به گزارش جام جم آنلاین ، وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد از ابتدای سال تاکنون 31 نفر به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا  جان خود را از دست داده‌اند.

آن طور که شهنام عرشی، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت توضیح داده است، تعداد افرادی که بیش از 70سال سن داشته‌اند بیش‌تر از سایر گروه‌های سنی است. به همین دلیل افراد سالخورده باید مراقبت بیشتری از خود به عمل آورند و چنانچه هنوز نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام نکرده‌اند، این مهم را جدی بگیرند.

 براساس اطلاعاتی که رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده است آمار مرگ ومیر ناشی از ابتلا به آنفلوآنزا در افراد زیر  ۱۰ سال شش نفر، بین ۱۰ تا ۲۰ سال دو نفر، بین ۲۰ تا ۳۰ سال سه نفر، بین ۳۰ تا ۴۰ سال چهار نفر، بین ۴۰ تا ۵۰ سال سه نفر، بین ۵۰ تا ۶۰ سال پنج نفر، بین ۶۰ تا ۷۰ سال یک نفر و بین افراد بیش از ۷۰ سال هفت نفر بوده است.

این درحالی است که کارشناسان تاکید می‌کنند اپیدمی آنفلوآنزا امسال زودتر شروع شده است و به احتمال زیاد تا اواسط بهمن ادامه خواهد یافت.

خطر جدی برای گروه‌های پرخطر

آنفلوآنزا جان می‌گیرد | هشدار به گروه‌های پرخطر

هر سال با اپیدمی آنفلوآنزا تعدادی از هموطنان‌مان در اثر ابتلا به این بیماری  جان خود را از دست می‌دهند. در این بین لازم به یادآوری است  که بیشتر آنها جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند، چراکه آنفلوآنزا منجر به ‌ نارسایی ریوی این افراد و در نهایت مرگ آنها می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود این افراد پیش از شروع فصل سرد برای تزریق واکسن‌ ‌اقدام کنند.

دکتر زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی درباره افرادی که در گروه پرخطر قرار می‌گیرند به جام جم آنلاین می‌گوید: افرادی که مشکلات قلب و عروقی  یا ریوی دارند، سیگاری‌های مزمن، افرادی که مبتلا به سرطان هستند و شیمی درمانی می‌شوند . افرادی که داروهای سرکوب کننده ایمنی مصرف می‌کنند، خانم‌های باردار ، افراد چاق و کودکان در این گروه قرار می‌گیرند.

‌ او با بیان اینکه بهترین راه برای این افراد تزریق واکسن آنفلوآنزاست، عنوان می‌کند: چنانچه این افراد امسال به آنفلوآنزا مبتلا نشده‌اند، می‌توانند برای تزریق واکسن اقدام کنند. البته نباید فراموش کرد که پس از تزریق واکسن حدود 2 تا سه هفته طول می‌کشد تا آنتی بادی در بدن ایجاد شود.

علاوه بر این لازم به یادآوری است که تزریق واکسن مانع از ابتلا به آنفلوآنزا نمی‌شود و در واقع سبب می‌شود که افراد به نوع شدید این بیماری دچار نشوند.

 خطر از بین رفتن دستگاه تنفسی

آنفلوآنزا جان می‌گیرد | هشدار به گروه‌های پرخطر

کارشناسان تاکید می‌کنند علت مرگ بیشتر افرادی که به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا جان خود را از دست می‌دهند، آسیب دیدن  جدی دستگاه تنفسی است.

دکتر عبدی در این باره می‌گوید: آنفلوآنزا نیز مانند کرونا سبب زجر تنفسی بیمار می‌شود.  به این شکل که پس از درگیری دستگاه تنفسی بیمار به آی سی یو  منتقل می‌شود و ناچار باید از دستگاه ونتیلاتور استفاده کند. اما با از دست رفتن ریه، بیمار جان خود را از دست می‌دهد.

 به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند که افرادی که در گروه پرخطر قرار دارند به محض مشاهده نشانه‌های بیماری به پزشکان عفونی مراجعه کنند.

دکتر زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی ادامه می‌دهد: برخی پزشکان عمومی برای بیماران مبتلا به آنفلوآنزا آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند، این درحالی است که این داروها تاثیری در کنترل بیماری ندارند.

آن طور که او توضیح می‌دهد برای کنترل این بیماری باید از داروهای ضد ویروس مانند تامی فلو استفاده کرد.

 ‌البته لازم به یادآوری است که بیماری آنفلوآنزا برای افرادی که جزو گروه‌های پرخطر نیستند، خطرناک نیست و این افراد معمولا با  چند  روز استراحت و نوشیدن مایعات سلامتی‌ خود را به دست می‌آورند.

 کارشناسان تاکید می‌کنند که افرادی که در  گروه‌ پرخطر هستند مانند سالخوردگان با دیدن نشانه‌های بیماری باید به پزشکان متخصص مراجعه کنند. برای نمونه این افراد اگر دچار تنگی نفس و افت سطح اکسیژن شدند باید هرچه زودتر به اورژانس‌های بیمارستانی مراجعه کنند.

دکتر عبدی عنوان می‌کند: افرادی نیز که پس از بهبودی دوباره دچار تب شدند باید هرچه زودتر برای درمان اقدام کنند‌.

به گفته او با توجه به اینکه تب بالا در کودکان زیر هشت سال منجر به تشنج می‌شود، خانواده‌ها باید نشانه‌های بیماری را در کودکان جدی بگیرند، برای نمونه اگر کودک سرفه‌های خلط دار کرد و یا دوره بیماری طولانی شد حتما به پزشک مراجعه کنند.