غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز  وضعیت اخیر مذاکرات هسته‌ای را تحلیل کرد . گفت: سیر مذاکرات نشان می‌دهد که اروپا و آمریکا قابل اعتماد نیستند و مواضع آن‌ها پر از فراز و نشیب است. اما در مذاکرات باید یک منطق حکم فرما باشد که با این روحیه زیاده‌خواهی در طرف‌های مقابل سازگاری ندارد.

وی افزود: طرف‌های مذاکره باید مباحث را بر مبنای منطق پیش ببرند و زیاده‌خواهی را کنار بگذارند تا توافق حاصل شود و منافع تمام طرف‌ها در نظر گرفته شود. اگر امتیازی به طرف مقابل ندهند یا سعی کنند امتیتزات حداقلی بدهند مشخصا راضی نخواهد شد بنابراین باید باتوجه به عهدی که داشتند مواضع ایران را بپذیرند.

*طرف‌های مقابل در مذاکرات در بحث خطوط کلی به توافق رسیده‌اند

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد که به طور کلی اکنون تیم مذاکره‌کننده با طرف‌های مقابل در مذاکرات در بحث خطوط کلی به توافق رسیده‌اند اما در برخی جاهایی هنوز اختلاف نظرها همچنان پابرجا است.

منتظری با اشاره به فرارسیدن فصل سرد تاکید کرد: البته این روزها بحران انرژی در اروپا بر روی مذاکرات بی‌تاثیر نیست و از نوع موضع گیری کشورهای اروپایی مشخص است که هرچقد به سردی هوا نزدیک‌تر می‌شویم شرایط هم برای آن‌ها سخت تر می‌شود.

نماینده مردم گرگان درمجلس گفت: لذا این بحران انرژی یک عامل موثر در نحوه موضع‌گیری‌های غرب شده است که البته ایران هم آمادگی خود را اعلام کرده است که اگر مذاکرات منطقی پیش برود در تامین انرژی به آن‌ها کمک می‌کنیم.

وی افزود: اعتقاد ما بر این است که باید به تمام مردم دنیا کمک کرد و مشکلات آن‌ها مشکل تمام جهان است. اما طرف مقابل بارها ثابت کرده است که این‌طور نیست و چنین تفکری ندارد و تنها در بزنگاه‌ها به فکر منافع خودشان هستند.

منتظری عنوان می‌کند که ما باید در مذاکرات بر مبنای همان 3 اصل عزت، حکمت و مصلحت که مقام معظم رهبری تاکید کردند حرکت کنیم و موضوع مهم دیگر بحث راستی آزمایی است که باید مد نظر قرار گیرد.

او در انتها خاطرنشان کرد: خوشبختانه تیم مذاکره کننده با دقت کارها را پیش می‌برند و نشست‌هایی کع در مجلس با همکاران داشتیم مواضع و نکته نظرات مطرح شد و باید تمام مسائل رعایت گردد تا منافع ملت و کشور حفظ شود.