چند سال اخیر، نداشتن سابقه خرید خودروی صفر از کارخانجات داخلی و یا از طریق بورس کالا طی ۴۸ ماه گذشته است.

همچنین دارا بودن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودروهای وارداتی الزامی است. ضمن اینکه، متقاضیان دارای پلاک انتظامی فعال، امکان ثبت‌نام و خرید خودروی وارداتی را ندارند. شایان ذکر است تا زمان تحویل خودروهای وارداتی، شرط نداشتن پلاک انتظامی فعال، بررسی می‌شود.

متقاضیان خرید خودروهای وارداتی،‌ در صورت شرکت در برنامه‌های فروش خودروسازان داخلی یا عرضه خودرو در بورس و تحویل خودرو در این برنامه‌ها، فرصت خرید خودروهای وارداتی را از دست خواهند داد.

پس از پایان مهلت ثبت‌نام در سامانه فروش خودروهای وارداتی، متقاضیان حائز شرایط عمومی مندرج در بخشنامه، پالایش شده و طبق قرعه، فرآیند نوبت‌دهی آنها انجام می‌شود تا نوبت تخصیص خودرو به متقاضیان حائز شرایط مشخص شود.

اگر این شرایط را ندارید دور خرید خودرو را خط بکشید

سیاستگذار خودرویی شرط‌های لازم برای ثبت‌نام خودروهای وارداتی را طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد. در اطلاعیه وزارت صمت شروطی 10 گانه برای متقاضیان خرید محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز اعلام شده است.

امکان ثبت‌نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از امروز (6 اسفند 1401) برای مشتریان مهیا می‌شود. متقاضیان تا پنجشنبه 11 اسفند امسال فرصت دارند در سامانه ثبت‌نام کنند. البته مدیران وزارت صمت تاکید کرده‌اند تقدم یا تاخر در زمان نام‌نویسی در سامانه یکپارچه فروش تاثیری برای متقاضیان نخواهد داشت. شرط اولی که صمتی‌ها برای خرید خودروهای وارداتی مشخص کرده‌اند، داشتن حساب وکالتی است و بلوکه کردن 500 میلیون تومان در حساب یاد شده است. متقاضیان می‌توانند این حساب وکالتی را نزد یکی از شعب بانک‌های تجارت، ملت، صادرات، ملی و قرض‌الحسنه مهر ایران افتتاح کنند.

شروط دوم تا پنجم همانند طرح‌های فروش خودروسازان داخلی تنظیم شده است. دارا بودن گواهینامه رانندگی، تحویل نگرفتن خودرو طی 48 ماه گذشته از شرکت‌های خودروساز یا بورس کالا ، نداشتن پلاک فعال انتظامی امکان صلح نیز کماکان برای متقاضیان خرید محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز وجود ندارد.

در اطلاعیه وزارت صمت برای به متقاضیان تاکید شده تا زمان تحویل خودروهای وارداتی، شرط نداشتن پلاک انتظامی فعال، بررسی می‌شود. همچنین افرادی که به‌صورت هم‌زمان در بورس کالا یا سامانه‌های خرید شرکت‌های خودروساز ثبت‌نام کرده‌اند در صورت دریافت خودروی تولید داخل یا مونتاژی، تا قبل از عرضه خودروهای وارداتی باید از این طرح انصراف دهند. در صورت عدم انصراف، متقاضی با جریمه مندرج در قرارداد مواجه خواهد شد.

ششمین شرطی که مدیران صمت برای ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خرید خودروهای وارداتی در نظر گرفته‌اند، عدم انتقال سند خودروهای وارداتی به مدت یک سال بعد از خرید و تحویل گرفتن خودروها است. شرط هفتم هم می‌گوید مبلغ 500 میلیون تومانی که در حساب وکالتی مسدود شده است، باید تا زمان نهایی شدن خرید خودرو در حساب یاد شده موجود باشد. سیاستگذار خودرویی تاکید کرده که برداشت از حساب وکالتی به منزله ابطال ثبت‌نام برای دریافت محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز است.

شرط هشتم در ارتباط با نحوی انصراف است. در این شرط آمده که امکان انصراف از معامله تا زمان انعقاد قرارداد نهایی با واردکننده خودرو از سوی خریدار در سامانه، بدون جریمه، وجود دارد. انصراف از معامله در صورت انعقاد قرارداد نهایی، مشمول پرداخت جریمه‌ای معادل 5 درصد قیمت پایه به واردکننده می‌شود.

شرط نهم نیز نشان می‌دهد متقاضیانی که نام آنها در نوبت دریافت خودرو از لیست محصولات وارداتی درج شده، نمی‌توانند برای دریافت محصولات شرکت‌های خودروساز داخلی اقدام کنند.

شرط دهم و پایانی اعلام‌شده نیز می‌گوید انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو، به اشخاص (حتی به صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی، ممنوع است. متقاضیان حقوقی نیز فراموش نکنند که همچنان نمی‌توانند در این طرح فروش که مربوط به محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز است، ثبت‌نام کنند.

مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت به متقاضیان هشدار داده‌اند که با افتتاح حساب وکالتی و ثبت‌نام اولیه در سامانه یکپارچه هیچ تعهدی مبنی بر تخصیص خودرو ایجاد نخواهد شد. بعد از نهایی شدن ثبت‌نام، گردونه‌های قرعه‌کشی بار دیگر به حرکت در می‌آیند تا نوبت تخصیص افراد دارای شرایط مذکور طبق قرعه مشخص شود. با توجه به تعیین نوبت، متقاضیان می‌توانند در عرضه‌های آتی خودروی وارداتی، نسبت به انتخاب نوع خودرو در سامانه اقدام کنند.

نکته قابل توجه این است که نه‌تنها متقاضیانی در دوران گذشته خودرو از شرکت‌های خودروساز داخلی تحویل گرفته‌اند، چه به صورت مستقیم و چه به صورت خرید از بورس کالا، نمی‌توانند برای خرید خودروهای وارداتی اقدام کنند. آن دسته از متقاضیانی که در فاصله ثبت‌نام برای محصولات وارداتی تا دریافت نوبت و تحویل این خودروها نیز خودرویی از خودروسازان یا بورس کالا خریداری کنند، از مسیر خرید خودروهای وارداتی حذف خواهند شد.

در بازه زمانی یاد شده، فعال شدن پلاک انتظامی برای متقاضیان خودروهای وارداتی، از سوی مدیران ارشد صمت به منزله وداع با محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز تلقی می‌شود. حال باید منتظر ماند و دید با توجه به شرایط سخت و پیچیده‌ای که صمت در نظر گرفته، چه تعداد متقاضی برای خرید خودروهای وارداتی نام‌نویسی می‌کنند./اقتصاد 100

وزارت صمت : 20 شرکت مجوز واردات خودرو گرفته‌اند

به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت،  بر اساس خبری که در برخی کانال‌های تلگرامی منتشر شده، ادعا شده است:‌ «وزارت صمت به ۶ شرکت مجوز انحصاری واردات خودرو داده است که ظاهرا چون پول ندارند، قرار است با پیش فروش انجام شود و پول از مردم بگیرند و خودرو وارداتی را به ۲ برابر دنیا به مردم بفروشند. حجم پروژه؛ ۷۵هزار میلیارد تومان، ۱۰٪ هم سود کنند که می‌شه ۷۵۰۰ میلیارد ظرف ۳ ماه. بدون ریالی آورده! چرا؟»

وزارت صمت در این باره اعلام کرد: این ادعا کاملا کذب است. تاکنون به بیش از 20 شرکت مجوز واردات خودرو داده شده و آنها می‌توانند بدون هیچ مشکلی اقدام به واردات خودرو کنند؛ بنابر این اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به 6 شرکت، دروغ است.

ادعای بعدی در این شایعه مبنی بر محاسبه تخیلی سود آن 6 شرکت نیز نادرست است چرا که پول متقاضیان در حساب بانکی خود آنها مسدود می‌شود و هرگاه اراده کنند می‌توانند از آن برداشت کنند و از نوبت خرید خودرو خارج شوند.

خودروی وارداتی

این پول تا زمان قطعی شدن قرارداد خرید خودروی وارداتی در حساب بانکی متقاضی نزد بانک می‌ماند و به واردکننده داده نمی‌شود.

این در حالی است که واردکنندگان از یکی دو ماه قبل فرآیند ثبت سفارش واردات خودرو، انعقاد قرارداد و با پرداخت وجه ریالی، تامین ارز خود را انجام داده‌اند و ارتباط دادن این دو موضوع به یکدیگر ناشی از کم‌اطلاعی از فرآیند واردات بوده است.

آغاز ثبت‌نام برای متقاضیان خودروهای وارداتی از ساعت ۱۲ ظهر امروز

به نقل از ایسنا،  چهارشنبه هفته گذشته (سوم اسفند ماه)، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از آغاز ثبت‌نام برای خودروهای خارجی وارده شده از هفته دوم اسفند ه خبر داد و اعلام کرد که فروش از طریق سامانه یکپارچه انجام خواهد شد. 

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت‌نام خودروهای وارداتی از فردا (شنبه) آغاز می‌شود و شرکت‌کنندگان در این قرعه کشی علاوه بر داشتن شرایط قرعه‌کشی خودروهای داخلی همچون داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال و...، بایستی ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی خود بلوکه کنند.

طبق اعلام امید قالیباف به ایسنا و آن طور که در صفحه توییتر خود اعلام کرده است؛ متقاضیان خرید خودروهای وارداتی از ساعت ۱۲ ظهر فردا (شنبه ۶ اسفند ماه)، به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مراجعه کنند و طبق شرایطی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است، ثبت‌نام کنند.

وی تاکید کرده است که زمان ثبت‌نام اولویت محسوب نمی‌شود.

همچنین گفتنی است که طبق اعلام مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، با توجه به تعداد ثبت‌نام برای تعداد خودروهای عرضه‌ای تصمیم‌گیری خواهد شد، اما حداقل فروش ۱۰۰ هزار خودرو در یک بازه شش ماهه دیده شده است. متقاضیان بایستی مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی خود مسدود کنند تا زمانی که حق تقدم مشخص شود و طبق نوبت تعیین شده، بر اساس خودروهایی که عرضه و ثبت‌نام می‌شود، مبلغ اولیه را تکمیل وجه و واریز کنند.

آغاز ثبت نام خرید خودروهای وارداتی از هفته آینده

به نقل از اقتصاد100، امید قالیباف افزود: ثبت نام از متقاضیان خرید خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام خواهد شد.

وی با اشاره به ثبت سفارش 85 هزار دستگاه خودرو توسط شرکتهای واردکننده گفت، شرایط و جزئیات ثبت نام بصورت اطلاعیه و نشست خبری طی روزهای آتی اطلاع رسانی خواهد شد.

مشاور وزیر صمت راه اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو و عرضه خودروهای وارداتی در این سامانه را در راستای اجرای مصوبه اخیر دولت در خصوص روشهای جایگزین عرضه در بورس کالا دانست و گفت، سامانه یکپارچه فروش خودرو کاملا نظارت پذیر و شفاف است و ظرفیت عرضه خودروهای داخلی نیز برای این سامانه پیش بینی شده است.

خودروی وارداتی

سخنگوی وزارت صمت افزود، متقاضیان خرید خودروهای وارداتی باید نصف مبلغ خودرو را در حساب خود داشته باشند.

واردات خودرو های کارکرده کلید خورد + جزئیات جدید

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خبر داد که موضوع واردات خودروهای کارکرده در جلسه این کمیسیون به تصویب رسیده است.

روح الله عباسپور در تشریح جلسه دوشنبه(۱۰ بهمن) کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت:‌ جلسه کمیسیون یک مصوبه داشت که در رابطه با واردات خودرو های کارکرده با عمر ۵ تا ۸ سال بود؛ چراکه هم قیمت اینگونه خودروها ارزان تر است و هم خدمات پس از فروش دارد و هم اینکه یک دفعه وارد می شود و تحولی در بازار به وجود می آورد.

وی افزود: در جلسه امروز همچنین پیشنهادات و مصوباتی نیز حوزه بودجه ۱۴۰۲ شرکت مخابرات، ICT و بسیج مطرح شد.

تعرفه جدید واردات خودرو تعیین شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این مصوبه، برای خودروهای تا ۲۰۰۰ سی سی است و در موارد خاص در صورت واردات خودروهای بیش از ۲۰۰۰ سی سی، خودروهای برقی، خودروهای هیبریدی و… تعرفه ها بر اساس قوانین کتاب مقررات سال ۱۴۰۱ محاسبه میشود.

بررسی صورتجلسه الحاقی کارگروه اقتصادی واردات خودرو نشان میدهد که تعرفه واردات خودروی کامل زیر ۲۰۰۰ سی سی، بین شش تا ۳۱ درصد تعیین شده است. در حال حاضر تعرفه واردات قطعات خودرو ۲۵ تا ۳۵ درصد است.

البته باید در نظر گرفت که سود بازرگانی اصلی دولت در بورس کالا و با اختلاف قیمت معامله ای و قیمت پایه خودروهای وارداتی رقم خواهد خورد.

خودروی وارداتی

قیمت چانگان‌های وارداتی سایپا چند ؟

به گزارش پارس نیوز به نقل از تجارت‌نیوز، اطلاعات مهم درباره جدیدترین قیمت چانگان وارداتی را در ادامه بخوانید.

سایپا در مرحله اول واردات دو محصول از برند چانگان با مدل‌های uni-t و cs ۳۵ پلاس را در نظر گرفته است.

چانگان cs ۳۵ پلاس با پیشرانه ۱.۴ لیتری توربو با حداکثر توان ۱۵۸ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۲۶۰ نیوتن. متر در ایران عرضه خواهد شد.

از جمله امکانات رفاهی مهم CS ۳۵ پلاس می‌توان به ترمز پارک و فرمان برقی، صندلی راننده برقی، کروز کنترل هوشمند، شارژر وایرلس موبایل، ۶ کیسه هوا، دوربین ۳۶۰ درجه و دید عقب، استارت دکمه‌ای، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری هوشمند، صفحه‌نمایش لمسی، سقف پانورامیک، پشت آمپر دیجیتال، سیستم تهویه اتوماتیک، رادار نقطه کور، دریچه تهویه عقب اشاره کرد.

خودروی وارداتی

نسخه قدیمی cs۳۵ موجود در ایران در حال حاضر قیمتی در حدود ۹۰۰ میلیون تومان دارد. با توجه به این موضوع احتمال می‌رود که قیمت این خودرو پس از تعیین در بورس کالا بالای ۱ میلیارد تومان باشد.

ویژگی خودرو چانگان کوچک

چانگان چین یک خودروی کوچک در مجموعه محصولات خود دارد که از پیشرانه الکتریکی و برد حرکتی ۲۰۵ کیلومتر استفاده می‌کند.

نیو ۲ نام محصولی از کمپانی چانگان است که در کلاس میکروکارها قرار می‌گیرد. ظاهرا تمامی خودروسازهای چینی دست کم یک خودرو را در این کلاس معرفی کرده اند!

خودروهای وارداتی به ایستگاه تهران رسیدند

به گزارش ایسنا، سوم دی ماه نخستین شناور حامل محموله خودروهای وارداتی در بندر «لنگه» پهلودهی کرد و کار ترخیص این خودروها آغاز شد.

این محموله شامل ۲۲ خودرو و شش نمونه محصولات کیا از جمله سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت (شاسی بلند) و اسپورتیج (شاسی بلند) است که از کره جنوبی، وارد بندرگاه بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان شد.

بر اساس پیگیری های ایسنا، این محموله پنجشنبه از مبدأ به سمت تهران حرکت کرده و با رویه ترانزیت داخلی، امروز به گمرک تهران رسیده است. پس از آن که تشریفات انجام و مجوزهای لازم گرفته شود، به گمرک اظهار خواهد شد و بعد از پرداخت حقوق گمرکی فرایند ترخیص آغاز می‌شود.

خودروی وارداتی

پس از ترخیص نیز خودروها برای شماره‌گذاری ارسال می‌شوند. بر این اساس اگر مجوزها کامل باشد، فرآیندهای مذکور دو روز زمان می‌برد.

تخلیه اولین کشتی حامل خودروهای وارداتی تا ساعت ۲۳

امید قالیباف در گفت‌وگو با مهر در مورد واردات خودرو اظهار کرد: اولین کشتی حامل خودروهای وارداتی امروز بار خود را تخلیه می‌کند.

سخنگوی وزارت صمت افزود: کشتی در نوبت تخلیه است و مطابق اعلام نظر گمرک بندرلنگه به دلیل شرایط جوی نامساعد تخلیه خودروها با تأخیر همراه شده که تا ساعت ۲۳ امشب انجام خواهد شد.

قالیباف گفت: خودروهای دیگری از مبدا کره جنوبی، ژاپن و چین به مقصد کشورمان بارگیری شده‌اند.

سخنگوی وزارت صمت تصریح کرد: همزمان با ورود نخستین محموله خودرو به کشور، کار پذیرش خودروهای وارداتی در بورس از هفته گذشته آغاز شده و این هفته نهایی می‌شود. بنابراین از نظر بستر فروش نیز آمادگی لازم ایجاد شده است.

وی یادآور شد: سال ۸۲ واردات خودرو آزاد شد اما تا سال ۸۴ زیرساخت‌ها و هماهنگی‌های لازم زمان برد در حالی که در آبان امسال آئین نامه واردات خودرو به وزارت صمت ابلاغ و در کمترین زمان واردات خودرو آغاز شد.

شمارش معکوس برای واردات اولین خودروها

به گزارش ایسنا، سیدرضا فاطمی امین-  امروز (دوشنبه) در حاشیه امضای تفاهم‌نامه تهیه نقشه راه تطبیق سیاست‌های تجاری و ارزی با بانک مرکزی، در رابطه با زمان ‌واردات اولین خودروها به کشور، گفت: هفته آینده‌ نخستین محموله خودروهای وارداتی، وارد کشور می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از میان ۴۰۰ مجموعه‌ای که درخواست واردات داشته ۲۷ مورد دارای حداقل شرایط بوده اما تنها چهار مجموعه ثبت سفارش خود را کامل کرده‌اند که تایید نهایی برای واردات شده‌اند، گفت: خودروهای یک مجموعه هفته آینده وارد گمرک می‌شود تا امور مربوط به ترخیص را طی کند.

وی تاکید کرد: در تامین یک میلیارد یورو ارز مورد نیاز برای واردات خودرو مشکلی وجود ندارد و توافق‌های لازم با بانک مرکزی صورت گرفته است.

در مرحله اول، تاکیدی بر واردات خودروی اقتصادی نداریم

وزیر صمت ضمن تاکید بر اولویت اصل وزارت صمت در واردات خودروهای اقتصادی، گفت: اما در مرحله اول تاکیدی روی این موضوع نداریم؛ چرا که برای ما در این مرحله زمان واردات مهم است تا آن ذهنیتی که گفته می‌شود، واردات صورت نمی‌گیرد از بین برود.

خودروی وارداتی

فاطمی‌امین تاکید کرد: بنابراین در این مرحله هر وارد کننده ای که توان عقد قرارداد خودرو زیر ۲۰ هزار یورو داشته، کار ثبت سفارش را آغاز کرده است.

وزیر صمت ضمن اشاره به اینکه دیگر هیچ خودروی ناقصی در کشور تولید نمی‌شود، گفت: تمامی خودروهای تولیدی عبور مستقیم و آماده فروش هستند، در رابطه با مشکل صادرکنندگانی که با ارز آزاد مواداولیه تهیه می‌کنند، گفت: هیچ موردی در صنعت وجود ندارد که مواداولیه خود را از ارز آزاد تهیه کند. تمامی تولیدکنندگان مواداولیه را با ارز نیما تهیه می‌کنند و اگر موردی وجود دارد، به وزارت صمت معرفی شود.

وزیر صمت در پایان افزود: در بخش کشاورزی مشکلی درباره تفاوت قیمت نیما و آزاد وجود دارد که در مورد آن، صادرکنندگان معتقدند صادرات با ارز نیما سبب کاهش توان رقابتی می‌شود و سودی ندارد.

نیمه آذر ماه بود که سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به سرعت گرفتن فرآیند واردات خودرو به کشور، از رسیدن برخی مدل‌ها به پشت مرز و آغاز تبلیغات برای آن‌ها خبر داد.