عبدالعلی رحیمی مظفری ، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارس نیوز، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین رویکرد‌ها برای بازارسازی جدید نفت ایران در جهان، صادرات خدمات فنی مهندسی و بازسازی این پالایشگاه‌ها در ازای تصاحب بخشی از سهام این پالایشگاه‌ها است.

وی افزود: به دلیل طولانی بودن زمان ساخت یک پالایشگاه جدید در داخل کشور، استفاده از ظرفیت نیمه استفاده پالایشگاه‌های فراسرزمینی کشور‌هایی نظیر ونزوئلا بسیار مهم و ضروری است و راهکار بسیار کوتاه‌مدت در زمینه خنثی‌سازی تحریم‌ها است. در حقیقت یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای بی‌اثر کردن تحریم در زمان فعلی، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی است.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: زمانی که یک محصولی را در یک کشور فراسرزمینی تولید کنیم، طبیعتاً آن محصول برای‌مان اثرات و فوائدی دارد و چون در داخل کشورمان فروش نفت و فرآورده‌های نفتی تحت تحریم ظالمانه قرار دارد، ما می‌توانیم با ایجاد پالایشگاه فراسرزمینی، بازاری برای فروش نفت خود ایجاد کنیم. در حقیقت ما از طریق پالایشگاه فراسرزمینی می‌توانیم نفت‌مان را سرمایه‌گذاری کنیم و به فروش برسانیم و در کنار آن به میزان سهم‌مان، ارزش افزوده‌ای از فروش آن به دست آوریم.

رحیمی مظفری خاطرنشان کرد: ما بدون آن‌که هزینه‌ای را مترتب شویم، با پیش فروش نفت و یا فرآوده‌های نفتی سهامدار آن مجموعه و پالایشگاه می‌شویم و خام فروشی را کاهش می‌دهیم چرا که در چنین شرایطی نفت به عنوان یک کالا نیست که به فروش برسانیم و در ازای آن به پولی برسیم؛ بلکه در این شرایط نفت به عنوان یک سرمایه است و آن را سرمایه گذاری می‌کنیم و در آینده به فروش می‌رسانیم. قطعاً این مراودات باعث می‌شود که سهم کشورمان در سبد نفتی حفظ شود و تحریم‌ها بر ما بی‌اثر و خنثی شود.

عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: قطعاً هرچه روابط بین‌المللی ایران در حوزه سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی گسترش پیدا کند، برای کشور مفیدتر خواهد بود.