به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین از mayoclinic، بیماری کووید-۱۹ و ویروس آنفلوآنزا تا حدوی علائم یکسانی دارند؛ اینکه بتوانید علائم این بیماری‌ها را از یکدیگر افتراق دهید مهم است؛ زیرا با درک تفاوت علائم ناشی از بیماری‌ها می‌توان راه درمان و پیشگیری از آنها را پیدا کرد و همچنین جلوی گسترش ویروس را گرفت.

کووید-۱۹ چیست، چگونه گسترش می‌یابد و چطور درمان می‌شود؟

کووید-۱۹ یک بیماری تنفسی مسری است که در اثر عفونت با ویروس SARS-CoV-۲ ایجاد می‌شود و معمولاً در میان افرادی که با یکدیگر تماس نزدیک و مستقیم دارند، گسترش می‌یابد؛ ویروس از طریق قطرات تنفسی (هنگام تنفس، سرفه، عطسه، صحبت کردن یا آواز خواندن) در هوا پراکنده می‌شود. این قطرات می‌توانند در دهان یا بینی افراد نزدیک فرود بیایند یا استنشاق شوند. این ویروس همچنین می‌تواند در صورت لمس سطوح یا یک شیء آلوده به ویروس و متعاقباً لمس دهان، بینی یا چشم‌ها در بدن گسترش یابد.

شایع ترین علائم کووید-۱۹ تب، سرفه و خستگی است، اما علائم و نشانه‌های احتمالی دیگر نیز وجود دارد.

در حال حاضر، تنها یک داروی ضد ویروسی حاوی رمدسیویر برای درمان کووید-۱۹ تأیید شده است. داروهای دیگر هم ممکن است به کاهش شدت کووید-۱۹ کمک کنند.

تفاوت کووید-۱۹ و آنفلوآنزا چیست؟

کووید-۱۹ و آنفلوآنزا هر دو جزو بیماری‌های تنفسی مسری هستند که توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند. کووید-۱۹ توسط ویروس SARS-CoV-۲ ایجاد می‌شود وآنفلوآنزا توسط ویروس‌های آنفلوآنزای A و B. همه این ویروس‌ها به روش‌های مشابه پخش می‌شوند.

کووید-۱۹ و آنفلوآنزا علائم مشابهی دارند هرچند در برخی موارد ممکن است بدون علامت باشند یا علائم خفیف ایجاد کنند. به دلیل شباهت در علائم، بهتر است از تست‌های معتبر کمک بگیرید تا مشخص شود که شما دقیقاً مبتلا به کووید-۱۹ هستید یا آنفولانزا.

همچنین این امکان وجود دارد که شما هر دو بیماری را همزمان داشته باشید.

علائم

تمامی موارد زیر از علائم هر دو بیماری هستند‎:

تب

سرفه

تنگی نفس (این مورد اغلب در بیماران مبتلا به کووید دیده می‌شود)

خستگی

گلودرد

بدن درد

سردرد

آبریزش یا گرفتگی بینی

تهوع و استفراغ (در کودکان شایع‌تر است)

این علائم تنها به کووید-۱۹ اختصاص دارند‎:

از بین رفتن حس بویایی و چشایی

اسهال

مشاهده‌ی لکه‌های ارغوانی یا ضایعات پوستی روی انگشتان شست‎ یا پاشنه پا

چگونه با بررسی علائم بفهمیم مبتلا به کووید هستیم یا آنفولانزا؟

علائم کووید-۱۹ معمولاً ۲ تا ۱۴ روز پس از ابتلا به عفونت ظاهر می‌شوند؛ در صورتی که علائم آنفولانزا معمولاً ۱ تا ۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس آنفلوآنزا نمایان می‌شوند.

کووید-۱۹ می‌تواند در برخی افراد، بیماری‌های جدی‌تری نسبت به آنفلوآنزا ایجاد کند. همچنین، کووید-۱۹ می‌تواند عوارض متفاوتی نسبت به آنفلوآنزا داشته باشد؛ از جمله لخته شدن خون، عوارض پس از بهبود و سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان.

سندروم التهابی چند سیستمی در کودکان (Multisystem inflammatory syndrome in children (MIS-C ، یک وضعیت پزشکی جدی است که در آن چند بخش از بدن مانند قلب، رگ های خونی، کلیه ها، دستگاه گوارش، مغز، پوست یا چشم‌ها دچار التهاب می‌شوند. التهاب معمولاً شامل ورم است که اغلب با سرخی و درد عضو نیز همراه است.

درمان

تنها یک درمان ضد ویروسی برای کووید-۱۹ وجود دارد. اما برای درمان آنفلوآنزا چندین داروی ضد ویروسی وجود دارد که می‌تواند استفاده شود. همچنین می‌توانید یک واکسن آنفلوآنزای سالانه برای کمک به کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا دریافت کنید؛ واکسن آنفلوآنزا همچنین می‌تواند شدت آنفولانزا و خطر عوارض جدی را کاهش دهد.

برای کووید هم می‌توانید واکسن کووید-۱۹ را برای کاهش خطر ابتلا به ویروس دریافت کنید. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مجوز استفاده اضطراری را به چندین واکسن برای استفاده عمومی صادر کرده است.