به گزارش خبرنگار مهر، مشکل کمبود داروهای آنتی بیوتیک در کشور که گفته می‌شود به دلیل عدم حاشیه سود کافی برای تولید کنندگان داخلی بوده است، با واکنش وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو همراه شد.

به دنبال اجرای طرح دارویاری و حذف ارز ترجیحی برای صنعت داروسازی کشور، برخی از تولید کنندگان مواد اولیه دارویی نسبت به نحوه قیمت گذاری داروها از سوی سازمان غذا و دارو، گلایه داشته و عنوان می‌کنند که حاشیه سود داروهای آنتی بیوتیک، به اندازه‌ای نیست که برای تولید کننده مقرون به صرفه باشد.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: در حال حاضر کودکان و افراد مسن در معرض آنفلوانزا و سرماخوردگی قرار دارند و این بیماری‌ها در حال افزایش است اما با کمبود آنتی‌بیوتیک به ویژه برای کودکان در ۳۰ استان کشور روبرو هستیم.

وی با انتقاد از اینکه عزم و اراده جدی برای رفع کمبودهای دارویی وجود ندارد، افزود: با دستورات کاغذی این مشکل حل نمی‌شود و اگر در این رابطه تدبیر و فکر عاجلی نشود افزایش نارضایتی‌ها را به دنبال دارد و مشکل کمبود دارو نباید به مشکلات فعلی کشور افزوده شود.

در همین حال، فرامرز اختراعی رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، با انتقاد از رفتارهای غیر علمی و غیر تخصصی در مواجهه با مشکلات تولید کنندگان مواد مؤثره دارو، گفت: ۴۱۲ قلم ماده مؤثره دارو در کشور تولید می‌شود که اگر هر چه سریع‌تر نسبت به اصلاح قیمت گذاری ها اقدام نشود، احتمالاً شرایط تولید سخت‌تر خواهد شد.

این در حالی است که بهرام دارایی رئیس سازمان غغذا و دارو، با اذعان به تخلفات رخ داده در زمینه تولید مواد اولیه دارویی، گفت: برخی از شرکت‌ها در گزارش‌های خود، کم اظهاری کرده‌اند و این موضوع محرز شده است.

وی با اشاره به معرفی شرکت‌های دارویی متخلف به مراجع قضائی، افزود: دو شرکت پخش تعلیق شده‌اند و مجوز دو شرکت نیز ابطال شده است.

در همین حال، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، با عنوان این مطلب که مشکل کمبود آنتی بیوتیک ها ظرف دو سه روز آینده حل می‌شود، گفت: برای رفع کمبود، آنتی بیوتیک وارد و توزیع می‌کنیم.

وی افزود: پیش بینی می‌کنیم در روزهای آتی، بازار آنتی بیوتیک در کشور اشباع شود.