به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در جشنواره تقدیر از دانشجویان نمونه بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشورضمن خوش‌آمد گویی به دانشجویان بین‌الملل؛ هفته وحدت را به همه مسلمان جهان تبریک گفت و پیامبر اسلام را نماد مهربانی در بشریت خواند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در دوره جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پنج اولویت در دستور کار قرار گرفته است که یکی از آنها مرجعیت و دیپلماسی علم و فناوری است. ما حضور شما عزیزان را در راستای تحقق این دیپلماسی می‌دانیم.

وی افزود: در ایران فرهنگی داریم که طبق آن وقتی میهمان وارد خانه ای می‌شود رزقش را با خود می‌آورد و ما میهمان را صاحب خانه می‌دانیم.

زلفی‌گل به فرهنگ غنی ایرانیان اشاره کرد و گفت: ما در ایران صاحب فرهنگی هستیم که شهروندان ما حاضر نیستن به یک مورچه آسیب بزنند و فرهنگ ما، فرهنگ مدارا و محبت است. همان طور که مولوی شاعر ایرانی میگوید از محبت خارها گل می‌شود و همچنین سعدیمی‌گوید بنی آدم اعضای یکدیگرند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: ایران ما مهد علم، فرهنگ، محبت و مدارا است و بسیار خوشحالیم که میزبانتان بودیم و شما رزق و روزی به کشور ما آوردید.

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب در زمینه علمی گفت: اکنون در کشور ما دانشمندان زیادی وجود دارند. پیش از انقلاب دوره دکتری نداشتیم و دانشجویان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌رفتند اما اکنون بیش از ۵۰۰۰ دانشجوی دکتری می‌پذیریم که اینها از برکت انقلاب است.

زلفی‌گل گفت: در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۸ هزار سند علمی با نام ایران منتشر شده و کشور ما توانسته رتبه اول علمی در منطقه را، با اختلاف بیش از ۱۰هزار سند علمی با رقیب خود کسب کند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: از ۷۸هزار سند ملی بین‌المللی بیش از ۳۵ درصد آن با مشارکت دانشجویان بین‌الملل بوده است.

وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب یک مجله علمی نداشتیم الان ۴۰۰ مجله علمی تحت نمایه بین المللی داریم و همه اینها نشانگر آن است که علی‌رغم همه محدودیت ها وقتی انسان استقلال داشته باشد می‌تواند به خواسته‌هایش برسد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اعتبار مدارک دانشگاهی ایران گفت: در بحث علم و فناوری تمام تلاش خود را می‌کنیم که استاندارها در حد بین‌المللی باشد.

زلفی‌گل در آخر برای حاضرین دعای خیر کرد وخطاب به دانشجویان بین‌الملل گفت: امیدواریم از جمهوری اسلامی خاطرات خوشی داشته باشید و برای شما آرزوی سلامتی و توفیق داریم.

وی با اشاره به حدیث اهل‌بیت افزود: ارزش علم به انتشار آن است؛ به هر مقام و جایگاهی رسیدید از دانش و علم‌ خود به بشریت سود برسانید. دانشمندان و عالمان متعلق به کل جامعه بشریت هستند و نباید آن ها را در مرزهای جغرافیایی محصور و محدود کرد.