به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت در نامه‌ای به شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، بهمن موتور و آرین پارس موتور شرایط عرضه محصولات خودروساز‌ها در بورس کالا را اعلام کرد.

 

همزمان با ابلاغ این نامه اعلام شد که ۲۰۰۰ دستگاه تارا دستی و اتوماتیک روز چهارشنبه در بورس کالا عرضه خواهد شد.

علاوه بر عرضه چهارشنبه این هفته تارا، ۲۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک و دستی شنبه ۲۶ آذرماه در بورس کالا عرضه می‌شود.

در نامه معاون وزیر صمت خطاب به خودروساز‌ها آمده،  لازم است در راستای تنظیم بازار، اقدامات ذیل برای برای هر گونه عرضه محصولات در بورس کالا رعایت گردد:

۱. حداقل عرضه هر محصول در هر دوره به تعداد ۲ هزار دستگاه در هر محصول برای دو شرکت بزرگ خودروساز و برای سایر شرکت‌های خصوصی حداقل به میزان ۵۰۰ دستگاه است.

۲.  شرکت‌های خودروساز موظقند لیست خریداران محصولات طی ۴۸ ماه گذشته را پیش از هر عرضه به بورس کالا اعلام کنند تا کلیه افراد لیست تجمیع شده مذکور و همچنین خریداران دوره‌های پیش در بورس کالا (که اطلاعات آن‌ها نزد سازمان بورس محفوظ است) از شمول خرید در هر عرضه جدید خارج شوند.

۳. خودروسازان موظفند تعهدات قانونی ابلاغی (نظیز طرح جوانی و …) را متناظر با عرضه‌ها در بورس کالت انجام دهند.

۴. خودروسازان موظفند برنامه ریزی لازم در خصوص عرضه در بورس را مطابق مجوز‌های فروش اعطا شده به گونه‌ای انجام دهند که خدشه‌ای در تعهدات پیشین ایشان ایجاد نشود و یا تعهدلا معوق جدید ایجاد نشود.

۵. هر گونه عرضه خودرو فراتر از مجوز اخذ شده و یا مشتقات مالی وابسته به خودرو اعم از گواهی سپرده، معاملات سلف و سلف موازی استاندارددو یا هر نوع اوراق بهادار و یا پشتوانه دارایی (ABS) مبتنی بر خودرو در بورس کالت با توجه به آنکه بر تعهدات آتی هر خودروساز تأثیر می‌گذارد مستلزم اخذ مجوز از وزارت صمت است.

نامه مهم وزارت صمت به خودروسازها: عرضه خودرو در بورس را افزایش دهید

به گزارش تسنیم،  روند جهشی قیمت در بازار خودرو باعث شده تا وزارت صنعت با طرحی ضربتی به خودروسازان دستور دهد تا عرضه محصولات را در بورس کالا افزایش دهند تا از این طریق بازار پر التهاب خودرو مدیریت شود.