به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، شاید فرزند شما از ورزش متنفر باشد یا بیشتر از بازی های ویدیویی هیجان زده شود تا زمین فوتبال؛ یا شاید آن‌ها احساس می‌کنند که آن‌قدر از فرم خارج شده‌اند که نمی‌توانند با سایر بچه‌های هم سن و سال خود هماهنگی داشته باشند.

دلیل آن هر چه که باشد، انگیزه دادن به کودک برای ورزش کردن در حالی که علاقه ای به آن ندارند، می تواند سخت باشد.

با این حال ممکن است که با غر زدن و بیش از حدبیش از حد فشار آوردن به کودک، او را برای همیشه از ورزش کردن منصرف کنید.

Blaise A. Nemeth، MD، دانشیار بیمارستان کودکان خانواده آمریکایی در دانشگاه ویسکانسین می گوید: «شما والدین بیش از آنچه تصور می کنید قدرت دارید.»

او می‌گوید: «والدین می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند تا حتی کم‌تحرک‌ترین بچه‌ها را تشویق کنند که بیشتر حرکت کنند.»

تعداد انگشت شماری از ترفندها می تواند کودکان را به حرکت منظم تر وادار کند، حتی اگر به این زودی ها در یک تیم ورزشی ثبت نام نکنند.

 

1. درک کنید که ورزش برای بچه ها متفاوت به نظر می رسد

برای شما، ورزش ممکن است به معنای دویدن روی تردمیل به مدت 30 دقیقه یا سوزاندن مقدار مشخصی کالری باشد. نمت می گوید، اما بچه ها به روشی متفاوت از بزرگسالان فعالیت خود را نشان می دهند.

او می‌گوید: «کودکان در فواصل زمانی کوتاه ورزش می‌کنند و از بدن خود در جهات مختلف استفاده می‌کنند.» بنابراین وقتی فعالیت‌هایی را به آن‌ها پیشنهاد می‌کنید این نکته را در نظر داشته باشید.

خودتان را یک همبازی برای کودک بدانید، نه یک مربی شخصی!

بنابراین به جای اینکه فرزندتان را برای دویدن به بیرون بفرستید، پیشنهاد دهید یک بازی خانوادگی را در حیاط پشتی انجام دهید یا اینکه با هم به پیاده روی بروید.

نمث می‌گوید: «وقتی با بچه‌هایتان حرکت می‌کنید، یک اثر ضربه‌ای سه‌گانه وجود دارد: بچه‌هایتان حرکت می‌کنند، شما حرکت می‌کنید و این یک راه عالی برای تعامل با یکدیگر است»

 

2. در مورد فواید ورزش صحبت کنید

لازم نیست فرزندتان را متقاعد کنید که سرگرمی ها یا علایق خود را تغییر دهد. فقط به آنها کمک کنید تمام راه هایی را که حرکت بدنشان به آنها کمک می کند تا در سایر بخش های زندگی احساس بهتری داشته باشند را درک کنند.

به عنوان مثال، اگر کودک شما علاقه مند به کتاب است و ترجیح می‌دهد در لیگ ریاضی حضور داشته باشد تا اینکه در بیسبال شرکت کند، با او صحبت کنید که چگونه ورزش می‌تواند مغز آنها را با تمرکز بهتر تقویت کند.

 

3. او را زیرکانه به فعالیت تشویق کنید

راه‌های زیادی برای فعال کردن بچه‌ها وجود دارد، بدون اینکه متوجه شوند بیشتر در حال حرکت هستند. ماشین خود را دور از ورودی مرکز خرید پارک کنید تا همه برای ورود به داخل، مسافت بیشتری را طی کنند. یا اگر فرزندتان حیوانات را دوست دارد، به او پیشنهاد دهید که در یک پناهگاه محلی که بتواند زمان خود را با حیوانات بگذراند، داوطلب شود.

کاتلین بتین، MD، PhD، استادیار بالینی اطفال در دانشگاه بوفالو، می گوید: «به جای اینکه به این موضوع نگاه کنید که حیله گر هستید، خود را مغز متفکر سلامت فرزندتان بدانید.»

 

4. درک کنید که چرا کودک شما ورزش کردن را دوست ندارد

ممکن است یک دلیل ساده برای عدم ورزش کردن آنها باشد، مثلاً دوست ندارند گرم شوند و عرق کنند. یا ممکن است مسائل دیگری با ورزش و بازی کردن وجود داشته باشد. آیا آنها در زمین تنیس مورد آزار و اذیت قرار می گیرند یا هنگام دویدن دچار مشکل تنفسی می شوند؟ اگر می دانید چه خبر است، پیدا کردن راه حلی برای کمک به آنها آسان تر است.

اگر به نظر می‌رسد که نمی‌توانید این موضوع را کشف کنید، فرزندتان را نزد مشاور ببرید، که ممکن است به شما کمک کند تا بفهمید چرا فرزندتان نمی‌خواهد فعال شود.

بتین می‌گوید: «شما ممکن است مهارت لازم برای کشف علت اصلی اجتناب فرزندتان از ورزش را نداشته باشید و این اشکالی ندارد. متخصصانی هستند که می توانند به شما و فرزندتان کمک کنند.

5. از سنین پایین شروع کنید

کارشناسان می گویند که بچه ها باید هر روز حدود یک ساعت ورزش کنند - اما این بدان معنا نیست که شما باید این را مداوم به آنها بگویید. او می‌گوید: «اگر 30 دقیقه ورزش کردن برای بچه‌ها بیش از حد به نظر می‌رسد، آن‌ها این کار را انجام نخواهند داد.»درعوض، آنها را وادار کنید که زمان کمی ورزش کنند، حتی فقط 5 دقیقه.

بتین می‌گوید: «هدف این است که آنها را وادار کنیم تا یک هدف تعیین کنند و به آن پایبند باشند. «وقتی بچه‌ها حتی به مقدار کمی ورزش متعهد می‌شوند، احتمالاً احساس بهتری نسبت به خودشان پیدا می‌کنند و می‌گویند، «من آن را انجام دادم».

 

6. فعالیت های خانوادگی خود را تغییر دهید

به‌جای تماشای فیلم‌های شبانه، به پارک بروید یا صخره‌نوردی کنید یا با یکدیگر به پیک‌نیک بروید و پیاده‌روی کنید. ایده های جدید و متمرکز بر حرکت را ارائه دهید و ببینید چه چیزی بچه های شما را بیشتر هیجان زده می کند.

بتین می‌گوید: «درست مانند بزرگسالانی که از تمرین‌هایی که از آن متنفرند اجتناب می‌کنند و ورزش‌هایی را که دوست دارند در اولویت قرار می‌دهند، بچه‌ها هم می‌خواهند به انجام کاری که واقعاً از آن لذت می‌برند ادامه دهند.»