عبدالجلال ایری ، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پارس نیوز ، با اشاره به اقساط سنگین تسهیلات مسکن، اظهار داشت: نرخ سود وام‌های مسکن از 18 به 23 درصد، تغییر پیدا کرده که اقساط آن به بالای 8 میلیون تومان می‌رسد و این برای افرادی که درآمد پایین دارند مشکل آفرین است.

وی با اشاره به اقساط سنگین وام مسکن، افزود: در حالی که حداقل حقوق برای سال آینده در کمیسیون تلفیق حدود 7 میلیون و نهصد هزار تومان است اقشار کم درآمد که جامعه اصلی و مورد هدف وام‌های خرید خانه نیز هستند، را با مشکل جدی در تسویه وام مواجه می‌کند.

 سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: مجلس به ویژه کمیسیون عمران همواره تاکید داشته تا اقساط وام های مسکن متناسب با درآمد افراد تعیین شده و مردم توان پرداخت داشته باشند.

ایری تصریح کرد: البته نرخ سود تسهیلات بانکی برای طرح نهضت ملی مسکن تا حدودی تعدیل شده و به صورت شناور برای دهک‌های مختلف جامعه طراحی می‌شود اما از طرفی گرانی مصالح ساختمانی موجب افزایش بهای تمام شده ساختمان‌ها و در نهایت رشد تسهیلات می‌شود.

وی با بیان اینکه گران شدن مصالح فشار مضاعف به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن خواهد بود، بیان داشت: اگر متوسط قیمت هر متر خانه در تهران را 55 میلیون تومان در نظر بگیریم با تسهیلات 480 میلیون تومانی خرید خانه زوجین تنها 9 متر خانه می‌توان خریداری کرد. لذا پرداخت این وام هیچ تناسبی با وضعیت قیمت‌های امروز بازار مسکن ندارد و گره گشا نخواهد بود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین خرید اوراق برای دریافت وام مسکن با نرخ نجومی فعلی بخش قابل توجهی از تسهیلات مسکن را پیش خور می‌کند و این موضوع باعث می‌شود که تسهیلات داده شده دردی از مردم را دوا نکند و مردم برای تامین مسکن خود با مشکلاتی مواجهه شوند.