به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ جدیدترین دستاورد پژوهشگران پژوهشگاه مواد و انرژی دستگاه تصفیه پساب نیروگاه‌های تولید برق است که از امروز در نیروگاه شهید مفتح همدان مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

استاد تمام پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به اینکه این دستگاه قادر به حذف فلزات سنگین از پساب نیروگاهی است، گفت: با توجه به تجربیات گذشته و به درخواست نیروگاه شهید مفتح مستقر در شهر همدان این دستگاه ساخته شد.

دکتر اسماعیل صلاحی می گوید: این دستگاه می‌تواند آهن را از پساب نیروگاه‌ها جذب کند، همچنین این امکان وجود دارد که برای تصفیه هرگونه پساب حاوی فلزات سنگین مورد استفاده قرار بگیرد.

او با بیان این که این دستگاه نسبت به نمونه‌های مشابه مورد استفاده در کشور قیمت مناسب‌تری دارد، گفت: همچنین با تجهیزات ایرانی ساخته شده و قابلیت بومی سازی دارد که برای نخستین بار در این کیفیت و با شرایط مذکور در ایران و پژوهشگاه مواد و انرژی ساخته شده است.

این استاد تمام با بیان اینکه دستگاه ساخته شده قابلیت این را دارد ساعتی ۶۰ لیتر پساب را تصفیه کند، گفت: با این تفاسیر در بازه زمانی ۱۰ ساعت حدود ۶۰۰ لیتر از پساب نیروگاه تصفیه خواهد شد.