به گزارش پارس نیوز،  پژوهشگران پنج دانشگاه آمریکا طی یک پژوهش‌ علمی جدید روشی را کشف کردند که ضمن استفاده از آن امکان دسترسی به بخشی از اطلاعات کاربران گوشی‌های اندروید امکان‌پذیر می‌شود! شواهد نشان می‌دهد که این دسترسی غیرمجاز به اطلاعات کاربران از طریق برخی سنسورهای موجود در تلفن‌های همراه امکان پذیر می‌شود!

این پژوهشگران در روش جدید خود که آن را EarSpy نام‌گذاری کرده‌اند با استفاده از بررسی ارتشعات دریافتی از بلندگوها و دیگر سنسورهای موبایل، اطلاعاتی گران‌بهاء دربارۀ تماس‌های تلفنی و موضوع مکالمات کاربران به دست‌ می‌آورند!

پژوهشگران پنج دانشگاه تگزاس، تمپل، دایتون، راتچرز و نیوجرسی به صورت مشارکتی این پروژۀ تحقیقاتی را به نتیجه رسانده‌اند، البته در رابطه با این روش باید دقت داشته باشید که بدون بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفتۀ صوتی امکان استفاده از شیوۀ EarSpy برای بهره‌برداران ممکن نخواهد بود از طرفی کیفیت خروجی این روش ارتباط مستقیمی با مشخصات فنی تلفن‌همراه کاربر دارد.

براساس اعلام پژوهشگران این پروژه، روش جدید با محدودیت‌هایی نیز در کیفیت اطلاعات به دست آمده روبرو است به نحوی که جنسیت تماس گیرندگان با دقت  ۸۸.۷ درصدی، صدای کاربران با دقت  ۳۳ تا ۴۱ درصد و صحت سنجی caller ID با ضریب دقت ۷۴ درصدی قابل تشخیص خواهد بود، البته محققان انتظار دارند که تقویت هوش مصنوعی در این سیستم منجر به رشد دقت آن و نزدیک شدن به ضریب دقت ۱۰۰ درصدی شود.

هرچند محققان این پروژه مدعی هستند که کاربران نباید نگران استفاده عمومی از روش  EarSpy باشند؛ چرا که بهره‌بردار امکان دسترسی به جزئیات مکالمات را نخواهد داشت اما واقعیت این است که وجود این امکان برای هکرها به منزلۀ حفرۀ امنیتی بزرگی برای اندروید محسوب می‌شود و هرلحظه امکان دارد که اطلاعات کاربران خدشه پیدا کند.

 البته به طور کل اتصال به شبکه و استفاده از تلفن‌همراه هوشمند به این معنا است که ما مشکلی با اشتراک‌گذاری شدن اطلاعات داخل گوشی خود نداریم به عبارت ساده‌تر زمانی که گوشی هوشمند در دست می‌گیریم، باید به طور دائم خاطرمان باشد که افراد مختلفی امکان دسترسی به این اطلاعات را دارند، شاید به همین جهت است که بسیاری از بزرگان دنیای فناوری از گوشی‌های هوشمند استفاده نمی‌کنند.

گوشی اندروید

در حال حاضر اندروید پرکاربرترین و محبوب‌ترین سیستم عامل موبایل موجود است. بنابراین احتمال دارد که عده زیادی از شما عزیزان هم از گوشی‌های مجهز به این سیستم عامل استفاده کنید. اما سوال اصلی اینجاست که شما تا چه اندازه با ویژگی‌های کاربردی اندروید آشنا هستید؟

در واقع، چیزی که باعث شده بیشتر از کثرت آمارِ گوشی‌های اندروید جدید ما را خوشحال کند، پیشرفت‌ها و بهبودهایی است که گوشی‌های اندرویدی هر ساله چه از لحاظ طراحی و شکل ظاهری و چه از لحاظ مشخصات سخت افزاری داخلی پیدا می‌کنند. ما هر سال شاهد نوآوری‌های زیادی در زبان طراحی و زبان معماریِ مشخصات گوشی‌های اندروید هستیم که رقابتشان را سخت‌تر و سخت‌تر می‌کند. به همین علت، نیاز است تا هر ساله بهترین گوشی اندروید بازار را بشناسیم و ببینیم چه چیزی در آن باعث شده متمایزتر از رقبای اندرویدی دیگر خود به نظر برسد. 

با توجه به اینکه اکثر ما امروزه دیگر از گوشی‌های موبایل هوشمند خود به صورت مکرر در طول روز استفاده می‌کنیم، دوست داریم که هر سال از پیشرفت‌ها و بهبودهایی که در آن‌ها به وجود می‌آید بهره‌مند باشیم و خودمان را با آن‌ها همراه کنیم. اما شاید بپرسید که بهترین گوشی اندروید کنونی بازار در سال ۲۰۲۲ چیست؟ خب، این سوال پاسخ چندان واضح و مشخصی ندارد و کاملا به این بستگی دارد که چه انتظاری از یک گوشی Android دارید. به عنوان مثال، برخی از مدل‌های اشاره شده در این مطلب، “قیمت” را نسبت به “مشخصات” در اولویت قرار می‌دهند.

مشخصات بهترین گوشی اندروید در سال ۲۰۲۲

قبل از اینکه به معرفی کاندیدها یا نامزدهای کسب عنوان بهترین گوشی اندروید سال ۲۰۲۲ بپردازیم، لازم است که شما را آماده کنیم تا بدانید در دستگاهی که چنین عنوانی را قرار است به دست آورد، دقیقا باید انتظار دیدن چه مشخصات و ویژگی‌هایی را داشته باشیم.

در حال حاضر برندهای شناخته شده و حتی گمنام زیادی در بازار گوشی‌های هوشمند اندروید وجود دارند که هر ساله تعداد زیادی گوشی Android جدید راهی بازار می‌کنند که حتی گاهی اوقات باعث گیج شدنمان می‌شوند و از کثرت آن‌ها، متعجب می‌شویم. پس چطور قرار است آن‌ها را بشناسیم و دسته بندی کنیم؟ آیا هیچ متر و معیار خاصی برای مشخص کردن بهترین گوشی اندروید در سال ۲۰۲۲ وجود دارد؟ ما تا حد زیادی سعی کردیم تا پاسخ این سوال را بدهیم. در واقع، یک سری معیار مشخص کردیم تا بر اساس آن‌ها بتوان خوب و بد را برای انتخاب بهترین گوشی اندروید تشخیص داد. این معیارها عبارت هستند از:

مشخصات سخت افزاری داخلی

زمانی که قصد خرید یک گوشی هوشمند (به خصوص اندروید) دارید، باید بدانید چه مقدار حافظه داخلی نیاز دارید، چقدر RAM برایتان کافی خواهد بود، چه پردازنده‌ای را دوست دارید در اختیار داشته باشید، انتظار چقدر شارژدهی دارید و دوست دارید نرخ تازه سازی صفحه نمایش (ریفرش ریت) نمایشگر گوشی‌تان چقدر باشد. اگر به حافظه و RAM بیشتری نیاز دارید، باید بهای بیشتری بپردازید. حتی اگر امروز هم به این فکر کنید که به حافظه داخلی و RAM چندان زیادی نیاز ندارید، ممکن است فقط ۱ سال بعد از خرید گوشی کنونی خود، پشیمان شوید که چرا مدلی که حافظه بیشتری داشت را خریداری نکردید.

بنابراین، باید نیازهای خود را تا چند سال سبک سنگین کنید. اگرچه در اغلب گوشی‌های Android امکان ارتقای حافظه داخلی با کارت حافظه جانبی یا microSD Card وجود دارد، اما ارتقای حافظه RAM یک گوشی، غیرممکن است. اگر فکر می‌کنید ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی واقعا برایتان زیاد است، بهتر است نسخه ۲۵۶ گیگابایتی از مدل مورد نظرتان را تهیه کنید. چون کسی نمی‌دان حجم فایل‌ها تا ۲ یا ۳ سال دیگر چقدر خواهد شد و شاید کمی ولخرجی در اینجا، ارزشش را داشته باشد تا سال‌های بعد هم خیالتان راحت باشد. فقط قفل از اتخاذ تصمیم نهایی، مطمئن شوید قیمت گوشی با مشخصات آن سازگاری داشته باشد.

طراحی و شکل ظاهری

بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موضوع در طراحی و شکل ظاهری گوشی‌های موبایل هوشمند، اندازه صفحه نمایش آن‌ها است. اگرچه طراحی یک گوشی هوشمند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اما اغلب مردم به هر حال، گوشی خود را در یک قاب یا کیس محافظ قرار می‌دهند که شکل و ظاهر اصلی گوشی را پنهان می‌کند و نمی‌توان آن را مشاهده کرد. اغلب گوشی‌های هوشمند امروزی دارای صفحه نمایش‌هایی به بزرگی بیش از ۶ اینچ هستند. اما اندازه دقیق آن‌ها در هر گوشی متفاوت است و سازندگان مختلف گوشی‌های خود را در سایزهای مختلفی راهی بازار می‌کنند.

حتی نیم اینچ اختلاف در اندازه‌ی صفحه نمایش یک گوشی، ممکن است باعث شود که گوشی مورد نظر بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر از گوشی‌های هم قد و قواره خود به نظر برسد. به عنوان مثال، کافی است که اندازه صفحه نمایش گوشی کنونی خود را در نظر بگیرید و فکر کنید که اگر نیم یا ۱ اینچ کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از اندازه کنونی خود بود، چقدر عوض می‌شد. اگرچه این معیار نمی‌تواند مشخص کننده‌ی بهترین گوشی اندروید باشد، اما بهترین گوشی اندروید قطعا این معیارها را هم به خوبی رعایت کرده است.

محدوده قیمت

گوشی‌های موبایل هوشمند، معمولا قیمت زیادی دارند و برخی از آن‌ها که شاید کاندید بهترین گوشی اندروید هم باشند، حتی از این هم فراتر می‌روند و قیمت وحشتناکی پیدا می‌کنند. امروزه شاهد وجود مدل‌هایی نظیر Galaxy Z Fold ۳ هستیم که شاید بتوان آن را بهترین گوشی اندروید تاشو دانست، اما برچسب قیمت بیش از ۲۰۰۰ دلاری آن باعث می‌شود از گزینه‌های خرید اکثر مردم کنار گذاشته شود. اما خوشبختانه، هنوز هم در این بازار می‌توان چند گوشی را پیدا کرد که تعادل بسیار عالی و خوبی بین قیمت و مشخصات سخت افزاری خود داشته باشند.

زمانی که قصد خرید یک گوشی هوشمند جدید دارید، به این فکر کنید که برای چه مدتی قرار است آن را داشته باشید و به استفاده از آن ادامه دهید؟ همچنین، باید بدانید که آیا انتظاری بیشتر از برقراری تماس و رد و بدل کردن پیامک از آن خواهید داشت یا خیر؟ آیا گوشی هوشمندی می‌خواهید که دارای مشخصات داخلی شگفت آوری باشد و مثلا دوربین‌های دو یا چند برابر بهتر و قدرتمندتری از سایر گوشی‌ها داشته باشد؟ یا بتوان آن را به عنوان یک گوشی گیمینگ در نظر گرفت؟ شاید هم چیزی بین همه‌ی این‌ها بخواهید. انتظاراتی که از گوشی خود دارید، قیمت و بهایی که باید بابت آن پرداخت کنید را مشخص خواهند کرد.

مشخصات دوربین‌ها

هرچقدر هم که از دنیای عکاسی حرفه‌ای دور باشید و ادعا کنید که از دوربین گوشی خود استفاده زیادی ندارید، اما مطمئن باشید یک روز به شدت به آن نیاز پیدا خواهید کرد و اگر ابزاری که دارید، چیزی باشد که شما را راضی نکند، از انتخابِ روز اول خود پشیمان خواهید شد. از سوی دیگر، دوربین‌های موبایل هوشمند در طی سال‌های اخیر دستخوش تغییر و تحولات زیادی شده و پیشرفت‌های بسیار چشمگیر و بزرگی داشته‌اند. بنابراین، از اغلب گوشی‌های امروزی می‌توان انتظار عملکرد خوبی در این زمینه داشت.

تقریبا تمامی گوشی‌های هوشمند امروزی، حداقل یک دوربین در پنل پشتی بدنه خود و یک دوربین هم در جلوی پنل خود دارند که به اصطلاح عموم مردم، همان دوربین سلفی گوشی آن‌ها است. اما تعداد زیادی از آن‌ها هم وجود دارند که دارای لنزهای اضافی و بیشتری هستند. به عنوان مثال، برخی از آن‌ها دارای دوربین فوق عریض و یا حتی تله فوتو هستند که دست کاربران را برای عکاسی و فیلم برداری باز نگه می‌دارند و به آن‌ها آزادی عمل بیشتری می‌دهند تا ابزار مناسبی مطابق با نیاز خود در اختیار داشته باشند.

اگر شما هم علاقه مند به گرفتن عکس‌های جذاب‌تری هستید و تمایل دارید آزادی عمل بیشتری در عکاسی داشته باشید، باید مدلی را انتخاب کنید که لنزهای بیشتری دارد. خوشبختانه، اغلب مدل‌هایی که در مطلب امروز خود به عنوان بهترین گوشی اندروید معرفی خواهیم کرد، این شاخصه را دارند.

بهترین گوشی اندروید در سال ۲۰۲۲ از نظر کلی سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس

مشخصات:

وزن بدنه: ۱۹۵ و ۱۹۶ گرم

جنس بدنه: پنل پشت و جلوی شیشه‌ای (Gorilla Glass Victus Plus) با فریم آلومینیومی با استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر آب تا عمق ۱.۵ متری برای مدت ۳۰ دقیقه

صفحه نمایش: ۶.۶ اینچ با رزولوشن ۱۰۸۰ × ۲۳۴۰ پیکسل و چگالی ۳۹۳ پیکسل در هر اینچ، پنل Dynamic AMOLED 2X، نرخ تازه سازی ۱۲۰ هزتر، پشتیبانی از HDR10+ و حداکثر ۱۷۵۰ نیت روشنایی

نرم افزار: اندروید ۱۲ با One UI ۴.۱

سخت افزار: پردازنده Exynos ۲۲۰۰ یا Qualcomm SM8450 Snapdragon ۸ Gen و پردازنده گرافیکی Xclipse 920 یا Adreno ۷۳۰

حافظه داخلی: ۱۲۸/۸ یا ۲۵۶/۸ گیگابایت

دوربین‌های جلو: دوربین ۵۰ مگاپیکسلی اصلی با لرزشگیر اپتیکال (OIS)، دوربین تله فوتوی ۱۰ مگاپیکسلی با قابلیت زوم اپتیکال ۳ برابری، دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با توانایی فیلم برداری تا سقف 8K با ۲۴ فریم در ثانیه و 4K با ۶۰ فریم در ثانیه

دوربین سلفی: ۱۰ مگاپیکسل با توانایی فیلم برداری تا سقف 4K با ۳۰ یا ۶۰ فریم در ثانیه

باتری: ۴ هزار و ۵۰۰ میلی آمپر با قابلیت پشتیبانی از شارژر ۴۵ وات

نقاط قوت:

کیفیت ساخت بالا و بدنه بسیار مقاوم با گواهینامه IP68 برای محاظت از نفوذ گرد و خاک و آب

طراحی متقارن‌تر از نسل قبلی خود یعنی اس ۲۱ پلاس

بدنه خوش دست و سبک

مجهز به بهترین و پیشرفته‌ترین صفحه نمایشی که تاکنون در گوشی‌های اندروید وجود داشته است.

قابلیت پشتیبانی از نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز با پنل AMOLED

سیستم اسپیکرهای بسیار عالی با صدای کاملا شفاف و باکیفیت

مجهز به جدیدترین ترکیب نرم افزاری موجود در زمان معرفی خود با اندروید ۱۲ و One UI ۴.۱

انتقال تجربه عکاسی با یک گوشی پرچمدار واقعی چه در عکاسی و چه در فیلم برداری

نقاط ضعف:

نبود شارژر در جعبه و محافظ نمایشگر

عدم استفاده از کل پتانسیلی که در مشخصات سخت افزاری آن وجود دارد.

عدم وجود جک ۳.۵ میلی متری هدفون و درگاه کارت حافظه microSD

بهترین گوشی اندروید حال حاضر بازار

برای اغلب کسانی که به دنبال بهترین گوشی اندروید حال حاضر بازار هستند، Galaxy S22 Plus بهترین گزینه است تا با قیمتی مناسب و نه چندان زیاد نسبت به برادر بزرگ‌تر خود یعنی اس ۲۲ الترا، بهترین مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری ممکن را به دست بیاورند. بهترین گوشی اندروید در سال ۲۰۲۲ دارای یک صفحه نمایش ۶.۶ اینچی با پنل Dynamic AMOLED 2X است که رزولوشن آن به ۱۰۸۰ × ۲۳۴۰ پیکسل می‌رسد و قابلیت پشتیبانی از نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز به صورت داینامیک یا پویا دارد. این مشخصات باعث می‌شوند که اسکرول کردن، وبگردی، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و بازی لذت بسیار زیادی داشته باشد.

از دیگر مشخصات بارز این گوشی می‌توان به وجود ۸ گیگابایت حافظه RAM با فضای ذخیره سازی داخلی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت اشاره کرد که به عنوان بهترین گوشی اندروید کنونی بازار کاملا کافی هستند. در کنار آن، به لطف استاندارد IP68 توانایی مقاومت در آب برای مدت ۳۰ دقیقه دارد و از فناوری 5G هم پشتیبانی می‌کند. بهترین گوشی اندروید حال حاضر بازار، با باتری ۴۵۰۰ میلی آمپری خود، می‌تواند انرژی مورد نیاز شما برای یک روز کامل را در اختیارتان قرار دهد. اگر این مشخصات هنوز هم شما را متقاعد نکرده تا اس ۲۲ پلاس را بهترین گوشی اندروید بدانید، بهتر است نگاهی به مشخصات دوربین‌های آن داشته باشید.

با سنسور ۵۰ مگاپیکسلی که در دوربین اصلی این گوشی وجود دارد، می‌توانید جزئیات باورنکردنی را ثبت کنید و یک عکس (تقریبا) حرفه‌ای به دست بیاورید. اما در کنار آن دو سنسور دیگر هم وجود دارد که اجازه عکاسی به صورت فوق عریض و تله فوتو به شما خواهند داد. زمانی که هر سه‌ی این دوربین‌ها با هم کار کنند، می‌توانید سوژه‌ها را تا سقف ۳۰ برابر بزرگ کنید که سامسونگ اسم آن را Space Zoom گذاشته است. جالبیِ کار این است که همچنان جزئیات دقیقی به دست خواهید آورد. قابلیت فیلم برداری به صورت 8K و 4K هم جزو سایر مشخصات برجسته‌ی بهترین گوشی اندروید کنونی بازار هستند.