اسماعیل حسین زهی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارس نیوز، اظهار داشت: سال جاری مجلس برای اولین بار مجوز واردات ۵۰۰۰ ماشین آلات سنگین را صادر کرد که هزار دستگاه آن مربوط به ماشین آلات معدنی است که می تواند جان تازه ای به حوزه فرآوری معادن بدهد.

وی افزود: اکثر دستگاه های مورد نیاز معدن داران به دلیل فرسودگی خوابیده است؛ زیرا نتوانستیم لوازم یدکی مورد نیاز را تامین کنیم .همچنین به دلیل تحریم قیمت این قطعات افزایش زیادی پیدا کرده و توان مالی واردات این ماشین آلات برای آنها فراهم نبود.

نماینده مردم خاش در مجلس ادامه داد: ما با چالشهای عدیده‌ای در حوزه معادن روبرو هستیم که عمده آن فرسودگی ماشین آلات است؛ داشتن ماشین آلات می تواند بهره وری را ارتقا چشمگیری دهد.

متاسفانه معدن داران ما سود خودشان را در خام فروشی می بینند و تمایل به این ندارند که اقدام به فرآوری مواد معدنی کنند. اما دولت باید با حمایت از آنها به جد از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری کند. اگر ماشین آلات معدنی به روز در اختیار معدن داران باشد قاعدتاً آنها بهتر می توانند مواد معدنی را فرآوری کنند.

حسین زهی در ادامه درباره سخنان وزیر صمت مبنی بر تعطیلی 27 درصد معادن به دلیل نبود ماشین آلات معدنی نیز گفت: به نظر می رسد1 چیزی بیشتر از ۲۷% اعلامی وزیر صمت، معادن به دلیل نبود ماشین آلات معدنی تعطیل شده باشند. باید حتما واردات ماشین آلات معدنی انجام شود تا متناسب با انواع مواد معدنی استخراج فرآوری صورت گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس توضیح داد: یکی دیگر از مشکلات مربوط به معادن کوچک مقیاس و خرد است؛ که دولت باید به آنها کمک کند. زیرا بخش خصوصی توان تامین منابع را در این بخش ندارد؛ به همین دلیل دولت باید برای بخش خصوصی و نیمه خصوصی منابع  را تامین می کند.

حسین زهی درباره مدت زمان عمر مصوبه واردات ماشین آلات معدنی نیز توضیح داد: مصوبه واردات ماشین آلات سنگین و معدنی فقط مربوط به سالجاری است و باید برای سالهای بعد ببینیم که در لایحه بودجه چه تصمیمی گرفته خواهد شد.