به گزارش پارس نیوز، محمد صادق، درباره شایعه گرانی سوخت با توجه به اجرای قانون ساماندهی کارت های سوخت گفت: هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت فرآورده های نفتی در وزارت نفت و دولت وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است بنزین سه نرخی شود و مردم برای استفاده از کارت اضطراری جایگاه های سوخت هزینه بیشتری بپردازند، تاکید کرد: هیچ افزایش نرخی برای بنزین مطرح نیست./منبع : خبرگزاری صدا و سیما                

توضیح درباره احتمال افزایش قیمت بنزین

  رمضانعلی سنگدوینی با اشاره به شایعات مطروحه مبنی بر افزایش قیمت بنزین، بیان کرد: تاکنون چندین بار این شایعات در فضای مجازی منتشر شده و هم اعضای کمیسیون انرژی و هم شخص وزیر نفت و هم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی این موضوع را تکذیب کرده و تاکید داشته که دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر با افزایش قیمت بنزین منابع جدیدی حاصل می‌شود که باید برای آن مصارف در نظر گرفته شود. اگر بنا بود که دولت قیمت بنزین را تغییر دهد در لایحه بودجه این موضوع را پیش‌بینی می‌کرد و آن را به مجلس ارائه می‌داد؛ اما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز قیمت بنزینی افزایشی نداشته است. عده‌ای با پخش این شایعات سعی در ملتهب کردن جامعه دارند.

توضیح درباره احتمال افزایش قیمت بنزین

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دولت اعلام کرده که فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. چنین موضوعی در کمیسیون انرژی مجلس نیز طرح نشده است.

دولت قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد

جواد اوجی وزیر نفت ظهر امروز (چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه) در حاشیه برگزاری هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره افزایش قیمت بنزین گفت: اخیراً شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت بنزین شنیده شده اما همانطور که پیش از این در مصاحبه‌ها اعلام شد، اصلاً هیچ‌گونه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در دستور کار دولت و وزارت نفت نیست و از مردم خواهش می‌کنیم به این شایعات توجه نکنند.

وی اظهار کرد: مستحضر هستید که سال گذشته اعضای اوپک پلاس اتفاق بی‌نظیری افتاد و مصوب شد که تا پایان سال ۲۰۲۳ دو میلیون بشکه نفت کاهش پیدا کند تا قیمت‌های نفتی متعادل شود.

وزیر نفت بیان کرد: در چند هفته گذشته مذاکراتی میان اعضای اوپک پلاس صورت گرفت و خوشبختانه نظر همه بر این بود که در راستای جلوگیری از کاهش قیمت نفت، تصمیم گرفته شد که یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار بشکه نفت دیگر مجدداً در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کند. این تصمیم به زودی در جلسه اوپک پلاس که ایران در آن نقش اساسی دارد نهایی خواهد شد.

اوجی تصریح کرد: همین موضوع که در کمیته فنی اوپک پلاس مصوب شد تقریباً نزدیک ۸ تا ۱۰ درصد قیمت نفت جهانی را افزایش داد، علیرغم آنکه آمریکا فشار زیادی برای افزایش تولید نفت وارد کرده بود ولی خوشبختانه تمامی اعضا نظرشان بر این نبود و جمهوری اسلامی ایران نیز اصرار داشت کاهش تولید اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: این اتفاق خوب رقم خورده و امروز همدلی خوبی میان ایران، عربستان، عراق، کویت و روسیه برقرار است.

وزیر نفت همچنین خبر داد: اتفاق خوب دیگر این است که در چند هفته آینده شاهد بهره‌برداری از اولین مجتمع جمع‌آوری گازهای همراه را تحت عنوان مجتمع گاز منطقه هویژه خواهیم بود که روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز از میادین غرب کارون، میادین نفتی آزادگان شمالی و جنوبی، یادآوران و یاران جمع‌آوری خواهد کرد.

اوجی ادامه داد: این گاز همراه در پالایشگاه گازی به ارزش افزوده تبدیل می‌شود، گاز متان آن به شبکه سراسری تزریق می‌شود و خوراک صنایع پتروشیمی بندر امام خمینی را تامین می‌کند.

وی عنوان کرد: به همت همکاران ما در وزارت نفت و با سرمایه‌گذاری ۱.۳ میلیارد دلار این پروژه آماده بهره‌برداری است و قطعاً به ارزش افزوده برای تامین خوراک صنایع پاروشیمی بندر امام تبدیل خواهد شد.

وزیر نفت یادآور شد: این مجتمع اشتغال‌زایی خوبی را رقم زده و حدود ۵۰۰۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند./مهر

زمینه‌چینی برای گران شدن بنزین !

روزنامه همشهری در توییتر خود قسمتی از صحبت‌های اسدلله بادامچیان را به اشتراک گذاشته که برخی کاربران بر این اساس احتمالِ افزایش قیمت بنزین را میدهند.

بنزین

 

سخنگوی دولت : بنزین در سال ۱۴۰۲ گران نخواهد شد

به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی در آغاز آخرین نشست خبری هفتگی خود در سال ۱۴۰۱ در پاسخ به پرسشی درباره طرح شایعاتی در زمینه افزایش قیمت بنزین در سال آینده و احتمال افزایش یارانه‌ها به موازات آن، اظهار کرد: شایعات را جدی نگیرید. در مورد یارانه‌ها هم هرکس شکایتی دارد سامانه مربوط به آن برای ثبت اعتراض و رسیدگی وجود دارد و به صورت ماهانه مواردی که باید حذف یا اضافه شود انجام می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اقدام اروپایی‌ها در تعطیلی اینستکس گفت: اینستکس یک شرکت کاغذی و دورهمی و سرگرمی اروپایی بود تا از شرمندگی خروج آمریکا از برجام رها شوند. آنها امروز باید پاسخگوی عملکرد مجموعه‌ای باشند که طراح و مجری آن بودند که روش اجرای آن به دوره ای باز می گشت که هنوز پول اختراع نشده بود و مبادله کالا به کالا صورت می گرفت.

بهادری جهرمی با بیان اینکه باید عملکرد اینستکس را طراحان آن بیان کنند، گفت: از تجارب این اقدامات نه تنها مردم ایران، بلکه جهانیان باید استفاده کنند که نتیجه برخی پیشنهادها و عمل کردن به وعده ها چگونه بوده است.

بهادری جهرمی

سخنگوی دولت درباره افزایش حقوق کارمندان نیز گفت: دولت پیشنهاد افزایش پلکانی حقوق به نفع کسانی که حقوق پایین تری می‌گیرند، در بودجه داده بود و همچنان بر این موضوع اصرار دارد؛ زیرا اجرای این افزایش حقوق به عدالت نزدیکتر است.

وی افزود: با توجه به اینکه هنوز بودجه نهایی نشده و در مرحله اظهار نظر شورای نگهبان است، به نظر می‌رسد هنوز هم بتوان در این شیوه‌ای که به صورت سنتی و سالانه اتفاق می‌افتد و فاصله‌های حداقل و حداکثر را ایجاد کرده، تغییر و تحولی در این رویکردها داشته باشیم.

بهادری جهرمی ادامه داد: نگاه دولت درخصوص افزایش حقوق روشن است؛ نگاه دولت افزایش بالاتر حقوق برای دهک‌های پایین‌تر است.

مردم نگران افزایش قیمت بنزین نباشند

جواد اوجی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص برنامه دولت برای تغییر قیمت بنزین و گازوئیل اظهار کرد: با برنامه ‌ریزی‌هایی که همکاران در شرکت پالایش و پخش برای مصارف به خصوص در ایام پایان سال و نوروز انجام داده‌اند پیش بینی می‌شود که مشکلی برای تامین سوخت وجود نداشته باشد و برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مطرح نیست.

وی ادامه داد: تمام جایگاه‌ها را مجهز کرده‌ایم به طوری که ۶۰ هزار نفر در ایام عید در آماده باش خواهند بود، افزایش ظرفیت تولید بنزین اتفاق افتاده و در حوزه انتقال و لجستیک نیز اقدامات به نحو مطلوب رقم می‌خورد و امیدواریم با برنامه ‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود و همکاری مردم هیچ‌گونه مشکلی برای تامین بنزین برای هموطنان به خصوص در ایام عید وجود نداشته باشد.

وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص آخرین وضعیت تخصیص بنزین نوروزی اظهار کرد: هنوز در دولت تصمیمی در این رابطه اتخاذ نشده است.

وی با بیان این‌که اگر تجارتی در حوزه فرآورده‌های نفتی همچون بنزین، نفت سفید و گازوئیل انجام می‌شود تجارت است تصریح کرد: الحمدا... نیازهای داخل را با تدابیری که در پالایشگاه‌ها و در حوزه مدیریت کشور صورت می‌گیرد انجام می‌دهیم.

بهره‌برداری از فاز ۱۱ تا دو ماه آینده

اوجی در خصوص آخرین وضعیت فاز ۱۱ پارس جنوبی اظهار کرد:نزدیک ۲۰ سال است که هیچ اقدام عملیاتی و اجرایی روی فاز ۱۱ پارس جنوبی که یکی از مهم‌ترین فازهای پارس جنوبی است صورت نگرفته است، در ستاد وزارت نفت برنامه خوبی انجام شد و اقدامات عملیاتی صورت گرفت به طوری که ظرف یک یا دو ماه آینده شاهد بهره‌برداری از آخرین فاز پارس جنوبی خواهیم بود.

وزیر نفت در خصوص اتفاقات اخیری که در کشور چین رخ داد، گفت: در رابطه با اتفاقاتی که در چند روز اخیر در راستای بحث با کشور همسو چین اتفاق افتاد خوشبختانه پروژه‌های مختلفی را تعریف کردیم که به موقع به اطلاع مردم می‌رسانیم.

خبرهای خوش وزیر نفت برای مردم

به گفته وی خبرهای خوشی را در راستای قراردادها و توافق‌نامه‌هایی که با کمپانی‌های بزرگ چین در همه حوزه‌ها منعقد شده است داریم که به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و قطعا از این اخبار مردم شاد خواهند شد. باید گفت که این مساله بهره خوبی برای جمهوری اسلامی و کشور چین خواهد داشت./ ایسنا

مردم نگران افزایش قیمت بنزین نباشند

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: افزایش قیمت بنزین در بودجه مطرح نشده و موضوع افزایش قیمت مطرح نیست.

جلیل سالاری امروز در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین در سال آینده و تخصیص بنزین نوروزی، اظهار کرد: هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد و تا کنون برای تخصیص سهمیه بنزین نوروزی تصمیم گیری نشده است.

وی افزود: در ایام عید شاهد افزایش مصرف هستیم و در شرایط کنونی میانگین مصرف ١٠٣ تا ١٠٤ میلیون لیتر در روز است.

وی با اشاره به تحویل بنزین به خانواده‌هایی که بنزین خودرو ندارند، گفت: پیشنهادی در کمیسیون تلفیق مطرح شده که بنده اطلاع ندارم که تاکنون رای آورده است یا خیر؛ بعد از کمیسیون تلفیق وارد صحن علنی خواهد شد و نهایتا در قانون بودجه تعیین تکلیف می‌شود و تاکنون پیشنهادی در این راستا به ما داده نشده است.

سالاری اضافه کرد: ضمن این‌که این دسته از افراد می‌توانند از ظرفیت کارت‌هایی که در جایگاه‌ها قرار دارند کماکان استفاده کنند.

بنزین

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که تمرکز روی تحویل کارت سوخت به همه افراد دارای خودرو قرار گرفته است اظهار کرد: اقدامات خوبی در این راستا انجام شده و در حوزه شخصی‌سازی که صورت گرفت تاکنون سه میلیون و 200 هزار کارت را تحویل داده‌ایم و الباقی نیز پاکت‌ گذاری می‌شود و تحویل افرادی که فاقد کارت سوخت هستند خواهد شد.

وی ادامه داد: در این ایام با توجه به این‌که سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها را برعهده داشتیم و با توجه به شرایط سرد سال می‌بایست سوخت حمل و نقل را پوشش می‌دادیم به طوری که روزانه حدود 85 میلیون لیتر نفت گاز باید در بخش حمل و نقل توزیع می‌شد همچنین 105 میلیون لیتر بنزین را جابه‌جا می‌کردیم لذا باید برای این مساله مدیریت صورت می‌گرفت تا در مجاری عرضه توقف اتفاق نیفتد.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که همکاران ما در مجموعه مدیریت اقداماتی را انجام دادند که با استفاده از این اقدامات توانستیم تامین سوخت زمستانی را مدیریت کنیم، گفت: در حوزه بنزین 40 لیتری باید گفت که موضوع روی بنزین 40 لیتری نیست در برخی از مواقع محدودیت وجود ندارد و بحثی از محدودیت عرضه سوخت نیست اما در فصول سال که نتوانیم سوخت را جابه‌جا کنیم یکسری اقدامات را در برخی مناطق پیش‌بینی می‌کنیم که فعلا این موضوع در تهران و کلانشهرها مطرح نشده است./ تجارت‌نیوز

زمزمه‌های عجیب درباره افزایش قیمت بنزین

عبدالعلی رحیمی مظفری اظهار کرد: هیچ بحثی برای افزایش قیمت بنزین نداریم و نخواهیم داشت و این مسئله اتفاق نخواهد افتاد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر یک خانوار ۴ نفره مستضعف می‌دانست که به ازای هر نفر شاید بالای ۵۰۰ هزار تومان، پول انرژی این خانوار به اقشار دارا تعلق می‌گیرد قطعا موافق گران شدن بنزین بود.

وی افزود: شرایط اقتصادی کشور اجازه چنین تصمیماتی شامل افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی را نمی‌دهد./همشهری آنلاین

jM38YneMNZ7V

افزایش قیمت بنزین در سال آینده ؛ واقعیت یا شایعه !

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: چیزی برای افزایش قیمت بنزین ابلاغ نشده. اصلا چنین موضوعی صحت ندارد چرا که هیچ مکاتبه یا ابلاغی انجام نگرفته و همچنین در قانون نیز چنین چیزی پیش بینی نشده است.

سالاری یادآور شد: تیتر برخی از رسانه‌ها یک جور است و در محتوای رسانه چیز دیگری دیده می‌شود و عملا برخی از موارد که در رسانه‌ها چه معتبر و غیر معتبر و یا فضای مجازی منتشر می‌شود بیش‌تر نقش تشویش اذهان را دارد تا اینکه بخواهد واقعیت‌ها دیده شود.

ثبت مصرف بی‌سابقه بنزین در دی‌ماه

 علی‌اکبر نژادعلی درباره روند توزیع سوخت کشور گفت: در روز شنبه (سوم دی‌ماه) ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که عدد بسیار بزرگی برای فصل زمستان است.

وی تأکید کرد: مصرف بنزین کشور تنها در بعضی از روزهای پر تردد در فصل تابستان به این اعداد می‌رسید، اما ثبت این ارقام در زمستان که تردد خودروها و سفرهای بین‌شهری به نحوی قابل‌ملاحظه‌ کاهش می‌یابد، بی‌سابقه بوده و امسال تنها سالی است که برخلاف روند سال‌های گذشته، مصرف در زمستان کاهش نیافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این که میانگین مصرف بنزین کشور از ابتدای امسال تاکنون (یکم فروردین تا پنجم دی‌ماه ۱۴۰۱)، نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است، گفت: مصرف بنزین کشور به‌سرعت در حال رشد است و ناترازی بین تولید و مصرف را به‌دنبال خواهد داشت.

افزایش ۶.۵ درصدی تولید بنزین کشور

نژادعلی از افزایش ۶.۵ درصدی میانگین تولید روزانه بنزین کشور از ابتدای امسال تا پنجم دی‌ماه خبر داد و بیان کرد: به‌واسطه بعضی از طرح‌های بهینه‌سازی، کیفیت و مقدار تولید در بعضی از واحدهای پالایشی افزایش یافته است، اما با افزایش روزافزون مصرف، باز هم فاصله تولید و مصرف کاهشی است و برای پوشش این حجم عظیم، خطوط لوله انتقال فرآورده کشور را به بنزین اختصاص داده و به‌ناچار، سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها با نفتکش‌ها و مخزن‌دار ریلی جابه‌جا می‌شود.

وی ضمن تأکید بر لزوم مصرف بهینه سوخت افزود: دلایل مختلفی از جمله قاچاق سوخت به‌دلیل اختلاف بالای قیمت سوخت با کشورهای همسایه، رعایت نکردن مصرف بهینه و عادی شدن مصرف، اطلاع‌رسانی نامناسب درباره تولید فرآورده، ارزش واقعی تولید فرآورده و لزوم مصرف بهینه‌ آن از جمله دلایل این افزایش خیره‌کننده مصرف فرآورده در کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ضمن ابراز امیدواری برای همکاری مردم در مدیریت مصرف سوخت کشور به‌ویژه در فصل زمستان به‌دلیل نیاز صنایع و بخش‌های نیروگاهی به سوخت دوم بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه به افزایش تولید در برخی از واحدهای پالایشی از جمله پالایشگاه آبادان، تهران و شازند اراک، بتوانیم ذخیره‌سازی مناسبی برای ایام نوروز انجام دهیم.

توزیع بنزین سوپر در تهران و مراکز استان‌ها از سر گرفته شد

نژادعلی همچنین از آغاز توزیع بنزین سوپر در شهر تهران از هفته گذشته خبر داد و گفت: عرضه بنزین سوپر به‌واسطه عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با محدودیت روبه‌رو شد که با پایان این عملیات، از هفته گذشته عرضه بنزین سوپر در تهران و از روز سه‌شنبه (۶ دی‌ماه) در همه مراکز استان‌ها آغاز شده است.

وی همچنین درباره روند توزیع بنزین یورو در کشور گفت: توزیع بنزین یورو در کلان‌شهرها، جزو تعهدات قانونی ما بوده و همواره سعی شده که در همه کلان‌شهرها، بنزین با کیفیت یورو توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کیفیت بنزین سوپر با یورو را ناچیز دانست و گفت: عدد اکتان بنزین یورو بیش از ۹۱ و عدد اکتان بنزین سوپر ۹۵ است و بیشتر خودروهای داخل کشور می‌توانند از هر دو نوع استفاده کنند.

افزایش ۴ درصدی تولید نفت‌گاز در سال ۱۴۰۱

نژادعلی میانگین تولید روزانه نفت‌گاز کشور را چهار درصد بیشتر از پارسال اعلام کرد و گفت: مصرف این فرآورده از ابتدای امسال به‌طور میانگین ۵.۵ درصد رشد یافته است که امیدواریم این تراز مثبت حفظ شود.

وی با اشاره به مصرف بخش عمده‌ای از تولیدات نفت‌گاز پالایشگاهی در بخش‌های ناوگان حمل‌ونقل، کشاورزی، اصناف و صنعت گفت: حدود ۲۵ درصد از تولید نفت‌گاز کشور در بخش نیروگاهی و حدود ۷۳ درصد در بخش غیرنیروگاهی مصرف می‌شود.

سهمیه‌بندی بنزین تغییری نمی‌کند

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه تغییری در سهمیه بندی بنزین ایجاد نخواهد شد، گفت: باید مصرف را مدیریت کنیم، زیرا مصرف بالای ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین با توجه به جمعیت کشور تطابق ندارد.

جلیل سالاری در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته پژوهش با تاکید بر اینکه در حال حاضر تامین سوخت مورد نیاز کشور در اولویت قرار دارد، افزود: صادرات در اولویت بعدی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه واردات بنزین در حال حاضر انجام نمی‌شود، گفت: برای سوآپ همنام با کشور روسیه و برخی کشورهای آسیای میانه در مرحله توافق قرار داریم و مذاکرات برای سوآپ نفت خام با هدف استفاده در پالایشگاه‌های شمالی کشور در جریان است.

سالاری از ارسال تجهیزات پالایشگاهی ایران به کشورهای دیگر اشاره کرد و ادامه‌داد: این تجهیزات در حال استفاده در یکی از پالایشگاه‌های خارج از کشور است و با ۲ پالایشگاه دیگر نیز توافقاتی برای استفاده از تجهیزات ایرانی انجام شده است.

وی بر لزوم مدیرقت مصرف سوخت در کشور تاکید کرد و اضافه‌کرد: باید مصرف را مدیریت کنیم زیرا مصرف بالای ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین با توجه به جمعیت کشور تطابق ندارد. در این زمینه علاوه بر اصلاح الگوی مصرف باید سیستم خودروها نیز تغییر کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: اختلاف قیمت سوخت در ایران با کشورهای همجوار بسیار بالا است و این موضوع مسیر قاچاق را ایجاد می‌کند. برای جلوگیری از قاچاق باید استفاده از سامانه‌های پیمایش مانند «سپهتن» مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه ای برای تغییر سهمیه بنزین وجود ندارد، گفت: بنزین یورو ۴ و یورو ۵ تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و هر دو استانداردهای روز جهان را دارا هستند.

معاون وزیر نفت به تولید بنزین سوپر در پالایشگاه شازند با اتمام تعمیرات اساسی اشاره کرد و افزود: توزیع بنزنی سوپر در تهران و برخی از کلانشهرها آغاز شده و به‌تدریج افزایش خواهد یافت.

بودجه 1402 و قیمت بنزین

لایحه بودجه ۱۴۰۲ که در دولت تصویب شده است، پنجم دی ماه از سوی رئیس جمهوری طی نامه‌ای رسمی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و بر اساس آن در صورت تصویب مجلس، قیمت بنزین ثابت می‌ماند. یکی از نشانه‌های اصلی برای تغییر قیمت بنزین، درآمد دولت حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است که از لایحه تصویب شده دولت برای سال آینده نشان می‌دهد این عدد در سال آینده تغییر محسوسی نداشته است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، دولت قصدی برای افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ ندارد.

در جزئیات منابع بودجه دولت در لایحه ۱۴۰۱ نیز واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای حدود ۴۰۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که نسبت به ۳۹۵ هزار میلیارد تومان بودجه سال گذشته حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

این در حالی است که در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۳۸۱ هزار میلیارد تومان مربوط به منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است.

بازار داغ شایعات و اصل ماجرا

اما از مردادماه امسال صحبت‌های مختلفی در خصوص افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شود، اما هر بار یکی از مسئولان در دولت رییسی این موضوع را تکذیب می‌کنند. حالا در زمستان ۱۴۰۱ دوباره شایعات اوج گرفته‌اند.

افزایش قیمت بنزین در سال آینده صحت ندارد

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با رد افزایش قیمت بنزین در سال آینده، گفت: در این زمینه هیچ مکاتبه یا ابلاغی انجام نگرفته و همچنین در قانون هم چنین چیزی پیش بینی نشده است.

محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در جلسه روز 4 دی مجلس اعلام کرد قیمت بنزین در بودجه سال آینده، تقریباً با همان نرخی که امسال هست تعیین شده است. اما درآمد دولت از این محل با مقداری افزایش به دلیل افزایش تعداد خودرو و استفاده بیش‌تر از سوخت تعیین شده است. بنابراین قیمت بنزین در سال آینده افزایش نمی‌یابد. 

تغییر نحوه توزیع و نرخ بنزین

حسین حسین‌زاده درباره برنامه تغییر نحوه توزیع و نرخ بنزین اظهارکرد: در طرح توزیع بنزین به افراد که در جزایر کیش و قشم اجرا شد و همچنین تغییر سهمیه بنزین در برخی مناطق مرزی مثل سیستان و بلوچستان که موضوع قاچاق مطرح بود، به نتایجی رسیدند که همه اینها روی میز دولت و وزارت نفت قرار دارد اما تاکنون هیچ تصمیمی برای تغییر سهمیه و یا افزایش قیمت گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه امسال قیمت بنزین ثابت خواهد بود، افزود: نکته‌ای که وجود دارد بحث تولید و مصرف بنزین است، اکنون ۹۵ تا ۱۰۵ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین داریم اما باتوجه به افزایش سالانه ۴ تا ۶ درصدی و همچنین افزایش سفرها بدنبال پایان کرونا و افزایش سفرها به بنزین بیشتری نیاز است، بنابراین به نظر می‌رسد یکی از راه‌حل‌ها در مورد رشد تقاضای بنزین؛ بهینه‌سازی مصرف سوخت و یکی از روش‌ها هم توسعه مخازن سی‌ان‌جی است.

شرط گران شدن بنزین به لیتری یک دلار

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر بخواهیم طرح خاصی ارائه کنیم و بنزین را گران کنیم و روی یک دلار فوب خلیج‌فارس ببریم باید چند میلیون خودروی فرسوده را هم از رده خارج کنیم و خودروی هیبریدی را وارد بازار کنیم و از محل مابه‌التفاوت قیمت ۳ هزار تومان فعلی تا ۳۰ هزار تومان فوب اجرا شود که فعلا به هیچ‌وجه بستر برای این کار فراهم نیست.

وی تاکید کرد: در حوزه بنزین هیچ افزایش قیمتی نداریم و جامعه هم گنجایش پذیرش قیمت بالاتر از این را ندارد. در کل ریل‌گذاری و سیاست مجلس این است که افزایش قیمت و کاهش سهمیه نداشته باشیم مگر اینکه شیوه توزیع باتوجه به طرح پایلوتی که در جزایر انجام شد و نحوه توزیع گازئوئیل که به طور آزمایشی انجامی‌شود، دولت تصمیم‌گیری کند.

فعلا قرار نیست قیمت‌ سوخت تغییری داشته باشد

مصطفی نخعی نیز در همین رابطه گفت: فعلا هیچ بحثی در زمینه تغییر در شیوه توزیع و نرخ بنزین مطرح نیست.

وی تاکید کرد: تا زمانی که طرحی نیامده و برنامه تغییر نکرده همین شیوه جاری ادامه خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: فعلا قرار نیست قیمت‌ سوخت تغییری داشته باشد و بنزین با همین نرخ کنونی توزیع خواهد شد.