به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور با ارسال نامه‌ای به وزارت صمت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، تصویب‌نامه هیأت وزیران در خصوص واردات خودرو که شامل اصلاح تصویب‌نامه قبلی آیین‌نامه واردات خودرو است را ابلاغ کرد.

متن این نامه به شرح ذیل است:

هیأت وزیران در جلسه اول آبان 1401 به پیشنهاد وزارت صمت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: 

تصویب‌نامه شماره 95240 / ت 59860 - هـ مورخ 1401.6.3 به شرح زیر اصلاح می‌شود: 

1- در تبصره 2 بند یک، عبارت (سیف) حذف می‌شود. 

2- بند دو به شرح زیر اصلاح می‌شود:

خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شود. نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی برحسب ارزش (فوب) با تصویب وزرای عضو کارگروهی متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ماده 19 آیین‌نامه داخلی هیأت دولت به گونه‌ای تعیین می‌شود که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علی‌الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است.

3- بند هشت به شرح زیر اصلاح می‌شود:

8- به استناد ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو - مصوب 1401 - واردات خودرو با رعایت موارد زیر و مفاد این تصویب‌نامه مجاز می‌باشد:

الف- مشخصات فنی واردات خودرو باید با استانداردهای مربوط و از نظر آلایندگی محیط زیست با ضوابط تعیین شده در آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها ( موضوع ماده 2 قانون هوای پاک) موضوع تصویب‌نامه 100602 / ت 55072 - هـ  مورخ 30 مهر 1397 و اصلاحات بعدی آن منطبق باشد.

ب- به منظور رعایت حقوق مصرف‌کنندگان و تأمین خدمات پس از فروش کلیه واردکنندگان خودرو مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش می‌باشند.

پ- مرجع احراز انتقال فناوری در ازای واردات خودرو، وزارت صمت می‌باشد.

ت - صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان براساس سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری موضوع ماده 4 آیین‌نامه اجرایی مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب‌نامه شماره 46443 / ت 51559 هـ  مورخ 23 تیر 1395 و اصلاحات بعدی آن انجام می‌شود.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور 

پایان پیام/